• Abrakadabra

    Akademiska Sjukhuset - del 4

    Vår förra tråd hade visst stängts hastigt och lustigt, så jag tog mig friheten att starta en ny, hoppas att det är ok.

    Här hänger alltså vi som håller till på Reproduktionscentrum på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

    Vi snackar, stöttar, peppar, tipsar. Välkommen!

    Det finns även en list-tråd för kalenderbitare :
    www.familjeliv.se/Forum-7-140/m43241390.html

  • Svar på tråden Akademiska Sjukhuset - del 4
  • Abrakadabra

    ->Toksnippa
    Om jag minns rätt har du väl redan gjort insemination? Om du inte hade liknande problem då så var det förhoppningsvis bara en engångsgrej med den strulande livmodertappen. Och vid ivf så är det bara vid embryoåterföringen som de måste in där och bråka, äggplocket sker via slidväggen. Och skulle det strula igen så är jag säker på att de löser det på något sätt.
    Men fy vilken mardrömsspolning du hade

    ->Kayla
    Ja, bemötandet är jätteviktigt. Ett beklagande visar ju om inte annat att de bryr sig om hur man mår även psykiskt och att de faktiskt engagerar sig i hur det går.

  • Kayla
    Tjing
    Ja absolut!

    Jag har dragit på mig en dunderförkylning precis i början av sprayperioden, är det ngt som spelar in tro? Man snyter sig, använder annan nässpray osv. Vet ni?
  • Abrakadabra

    Ingen aning, har för mig för att jag har sett den frågan dyka upp då och då. Har något minne av att ha läst att någon hade fått i råd av sin klinik att ta nässprayerna i en viss ordning (säkert inte precis efter varandra heller). Det är kanske bäst att ringa kliniken och fråga?

  • Kayla

    Usch vad det här dan blev jobbig... En kompis som väntar sin andra, är i v 5... suck... Fy vad hemsk jag känner mig som inte gläds 100% {#lang_emotions_embarassed}

  • Åttan
    Kayla skrev 2009-08-27 10:08:38 följande:
    TjingJa absolut!Jag har dragit på mig en dunderförkylning precis i början av sprayperioden, är det ngt som spelar in tro? Man snyter sig, använder annan nässpray osv. Vet ni?
    Jag var förkyld under båda mina sprayperoider och har för mig att nedreglerings sprayen fungerar som förkylningsspray oxå.. att det lättade upp i näsan.. har för mig att det står nått sånt i bipacksedeln
  • toksnippa

    Love2010: Ja IVF med donerade spermier är det ju tänkt att vi ska köra på, hur det nu går pga livmodertappen?! Vi har diskuterat fram och tillbaka hur vi ska göra, jag är inte sugen på att ta hormoner i onödan och det visar sig att de inte kan göra IVF på mig pga tappen.

    Tjing: tyvärr har jag inte gjort någon insemination redan, det var tänkt så men Johannes ville att jag skulle göra en ny spolning då min senaste spolning var "gammal" i journalen (6 år sedan). Så pga min livmodertapp så kunde vi inte göra spolningen i vaket tillstånd och jag fick vänta ytterligare för att göra den under narkos.
    Jag vet att tappen min är så här då den är hård och svår att ha att göra med som gynläkaren uttryckte sig. Smärtan var verkligen hemsk efter så många försök trots lugnande och smärtstillande sprutor på fyra olika ställen på tappen :-S

  • toksnippa

    Kayla: KRAAAAM! Naturligt att känna sådär, trots man inte vill. Ös ur dig här hos oss om det känns bättre.

  • Abrakadabra

    ->toksnippa
    När man nu vet om det här så kan man kanske planera in en sövning redan från början? Fråga! Det finns ju liksom ingen tid att spela på vid ett äggplock, man kan inte precis skjuta upp det till nästa dag.

  • toksnippa

    Tjing: näe det är ju det. Tog upp diskussionen när jag ringde dit men då sa sköterskan att de gjorde inga sövningar men att jag fick ta upp det med Johannes när han hör av sig. Känns ju kul..

    Ligger mycket bakom det hela varför jag är lite anti att ta hormoner i onödan. Min mamma har elakartad livmodercancer och hennes cancerläkare ser att det är risk att hålla på med hormoner då cancern är ärftlig och gärna triggas igång med hormoner. Så vi får väl se hur det blir framöver, skickat journaler till Repro så de borde ju kommit in vid de laget - bara vänta på samtal alt. kallelse för möte då.

  • Abrakadabra

    Jag förstår att du är tveksam till att ta hormoner med den bakgrunden Du får väl se vad Johannes säger när han hör av sig. Har du fått någon telefontid eller återbesökstid? Ring annars så sätter de upp en tid.
    Även om de normalt inte gör sövningar, normalt behövs det ju inte, så borde de ju kunna göra ett undantag när de redan har konstaterat att det var så besvärligt vid spolningen (spolning är enligt mitt tyckande ett h-e jämfört med äggplock och äggåterföring som jag bara upplevde som milt obehagliga, men det är ju så individuellt).

Svar på tråden Akademiska Sjukhuset - del 4