• Janna84

    Jämtländska 07:or - del 9

    Då var det dags för en ny tråd igen då

    Del 1: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22078095.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m25125286.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m28027359.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m30807322.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33648879.html
    Del 6: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m36241797.html
    Del 7: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m39260562.html
    Del 8: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m42277831.html

    Listan på födda barn: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m28027458.html

  • Svar på tråden Jämtländska 07:or - del 9
  • Oneesan

    Är det förresten någon av er som kan göra egen bea? Är det ubersvårt eller klarar man det? 


    EA Sports challenge
  • Janna86
    Azumi86 skrev 2009-06-24 11:37:39 följande:
    Är det förresten någon av er som kan göra egen bea? Är det ubersvårt eller klarar man det? 
    Är inte så svårt att göra egen bea, men ska man göra sån som dom har på pizzerior så är det ju såsbas som används, fast de kanske du redan visste =)
    Vill du ha fullständigt recept så kan jag ringa min mamma för hon kan de där!!
  • Oneesan
    Janna86 skrev 2009-06-24 17:39:33 följande:
    Är inte så svårt att göra egen bea, men ska man göra sån som dom har på pizzerior så är det ju såsbas som används, fast de kanske du redan visste =) Vill du ha fullständigt recept så kan jag ringa min mamma för hon kan de där!!
    Såsbas? Nä har ingen aning om något Berätta gärna mer
    EA Sports challenge
  • Janna84
    Azumi86 skrev 2009-06-24 11:36:46 följande:
    Jo förhoppningsvis kanske det är löst. Håller tummarna för att det kommer ett brev från metall med beviljad a-kassa snart Roligt att vara på semester. Här hemma håller vi mest bara på att stöka med det sista inför bröllopet. Idag ska jag försöka göra klänningen *nervöst* Men det blir förhoppningsvist inte katastrof av allt
    Ja, det är riktigt skönt Tyvärr är alltid semestern så kort...

    Hur har det gått med klänningen? Jag tycker ni är så himla duktiga som fixar allt själva. Vi gjorde varken mat eller kläder men hade ändå fullt upp (eller åtminstone jag )
  • Janna86
    Azumi86 skrev 2009-06-24 20:49:24 följande:
    Såsbas? Nä har ingen aning om något Berätta gärna mer
    Det beror ju på hur mycket du ska göra..
    Men säga att du ska göra till ca 5 personer.

    5 Äggulor (Ingen vita!!)
    5 dl Såsbas
    Worchestersås
    Estragon
    vitvinsvinäger
    citron (på flaska)
    Salt, peppar

    Gulorna vispas ordentligt först och sen häller man försiktigt som tusan i såsbasen, måste verkligen göras i ett riktigt lugnt tempo annars är risken väldigt stor att såsen skär sig. När såsbas och gulor är blandade så är det bara att dutta i en skvätt
    av worchestersås, citron, vinäger. Estragonen hackas och blandas ihop, inte allt för mycket eftersom det är en ganska liten "sats" Å så är det bara å salta å peppra lite. Smaka av, man känner väldigt lätt på smaken ifall något saknas eller har blivit för mycket av något.. Är det för mycke smak av något är det bara att tillsätta lite mera av de andra så tar de ut varandra!
    Kan inte exakta måtten på worchester, citron och vinäger då vi brukar höfta när vi gör =)

    Hoppas det är till någon hjälp iaf =) Lycka till!!!
  • Oneesan
    Janna86 skrev 2009-06-25 08:32:57 följande:
    Det beror ju på hur mycket du ska göra.. Men säga att du ska göra till ca 5 personer. 5 Äggulor (Ingen vita!!) 5 dl Såsbas Worchestersås Estragon vitvinsvinäger citron (på flaska) Salt, peppar Gulorna vispas ordentligt först och sen häller man försiktigt som tusan i såsbasen, måste verkligen göras i ett riktigt lugnt tempo annars är risken väldigt stor att såsen skär sig. När såsbas och gulor är blandade så är det bara att dutta i en skvätt av worchestersås, citron, vinäger. Estragonen hackas och blandas ihop, inte allt för mycket eftersom det är en ganska liten "sats" Å så är det bara å salta å peppra lite. Smaka av, man känner väldigt lätt på smaken ifall något saknas eller har blivit för mycket av något.. Är det för mycke smak av något är det bara att tillsätta lite mera av de andra så tar de ut varandra! Kan inte exakta måtten på worchester, citron och vinäger då vi brukar höfta när vi gör =) Hoppas det är till någon hjälp iaf =) Lycka till!!!
    Aha, ok. Vart köper man såsbas?
    EA Sports challenge
  • Janna86
    Azumi86 skrev 2009-06-25 09:31:25 följande:
    Aha, ok. Vart köper man såsbas?
    Det finns eller fanns iaf å köpa på Willys förut, men vet inte storleken på flaskor/dunkar... Vi köpte ju på stordunk förut eftersom vi handlade till pizzeria, så har inte så stor koll på mindre förpackningar...
  • Oneesan
    Janna84 skrev 2009-06-24 21:39:24 följande:
    Ja, det är riktigt skönt Tyvärr är alltid semestern så kort... Hur har det gått med klänningen? Jag tycker ni är så himla duktiga som fixar allt själva. Vi gjorde varken mat eller kläder men hade ändå fullt upp (eller åtminstone jag )
    Jo fodret är klart och jag sitter och jobbar med framdelen nu. Gillar inte att sy blixtlås så jag har lite ångest över det.

    Annars så flyter schemat på väldigt bra, jag är inte stressad men flera runt omkring har blivit det
    EA Sports challenge 2:a plats
  • Janna84
    Azumi86 skrev 2009-06-26 15:54:17 följande:
    Jo fodret är klart och jag sitter och jobbar med framdelen nu. Gillar inte att sy blixtlås så jag har lite ångest över det.Annars så flyter schemat på väldigt bra, jag är inte stressad men flera runt omkring har blivit det
    Det ska bli spännande att se resultatet Inte många dagar kvar nu!

    Nu är vi hemma igen. Vi kom hem igår vid 17-tiden och idag var vi tillbaka på jobb och dagis igen. Det var ett minst sagt trött gäng som tog bilen upp på Sibylla och köpte pizza till middag idag Igår lyckades vi städa här hemma och tvätta all smutstvätt men idag har det inte blivit något vettigt gjort. Rentvätten skulle behöva sorteras och strykas men jag tror vi skjuter på det projektet i några dagar.

    Är det förresten fler än vi som håller på att smälta bort i värmen? Imorgon tänker jag gå på Claes Ohlson och köpa fläktar till sovrummen!
  • IrenerI

    Azumi.. Vore kul med bröllop men uffe ska bort och själv känns de som om jag bara kommer att bli sittandes nånstans med Irmelin som ett plåster..
    Var på 40års kalas på byn i lördags och hon satt klistrad vid mig, mest bara tuttning och när nån annan ville hålla i tokskrek hon. Dock skrattade hon åt allt och alla så länge hon satt i mitt knä..

    Janna - Låter jobbigt att börja vardagen igen..
    Här får vi väl se om de blir nån semester nån gång, uffe tar ju inte ledigt utan vi får väl åka nån liten sväng med husvagnen när de passar han.

    Och här njuter iaf jag av värmen, resten av familjen är väl kanske inte lika nöjd. Jo Ylva gillar värmen med men mest för att då får man plaska i mycket vatten och springa naken

    I sovrummet har vi en fläkt som står på golvet och blåser mot sängen så de är riktigt skönt på nätterna.

    Nu borde man väl sova när alla andra gör de.. Irmelin ligger tvärsöver mina armar just nu och sover för en gångsskull.. Hon har fått för sig att de räcker med 2 sovstunder på en hel dag ungefär...
    Varav den första kan vara nån timme med stor tur (Dock vaknar hon oftast i flera ggr så man får gunga vagnen eller tutta igen) Nästa sovstund är oftast kortare och lika hackig. Sen blire kväll och hon vill tutta, leka och tutta igen. Så de känns som hon och jag mest sitter ihop på kvällarna..

    Så gissa vad mycket gjort jag fått gjort senaste veckan.... suck. Nån smartis sa ju att 3:dje barnet skulle bli så lugn och snäll och finna sig iallt. Pyttsan dom har inte fått en Irmelin iaf..

    Var till stan igår.. hon var vaken hela vägen in, han med barnens hus, Sko punkten, Lindex, apoteket, Rusta och coop. Hon var vaken hela tiden.. de tog ju några timmar.. Sov på vägen hem typ 20 min sen var hon vaken i flera timmar igen. Måste vara nått fel på ungen

Svar på tråden Jämtländska 07:or - del 9