• Enzo1

    Tvillingar i sommar, del 10

    Hej, vi kämpar väl på med tråd nummer 10, trots lite minskat intresse och tid för tråden med alla galna, underbara, trotsiga 2 åringar, men har vi hållt ihop sen slutet av 2006 när vi var gravida så får vi hänga ihop ett tag till va?!

    Länk till förra tråden (Tvillingar i sommar, del 9)

    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41612836.html

  • Svar på tråden Tvillingar i sommar, del 10
  • MallaMojs

    Mina tjejer har inte sovit i sina spjälsängar på säkert över ett år...men det var ju för att jag/vi aldrig orkade ta "kampen" då med all annan utveckling. Kanske får jag betala för det nu, men jag tror jag kan vänja dom vid "vanliga" sängar i deras eget rum...eller jag måste tro att jag kan iaf

    ...men OJ vad tidigt de somnar, enzo... När vaknar dom och hur länge sover de på dagarna? *nyfiken*


    *~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Enzo1

    Dom sover ca 1-1.5 timmar på dagis. Men dom är som urvridna disktrasor när dom kommer hem.

    Dom sover hela natten och brukar vakna till vid 5 för att få välling. Sen somnar dom om till kl. 6 eller 7 på morgonen.

    Självklart händer det att dom vaknar till något på kvällen för att dom har tappat nappen eller för att dom ligger med huvudet i fotändan på sängen. Men oftast lägger jag bara dom till rätta så sover dom gott igen, dom vaknar aldrigt riktigt.

    Just nu har vi det kanonbra på nätterna/kvällarna.

    Dom har skött sig ganska länge nu.

  • EmelieG84

    Vi hyar oxå spjällsängar ännu, kommer att ha de så länge som de acepterar dom! Vi läger våra vis 18.45-19.00 sen sover de till mellan 06.30-8.00 :) Lite lagom. Sen sover de ju alltid erfter lunch vid 12 och de är ca 1½ tim på dagis och när de sover hemma är de 1½-2 tim de sover. De e inte knölig med läggningen just n u, men de går i peroder, när de är "jobbiga" skriker de ca 10-20 min men då går "vi",jag upp var 5 min.

  • Tindrasson

    Här brukar läggningen bli vid kl 19 om dagen har flytit på bra och om dom har sovit när dom ska. Tjejerna får välling i sängen och medan dom äter läser jag saga. Sen läser jag en stund efter att dom druckit färdigt. Oftast somnar dom medan jag läser. Somnar dom inte, blir det ett jävla liv när jag ut ur rummet.

    Mina tjejer sover också i spjälsäng. Vet inte riktigt vad vi ska byta till sen. Med tanke på fallrisken. Vill helst inte ha en madrass på golvet heller. Det ser så trist ut. Ni kanske har några förslag på någon bra lösning?

  • Tindra04

    Tuva och Elliot sover oxå i spjällsäng. Det får de göra så länge de får plats i den. Eftersom nattningen är kaos nu så kan jag bara föreställa mig hur den skulle vara om de låg i vanlig säng och kan springa upp hela tiden.

    Nu har vi börjat med att de bara får sova en timme på dagen och även fast de verkar trötta vid 19 när vi lägger dem så blir det skrik och gråt

  • Enzo1

    Tindrasson, du kan ju köpa en resårmadress och lägga på golvet. Då blir ju fallhöjden "bara" ca 20-30 cm men ändå ser det ut som en säng. Så tänkte vi göra när det är dags att byta säng. Vill helst slippa köpa växasäng men samtidigt vill man ju inte ha så hög fallhöjd. Kanske kan lägga någon kudde eller liknade om du är orolig.

    Några vänner till oss har resårmadrass med massa kuddor längs väggen, barnen gillar det, blir nästan som en myshörna när dom leker.

  • MallaMojs

    Jag tänkte köra sån resårmadrass på golvet, men det blev "vanliga" juniorsängar med hem från Ikea i lördags...nu ska de bara monteras och sen sovas i

    På onsdag drar jag till Spanien och blir borta i fyra dagar. Ska bli så skönt, men man känner sig ändå som en värdelös mamma... Jag har ju ändå varit borta från kidsen mycket, men ibland sticker det till i mammahjärtat... *suck* Hur ska det då gå med varannanvecka sen när M flyttat (jo, om barnen accepterar det!)??!!


    *~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Tindrasson

    Var inne och kollade lite på ikeas sida. Det får bli resårmadrasser i strl 70x160. Tror den var 12 cm hög. Så då behöver man inte direkt oroa sig. Sen är det ju bara att köpa ben till den om det går. Annars har vi två ärvda växa sängar som står och väntar på tjejerna. Men det känns som att vi inte kommer att behöva dom på ett tag.
    Jag har inte fått reda på vad Linneas röntgenplåtar visade än. Känns som ingen har tid med mina frågor. Men svullnaden är borta och hon verkar inte ha ont. Så idag är hon tillbaka på dagis igen.

    Vad har ni köpt till era blivande tvååringar i födelsedagspresent? Vad fick dina Malla?
    Man är ju lite begränsad i köpandet. Trehjulingar går ju inte bl.a.

  • MallaMojs

    Vi köpte lite mer duplo och sånna småsaker till tjejerna, men favvo-presenterna var nog varsin dockvagn De fick även en sån lekspis, och massa kläder såklart

    M släpade hem en cykel som han lånat av en kompis, en riktig cykel, och visst, de kan cykla, men jag tycker att de är alldeles för små...


    *~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Tindrasson

    Vi har köpt ett lektält som vi ska ha ute i sommar. En kassapparat, fingerfärg hittills. Men sen är det väl tänkt att köpa något mer. Funderar på duplo. Dom legobitarna vi har nu är alldeles för stora. För dom leker inte med det alls. Bara river ut dom på golvet.
    Det svåra är att komma på saker som släkten kan köpa.

    Hur går det med potträning?
    Ebba har kissat på pottan en gång. Hon har väl suttit 2 ggr sammanlagt. Linnea har inte kissat något än. Hon har väl också suttit ett par ggr tror jag.
    Vi tänkte börja mer aktivt på semestern. Med förhoppning att det är varmt och skönt ute = mindre kläder.

Svar på tråden Tvillingar i sommar, del 10