• Behemot

    Ni som har sett kroppen av era anhöriga efter att de har dött....

    Jag bara undrar, folk brukar säga när de sett kroppen att "det var som att han inte var där längre" eller "det var bara som ett tomt skal" eller något liknande.

    När jag såg pappas kropp var det inte alls så jag upplevde det, det var inget frånvarande över honom.

    En teori jag har är att det var för att jag inte fick se ansiktet på honom, en annan teori är att det där med att det bara är ett skal är att det är den upplevelsen som förväntas.

    Hur har ni upplevt det?

  • Svar på tråden Ni som har sett kroppen av era anhöriga efter att de har dött....
  • namera

    Jag har sett min mormor och min morfar. När mormor dog var jag med (hon låg på sjukhus och utgången var uppenbar, så vi var i rummet när hon avled). I båda fallen har det kännts som om kroppen bara blivit ett slags skal. Vad gäller mormor kändes det som om hon blåste ut sig själv med sista andetaget.

  • Hädvigg

    Jag upplevde det precis som om det bara var ett skal. Mormor såg färglös och lätt ut, som om ett fröskal som när som helst kan blåsa bort.

  • namera

    isviol: Vilken vacker och träffande liknelse! Blir helt tårögd här.

  • Behemot

    Tack för era svar!
    Jag tvekade faktiskt om jag skulle ställa den här frågan för att jag var rädd att någon skulle ta illa vid sig... men jag har iallafall fått ut något av det ni har skrivit och jag hoppas att någon fler också har fått det.


    De kan inte knäcka dig om du inte har en ryggrad
  • Maggis
    Natosh skrev 2009-05-18 23:46:59 följande:
    Känner nästan att jag inte vill skriva efter alla sorgliga berättelser men det är något jag tänkt på...Jag har sett många döda i jobbet och jag slås varje gång av hur märkligt det är att se en människa som inte andas. En person som sover rör sig hur stilla hon än är, bröstkorgen hävs och blodet pulserar. För ögat kan det se ut som att den sovande personen ligger blickstilla, men det gör hon inte. När jag ser en död människa är det jag slås mest av just den där stillheten. Jag väntar på en antydan till rörelse och blir nästan lite stressad när det inte kommer något. Det känns som att jag fått något fel på ögonen och måste fokusera bättre för att kunna se det där jag missar, dvs livsrörelserna. Jag håller andan och väntar på ett andetag, det känns onaturligt att det aldrig kommer något. Det är så väldigt likt men ändå så väldigt annorlunda. Då märker man verkligen hur mycket som faktiskt händer i en levande människa, alla omärkbara rörelser som på något omedvetet plan ändå är märkbara.
    Vilken oerhört träffande beskrivning på hur jag upplever det. Är sjuksköterska och ser många avlidna.
    //Maggis
  • Kålrot

    Min svärmor har canser och kommer att dö.
    Då vill jag se henne, har sett många döda människor genom mitt jobb, och det är så skönt att se dem. Det ser så lugna och fridfulla ut.
    Det är så fint att få se att de verkar ha det bra, ingen ångest och ingen smärta.
    Det är en helt annan stillhet i rummet, mot vad det är utanför.

  • Storliten
    Skrotis77 skrev 2009-05-12 20:12:28 följande:
    Då min mamma hade somnat in så var hon så vacker.  så fridfull och såg sovande ut.... Det kändes så Skönt att se henne ligga där så fridfull.... Inte alls så hemsk som jag trodde at de skulle kännas...... Däremot var det fruktansvärt jobbigt att lämna mamma där kvar på salen på sjukhuset när vi skulle gå därifrån............. *Gråter* då mamma sedan kom till Kapellet där  hon skulle vara tillbegravningen 3 dagar efter hennes död så fick vi se henne igen.... Fortfarande lika vacker låg hon där i sin kista med vita käder å såg så fridfull ut..... det var sista gången jag såg mamma... kommer ALDRIG att glömma det  och jag  ångrar inte att vi fick se mamam då heler.......
    Precis så kände jag med. Det var inte hemskt att se mamma död men hemskt att lämna henne kvar och gå därifrån
  • Michas

    Många verkar tycka att deras anhöriga såg vackra ut när de dött, men jag tyckte inte att vår son var vacker då, inte ens strax efter att han dött. Han var inte ful heller, men han var just.. död. Lite svullen i ansiktet tyckte jag. Kall. Alldeles för kall. Jag ville inget hellre än att värma honom, först mot min kropp, sedan i den lilla badbaljan när vi tvättade honom. Jag tyckte att det var fruktansvärt hur kroppen förändrades. Först inget motstånd alls i kroppen. Det gjorde att jag var livrädd för att han skulle bryta nacken när jag tog upp honom och höll honom i min famn. Sedan stelheten. Den inställde sig väldigt snabbt. Bara ett par-tre timmar efter att han dog så var han helt stel.

    Därmed är inte sagt att jag ångrar att jag såg honom och tog honom i famn. Inte det minsta. Jag tyckte bara inte att han var vacker i döden. Jag tyckte inte han såg varken vacker eller fridfull ut, men det kanske bara var min egen smärta jag läste in i hans ansikte.

    Det var hemskt för oss att lämna honom också. Min man vägrade lämna rummet ända tills en sköterska kom in. Vi kunde inte lämna honom ensam...

  • limmelime

    såg mina barns farbror 2 ggr...
    första gången var dagen efter olyckan, och då såg han så fin ut, såg precis ut som om han låg o sov..
    tyvärr hade de inte stängt ena ögat riktigt på honom, så både jag o min dåvarande sambo (brodern) kunde efter det inte titta på vissa fotografier av honom där blicken såg sådär "frånvarande" ut som den gjorde då vi såg honom ligga där.
    2 veckor senare ville min sambo se honom igen, efter obduktion o allt var kvar. jag ville först inte, men visste inte om han skulle fixa det själv så jag följde med som stöd..
    den upplevelsen var inte alls lika "fin"...
    han hade blivit så liten under den tiden som gått, all muskelmassa var liksom borta, och det var bara en halv daniel som låg där..
    han såg verkligen tom ut, och jag upplevde det som väldigt obehagligt..
    fick hjälpa min sambo att släppa taget om sin bror då vi skulle gå därifrån, och nuddade då vid daniels arm.. den känslan, det stenhårda orubbliga skalet jag kände, kommer för alltid sitta fast i minnet på mig.

    så, jag har verkligen både-och-upplevelser..
    kommer aldrig mer se någon avliden så lång tid efter det inträffat iallafall...

Svar på tråden Ni som har sett kroppen av era anhöriga efter att de har dött....