• Anonym (mamman)

Fråga om majblommefonden

Jag skulle vilja ta min dotter till astrid lindgrens värld i sommar. Fonden ska ju sökas till barnet men kan jag även söka för tågresan och ev mitt inträde? Även om jag skulle få till hennes inträde så har vi inte råd om jag inte får hjälp med tåg och inträde till mig och jag kan ju inte släppa henne helt själv liksom. Nån som vet?

• Svar på tråden Fråga om majblommefonden
  • Anonym (mamman)

puff

• J1983

Sök och skriv den summa som behövs för att resan ska kunna genomföras så får du ju se om du får resan beviljad eller inte. Det skadar ju inte att försöka.

• Anonym (mamman)

Ja jag ska söka i vilket fall men tänkte ändå höra om nån vet. Slänger in en annan fråga också :) Hur lång tid brukar det ta till man får svar?

• Anonym (mamman)

puffar igen

• Anonym

Har för mig att sista ansökningsdagen har varit men kan ha fel..

• Anonym (mamman)

Ringde dom idag. Det finns ingen sista dag, det tar dom löpande men eftersom alla jobbar ideellt så har dom inga fasta tider. Det kan ta tid nu under sommaren sa hon

• Anonym

när jag sökte så var brytdatum första maj fick svar en vecka efter d ansökte om kläder till sonen men fick även till dottern då hennes lärare ordnat d på egen hand så jag fick mkt mer än vad jag sökt så nu har båda barnen sommarkläder o skor....min kompis ansökte om en heldag för henne o sonen på djurparken o hon fick d betalt oxå....så sök du åt dig oxå

• Anonym

Att du frågar om pengar til inträde när de finns barn som inte har kläder tycker jag är skamligt!
    Om ni åker dit har ni garanterat inga problem ekonomiskt enligt mig.
    Kom igen när du inte har råd att köpa en present eller nya kläder eller leksaker till ditt barn och inte ett inträde till dig!
    Du kan säkert be om bidrag till hennes inträde men inte till ditt...

• Anonym (mamman)
    Anonym skrev 2009-06-24 11:11:32 följande:
    Att du frågar om pengar til inträde när de finns barn som inte har kläder tycker jag är skamligt!Om ni åker dit har ni garanterat inga problem ekonomiskt enligt mig.Kom igen när du inte har råd att köpa en present eller nya kläder eller leksaker till ditt barn och inte ett inträde till dig!Du kan säkert be om bidrag till hennes inträde men inte till ditt...
    Detta är vad majblomman jobbar för:
    Exempel på beviljade ansökningar är fritids-aktiviteter, kläder, glasögon, sommaraktiviteter, aktiviteter i skolan och handikapphjälpmedel. Bidragen delas ut med hänsyn till barnets bästa.

Att barn ska få chans till mer än de fysiska basbehoven, att dom ska få chans att göra nåt glädjande, nåt att berätta om efter sommarlovet etc. Du kan tycka det är skamligt om du vill. Du säger att om vi åker dit så har vi inga problem med pengar men det är ju endast med stöd som hon skulle kunna åka dit. Kolla upp vad det är majblomman står för tycker jag
  • J1983
    Anonym skrev 2009-06-24 11:11:32 följande:
    Att du frågar om pengar til inträde när de finns barn som inte har kläder tycker jag är skamligt!Om ni åker dit har ni garanterat inga problem ekonomiskt enligt mig.Kom igen när du inte har råd att köpa en present eller nya kläder eller leksaker till ditt barn och inte ett inträde till dig!Du kan säkert be om bidrag till hennes inträde men inte till ditt...
    Grejen är den att majblomman ska ge bidrag till sådant som t.ex. soc inte lämnar bidrag till. Har man det så illa ställt att man inte kan ge sitt barn kläder så har man ju rätt till försörjningsstöd. Däremot så får man oftast inte ekonomiskt bistånd om man har inkomster över normen men inte har råd med det där "lilla extra" t.ex. under sommaren. Och att söka bidrag även till mamman är ju förmodligen en förutsättning för att barnet ska kunna gå om det är ett barn som inte klarar sig själv.
Svar på tråden Fråga om majblommefonden