• Josgirl

    Massor med bett över hela kroppen

    Jag blir så trött! Varje morgon vaknar jag med ca 5 nya kliande bett på armar och ben (de delar jag stoppar utanför täcket för att svalka mig). Ser inga knott eller myggor och ser inga spår efter löss/loppor katten ev. släpat in. Är det någon mer än jag som är alldeles prickig och tokig av allt kliande!?

    /Höggravid E

  • Svar på tråden Massor med bett över hela kroppen
  • helene306

    Instämmer med övriga att det är några loppor av någon sort. Åkte på det själv och fick bett överallt utom i ansiktet.

    Jag blev rekomenderad att badda/tvätta med alsolsprit. Det dämpade och kliandet försvann rätt fort men betten kan jag fortfarande se spår av och detta drabbades jag av innan jul .


    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • FlushochLegolina

    Precis vad jag tänkte föreslå, snöloppor eller ekorrloppor


    Anett skrev 2009-04-16 21:55:28 följande:
    jag har haft exakt samma sak, och det är mest troligen snöloppor, när snön börjar smälta så kommer dom fram, fick massor av bett förra våren:S dom går över efter ett par dagar. dom följer oftast med katterna in eller hundarna men behöver inte sitta kvar på djuret utan kan komma över på människan direkt och bita.
  • M C

    Ring hyresvärden, anticimex eller något liknande.
    Fågelloppor, vägglöss är mina två förslag.
    RING.

  • Josgirl

    Mina bett blir ca 1-3 cm i diameter, röda och hårda. I centrum


    Starkast skrev 2009-04-17 19:18:28 följande:
    Hur ser beten ut?
    Mina bett blir ca 1-3 cm i diameter, röda och hårda. I centrum är det en urgröpning efter bettet, ibland ser det ut som att det är två bettställen.

    Inatt har jag inte fått något nytt bett, och de tidigare betten kliar inte lika mycket. Ska ge katten Frontline vet mot fästingar, och kanske har det även effekt på loppor om det är katten som drar in dem... Känner mig alls orolig att det skulle vara vägglöss, utan är mer inne på fågelloppa/snöloppa/vårloppa eller vad man ska kalla de loppor som kommer när det blir varmare ute...
  • julibebis08

    Biter inte loppor 3 och 3? Typ att man har 3 bet i närheten av varandra osv

  • Spindelskratt

    Det låter verkligen som vägglöss.
    Slit bort en golvlist o ta ett vitt lite fuktat papper o torka med. Pappret kommet att bli svart.
    Vi hade det o jag vet inte var det kom ifrån. Men vi hade köpt en tavla på loppis o satt i rummet. Var det enda "nya" den åkte ut.

    Men först kom anticimex o sanerade hela rummet i två omgångar.

    Sedan blev det klorin städning. FY! det var så äckligt att alltid vakna med nya märken.

    Så mitt råd ring på måndag.
    De förökar sig rätt fort o gömmer sig bakom golv/tak listor, tavelramar, trösklar, under sängar i träribborna.

  • Josgirl

    Som sagt, jag har mycket svårt att tro att det är vägglöss. Ingenting har förändrats i sovrummet, eller på övervåningen över huvud taget. Vägglöss biter oftast på bålen (enligt Anticimex hemsida) och vi har NOLL bett där, utan bara de delar som sticker ut när vi sover.

    Våran katt är ute hela dagarna i solen och går i skogen, på en ängsplätt där fästingarna stormtrivs och hon letar sork dagarna i ända (vi bor på landet)... Betten har kommit nu när det blivit varmare och ev. loppor vaknar till liv... SJÄLVKLART kommer vi ha koll på om vi ser några spår av löss i sängen, men om det avtar med bett nu så kommer detta vara glömt om en vecka (så länge inte betten finns kvar som märken i flera månader som någon skrev )

  • Bedhead
    Josgirl skrev 2009-04-18 10:37:47 följande:
    Som sagt, jag har mycket svårt att tro att det är vägglöss. Ingenting har förändrats i sovrummet, eller på övervåningen över huvud taget. Vägglöss biter oftast på bålen (enligt Anticimex hemsida) och vi har NOLL bett där, utan bara de delar som sticker ut när vi sover. Våran katt är ute hela dagarna i solen och går i skogen, på en ängsplätt där fästingarna stormtrivs och hon letar sork dagarna i ända (vi bor på landet)... Betten har kommit nu när det blivit varmare och ev. loppor vaknar till liv... SJÄLVKLART kommer vi ha koll på om vi ser några spår av löss i sängen, men om det avtar med bett nu så kommer detta vara glömt om en vecka (så länge inte betten finns kvar som märken i flera månader som någon skrev )
    Det verkar hursomhelst enklare att behandla mot kattloppor som ett första steg iallafall.
Svar på tråden Massor med bett över hela kroppen