• Caroli­ne76
    Äldre 28 Aug 18:29
    12467 visningar
    20 svar
    20
    12467

    Spola livmoder & äggledare, gör det ont?

    Hello girls!

    Jag ska genomgå en undersökning där läkaren skall spola kontrastvätska upp i livmodern för att se huruvida det ev är stopp eller inte i äggledarna.
    Gör det ont? Har förstått att det kan kännas OM det är stopp men annars då...?
    Enligt BM så ska jag nämligen komma 30 min innan utsatt tid för jag ska då få ett stolpiller med smärtstillande....
    Inte för att jag egentligen är rädd men man känner sig ju så utsatt ändå tycker jag att ligga där i gynstolen...och när jag inte vet hur det kommer att kännas så spänner jag mig bara vid tanken...

  • Svar på tråden Spola livmoder & äggledare, gör det ont?
  • Äldre 28 Aug 18:35
    #0

    Min bästis syster har gjort det och enligt henne var det fruktansvärt, men som sagt har jag inga egna erfarenheter. Skulle tippa på att det är som med allt annat, alltså helt individuellt!

  • Polar
    Äldre 28 Aug 18:40
    #0

    Hej,
    jag gjorde det i våras, hade inte stopp i äggledarna och det gjorde inte ont. Det kändes lite konstigt och obehagligt precis när de spolade i vätskan lite som åt mensvärkshållet men det gick jättefort och efteråt kändes det ingenting alls. Var rätt nervös innan, tycker inte om att göra sådana här saker men det var inte så farligt.

    Jag fick också vara där en halvtimme innan för att ta ett stolpiller

  • Äldre 28 Aug 18:48
    #0

    Hej
    Mina äggledare var inte blockerade och jag tyckte det gjorde ont och var riktigt jobbigt! Själva spolningen gjorde inte lika ont som att sätta in själva slangen; och de strulade när det gjorde det på mig så de fick göra om det igen. Men å andra sidan har jag läst om många som inte tycker det gjorde speciellt ont så det beror nog på. Jag önskar att min man hade varit med och hållit mig i handen så jag skulle rekommendera att ta med dig din kära eller någon annan. Lycka till!

  • Misty
    Äldre 28 Aug 19:15
    #0

    Jag spolade mina äggledare i våras och var såååå nervös innan...men sen kände jag absolut ingenting när han gjorde det (mer än att det blev blött när jag reste mig upp!)!

    Jag hade tagit 2 alvedon ca 30 minuter innan och så bestämde jag mig för att bara slappna av och det gick hur bra som helst.

    Så lugn, det är ingen fara!

    Kram Misty

  • Winnie
    Äldre 28 Aug 19:21
    #0

    Det där är ju väldigt olika, en del får jätteont och en del känner knappt någonting. För min del kändes det lite obehagligt när de spolade in själva vätskan, men det är inget man inte kan stå ut med.

  • Pico
    Äldre 28 Aug 21:32
    #0

    Jag fick inget smärtstillande och jag tyckte inte att det gjorde ett dugg ont! Hade iofs inget stopp i äggledarna. Däremot fick jag jätteont på natten efter. Ev var det en infektion som kan bli i sällsynta fall.

  • Äldre 28 Aug 22:26
    #0

    Jag hade inte ont, inget stopp heller men lte blödningar i en vecka. Som återkom veckan därpå för att vara ett tag. Lite skrämmande men dr sa att det inte var infektion då jag inte hade ont eller feber.

    Pico,fick du veta att det var infektion? blödde du?

  • swemar­ia66
    Äldre 28 Aug 23:43
    #0

    Gjorde en kontraströnken mars 2004 på St Göran, min upplevelse var att det sved lite men ingen fara och läkaren som gjorde de var jätte bra han berättade hur det såg ut under undersökningen, jag var helt fokuserad på att lyssna på honom, det var en kvinnlig sjuksköterska som hjälpte till och efter det så hade vi tur för nästa ägglossning så blev jag gravid. (Det visade då när jag gjorde kontraströnken att det inte var något stopp men det behövde antagligen bara spolas lite.)

  • Äldre 29 Aug 05:16
    #0

    Min HSG gjorde inte det minsta ont. Hade tagit Ipren en timma innan och jag var saaaa nervos... vilket visade sej vara helt i onodan! Hade inte heller stopp i aggledarna. Kanske kan det paverka men jag har hort att vissa rakar ut for att aggledarna krampar ihop sej och det kanns sakert obehagligt men min lakare sa att det ar ovanligt och att det egentligen inte ska gora ont! Haller tummarna att det gar lika latt for dej.

    Lycka till!

  • Caroli­ne76
    Äldre 29 Aug 08:09
    #0

    Tack tjejer! Nu känns det bättre...tror också att upplevelsen är individuell men de flesta av er verkar ju tyckt att det är "piece of cake"
    Ska försöka slappna av...*pust*

  • endote­tte
    Äldre 29 Aug 11:10
    #0

    Hej!
    Jag gjorde det i samband med en titthålsoperation, så jag kände ju givetvis INGENTING förrutom värk när jag vaknade upp. Men det var ju för dom hade gjort ett ingrepp. Det kommer att gå jättebra!

  • Ottina­71
    Äldre 29 Aug 16:27
    #0

    Jag har spolat äggledarna idag.

    Var väldigt nervös, helt i onödan. Det spände lite precis när han skulle blåsa upp en liten ballong i livmodern men annars så var det ingen fara.

    Det såg fint ut, inga stopp. Vi fick däremot förbud att försöka bli gravida denna månaden.

  • Äldre 29 Aug 16:34
    #0

    Det är klart att det känns lite, och inte skulle jag kalla det behagligt kanske, men i mitt fall gick allt som det skulle och det kändes inte mer än som lätt mensvärk.

    Hade fått två alvedon en halvtimme innan.

  • Äldre 29 Aug 23:20
    #0

    Ottina71
    Varfor fick ni forbud denna manaden? Hade det nat med spolningen att gora???

  • Caroli­ne76
    Äldre 30 Aug 08:14
    #0

    Ja det undrar jag också ????
    Trodde annars att de flesta generellt sett kan ha enklare att bli gravida efter en spolning???

  • Pico
    Äldre 30 Aug 09:26
    #0

    Big eyes: Jag blödde ingenting men hade som sagt riktigt ont och var ordentligt svullen på natten efter ingreppet. Jag fick 2 sorters antibiotika för säkerhets skull.

    Vi fick sex-förbud de närmaste 2 dygnen efter om jag inte minns fel men inte något förbud mot att försöka bli gravida.

  • Ulrika G
    Äldre 30 Aug 10:26
    #0

    Hej!

    Gjorde en spolnig för en månad sedan och mådde jättedåligt. Svimmade, hade ont, blödde, illamående. Läkaren jag hade sa att var 50:e kvinna mår dåligt på något sätt, alla andra går därifrån utan att känna något.

    Hos mig var det stopp på en sidan men fint på den andra. Inget stopp för graviditet utan snarare tvärt om, han sa att nu är det större chans att bli gravid! (Och min mens är sen....?!?!? )

    Lycka till!

    Ulrika

  • Äldre 23 Nov 12:51
    #18

    Hej tjejer,


    Vill bara skriva om min upplevelse av en sköljning av livmodern/äggledare. Jag läste själv på om detta eftersom jag inte visste nånting om det. Läste ett flertal inlägg om att det gör skitont och blev såklart väldigt nervös inför mitt besök. Nu förstår jag självklart att det är väldigt individuellt hur man känner sig men iaf, gjorde detta idag och det var verkligen ingen fara, ingen smärta att tala om. Visst, det känns lite när de sätter in katetern men när de väl började spruta in vätska så kändes det ingenting. Jag hade tagit två alvedon 1 timme innan men ärligt tror jag inte att det hade gjort någon större skillnad om jag inte tagit tabletterna. Känns som sagt lite obehagligt i ett par sekunder då katetern ska in. Själva sköljningen tog bara ca 2 minuter och gjorde absolut inte ont.

  • Äldre 29 Nov 18:49
    #19

    Jag fick ingen smärtstillande alls.. Skumt att det är olika!? Tyckte för övrigt inte att själva spolningen gjorde ont alls. Däremot någon grej de satte fast för att komma in med slangen.. Det var inte så bekvämt. Men alla har ju olika smärtgräns. Och jag fick ingen smärtlindring, men klarade det ju uppenbarligen utan bekymmer ändå. Det går nog bra ska du se!

  • Tue 29 Nov 2022 13:24
    #20

    Ni som fick ont under spolningen, släppte det direkt efter eller hängde smärta/obehag i ett tag efter? Jag fick spolat igenom igår eftermiddags och det var en pärs! 😓 Lättade efter några minuter, men sen under eftermiddagen och kvällen tilltog det och hade några smärtgenonbrott trots ipren och citodon som jag hade hemma så Alvedon inte räckte. Blödde fortfarande lite vid kl.21. Idag inte den skarpa smärtan men fortsatt obehag och mkt öm i magen. Har ni upplevt ngt liknande?

Svar på tråden Spola livmoder & äggledare, gör det ont?