• Mor Ko
    Äldre 25 Apr 11:31
    70868 visningar
    38 svar
    38
    70868

    Förlovning-vilket finger?

    Okay, jag visste inte vilket forum jag skulle lägga denna inlägg...
    Men iallafall,. Jag har träffat en del folk som har förlovnings/bröllopsring på ringfingret på den vänstra handen, och också träffat folk som har/haft ring på den högra...
    Varför och Hur ska det vara egentligen?

    Alltså, min uppfattning, jag tycker enligt att det ska vara på ringfingret på den västra handen...

    Vad/Hur tycker ni?

  • Svar på tråden Förlovning-vilket finger?
  • Äldre 25 Apr 11:40
    #11

    Mor Ko skrev 2009-04-25 11:31:59 följande:


    Okay, jag visste inte vilket forum jag skulle lägga denna inlägg...Men iallafall,. Jag har träffat en del folk som har förlovnings/bröllopsring på ringfingret på den vänstra handen, och också träffat folk som har/haft ring på den högra...Varför och Hur ska det vara egentligen?Alltså, min uppfattning, jag tycker enligt att det ska vara på ringfingret på den västra handen...Vad/Hur tycker ni?
    Vänster.
    Men i Norge är det "standard" att ha den på höger märkte jag när jag bodde där...
    Själv tycker jag det är mest självklart med vänster. Det är ju den hand som ligger närmast hjärtat...
  • Äldre 25 Apr 11:43
    #12

    som andra sager, i sverige vanster, i manga andra lander hoger.

  • Äldre 25 Apr 11:44
    #13

    vänster!

  • logg81
    Äldre 25 Apr 11:45
    #14

    Vänster i min värld....

    Men jag vet de som har sina ringar i ett halsband runt halsen. Skulle jag förlova mej eller gifta mej skulle jag göra samma sak då jag är hopplös på att ha ring på fingret. Är inte van vid det och kommer aldrig vänja mej heller. I en fin kedja runt halsen funkar bättre för min del...


    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • fairyf­loss
    Äldre 25 Apr 11:46
    #15
    ogidin skrev 2009-04-25 11:38:26 följande:
    Jag kommer den dagen det är dags att ha den på vänster ringfinger enligt svensk tradition. Min kompis som är irakier har den på höger ringfinger som är tradition för henne. När hon sedan gifter sig kommer ringen att flytta från höger hand till vänster. Vilken hand den ska sitta på är alltså kulturellt. Har för mig att jag hört att de flesta har den på höger, är tydligen enbart svenskar, amerikaner och några till som har den på vänster hand. Danskar har den nog på höger har jag för mig. Men är ej helt säker på det här.
    I Australien har man den på vänster .
  • Hanniz­84
    Äldre 25 Apr 11:47
    #16

    vänster hand har vi ringarna på här... o för mej är det, det rätta. {#lang_emotions_smile}
    sen får väl folk ha som dom vill

  • Äldre 25 Apr 11:50
    #17
    logg81 skrev 2009-04-25 11:45:32 följande:
    Vänster i min värld....Men jag vet de som har sina ringar i ett halsband runt halsen. Skulle jag förlova mej eller gifta mej skulle jag göra samma sak då jag är hopplös på att ha ring på fingret. Är inte van vid det och kommer aldrig vänja mej heller. I en fin kedja runt halsen funkar bättre för min del...
    Min sambo har ringen i en kedja runt halsen, detta pga att han jobbar som kock och då får han inte ha den på sig och han tränar väldigt mycket och då hade han skadat ringen för mycket. men han vill ju ha den på sig ändå
  • timber­hochma­ndie
    Äldre 25 Apr 11:50
    #18

    Vänster i Sverige.

  • logg81
    Äldre 25 Apr 11:52
    #19
    Edvina82 skrev 2009-04-25 11:50:25 följande:
    Min sambo har ringen i en kedja runt halsen, detta pga att han jobbar som kock och då får han inte ha den på sig och han tränar väldigt mycket och då hade han skadat ringen för mycket. men han vill ju ha den på sig ändå
    Ja det är ju en kanonlösning att bära den på även fast man inte kan ha den på fingret.

    Lite tråkigt att ha lagt mycket pengar på en ring o sen ha den i en ask i en byrålåda...
    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Piali
    Äldre 25 Apr 11:52
    #20

    Vänster enligt svensk tradition

Svar på tråden Förlovning-vilket finger?