• WhiteAngels

    Malmömammorna som fick barn höst/vinter 2007

    Öpnnar en ny fortsättningstråd eftersom den andra går ut i morrn ju!

    Malmömammorna som fick barn höst/vinter 2007
    Nu är tråden faktiskt inne på sitt tredje år och våra små guldkorn har blivit ganska stora. Här pratar vi som möttes 2007 och ger varann stöd, råd, tips, uppmuntran och positiv energi. Det är inte lätt att hitta så många bra vänner - hoppas vi "hänger ihop" lääänge till!

    Tråd från mars 2007: www.familjeliv.se/Forum-11-263/m18641139.html
    Tråd från juni 2007: www.familjeliv.se/Forum-11-263/m22142487.html
    Tråd från augusti 2007: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m24112904.html
    Tråd från november 2007: www.familjeliv.se/Forum-11-263/m27137045.html

    Tråd från januari 2008: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m28893140.html
    Tråd från april 2008: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m31940900.html
    Tråd från juli 2008:
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m34568224.html
    Tråd från oktober 2008: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m37249765.html

    Tråd från januari 2009: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m40218617.html
    Tråd från April 2009 www.familjeliv.se/Forum-11-264/m43066793.html

    Vi som är här:
    nea81 - Lova född den 12/9
    aisthetis - Ella född 27/9
    Matanza -Nova Linnea född 1/10
    JuLea 81 - Nelia född 11/10
    ninaboel - Hillevi född 21/10 och Ebbot född 14/2 2009
    labolina1 - Mattis född 22/10
    Snäckan05 - Sam född 15/11
    VEA - Liam född 17/11
    Helle78 - Oskar född 19/11
    SusiSue - Vilhelm född 12/12
    Josefinsmamma - Julia född 14/12
    JustJack - Siri född 26/12

    Syskon på väg:
    Josefinsmamma - bf 16/4
    Matanza - bf 25/5
    SusiSue - bf 12/8

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-30 14:39
    Syskon som kommit:
    Josefinsmamma - Ida 22/4 2009
    Matanza - Lex 29/5 2009

  • Svar på tråden Malmömammorna som fick barn höst/vinter 2007
  • WhiteAngels
    ninaboel skrev 2009-08-07 13:20:40 följande:
    När behöver du resesängen? Vill du låna?
    Behövs inte mer ,tack ändå.
  • Matanza

    Åh! Jag har helt missat den här tråden!! Skumt den verkar ha trillat bort från mina favoriter!! Men men, desto roligare att läsa!!

    Måste ju börja med att säga grattis Labolina!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Efter att jag läst igenom alla inlägg så kommer jag inte ihåg alls vad det var jag skulle kommentera!

    Hoppas alla mår bra, mammor, barn och magar!!!

    Sitter just nu i vårt lilla lilla hus i simrishamn och BÅDA barnen sover SAMTIDIGT!!! Sicken lyx! Vi har varit här nu i en vecka och kommer stanna här ett par dagar till då N ligger hemma i magsjuka och vi vill inte bli smittade!! Blärk!!
    Men vi stannar gärna lite till så kan jag sitta i solen med datorn i knät och dricka Brämhults Lemonad OM jag lyckas söva barnen samtidigt!! haha

    Har era börjat trotsa? Herre jisses vilket humör nova har!! Suck, ingenting passar, det är bara en massa NEJ!!! Jag vet inte om det är att hon verkligen kommit in i trotsen eller om det hänger ihop med att hon nu pratade som bara den, att hon nu verkligen kan gör sig förståd... Hon lyckdes snappa upp ordet Herregud för någon dag sen så nu hör man det konstant, hihi, ganska gulligt. Hon trotsade mot mormor och jag så åt henne att säga förlåt, då vänder hon på klacken och går och muttrar herregud.....

    Vår lille Lex är bara så underbar, han skrattar och "pratar" hela dagarna och tycker livet är kanon!! Nu när vi märker att vi fått två så snälla barn så vågar man sig kanske inte på en 3:a....Oavsett så ska vi hitta större innan det är dags igen!

    Nea: Du verkar alltid ha som koll på barnsjukvård eller om ni andra har koll? Nova har STORA problem med att bajsa. Hon går och kniper i FLERA dagar och när det verkligen måste ut så är det ju total förstoppning och ut kommer Mega-korv (ursäkta språket), Vi har nu på BVC´s inrådan gett henne Lactulos men det har inte hjälpt alls... Jag vet inte riktigt vad jag göra.......

    Nä nu får jag inte skriva mer!

    Kram

  • ninaboel

    WhiteAngels - trist med nattsömnen! Hur länge har det hållt på?
    Säg bara till om du behöver låna resesäng för vi har en som står nedpackad bara när vi inte använder den på resa!

    Snäckan - underbart med Gotland! Jag längtar att få åka dit på cykelsemester med barnen. Mitt bästa sätt att upptäcka öar Och speciellt Gotland & Öland. Fick ni ha Sam på samma avd som syster eller byter hon nu?! Samma dagis?

    Nattningen har *peppar peppar* förbättrat sig massor bara direkt när vi kom hem. Visst tar det ca 45-60 min för lillsnurran att somna men utan gråt. Hon har svårt att varva ner och varje gång ögonlocken nästan stängs så hoppar hon upp sittandes eller ståendes och återger något som hänt under dagen "Hille dansa" eller "Pappa aj"... Hennes minne är sanslöst. Vi hittade ett nedtrillat fågelbo i en buske för ett tag sedan. Busken är en av massor likadana i ett husområde där alla husen är likadana osv. Så när vi var ute med vagnen i förrgår så pekade hon på exakt rätt buske och sa pippi hus. Galet. Inte konstigt att hon har lite som snurrar i skallen vid sovdags då.

    Sus - tänker på dig och lilla skruttan i magen i denna värme. Hoppas att ni kan få tvärdrag i lägenheten!

  • WhiteAngels

    Nu sover min lilleman...vemodig dag i morrn med första dagen på dagis...Vill ha han liten förevigt..Tror aldrig jag haft sån separationsångest med någon av mina barn..men detta gör ont i mig och jag r alldeles gråtfärdig...Men efter en duch och en megaportion kvällsgröt och sen en flaska välling hoppas jag nu att han ska somna gott så vi kan gå på dagis i morrn en stund..Detta blir en tuff vecka...

  • Snäckan05

    Nina ja Gotland var underbart, fint väder hade vi hela veckan också. Vi bodde på Furilden och vi tog en cykel tur runt där. Tur att vi inte var på cykelsemester eftersom Sam roade sig med att knipa sin pappa i sidorna hela tiden och dottern vrålade fortare, fortare till mig hela tiden . Vi har faktiskt också problem med att få Sam att sova kan ta allt mellan 10 min - 1.5 tim. Sen när han väl somnat brukar det inte vara några problem. Och det kvittar om han är dödstrött eller lite trött han kan hålla igång ändå. Dottern höll också på så en period men det gick över så jag hoppas på det .

  • ninaboel

    Vi funderar på att sticka till Vellinge och bada på Vanningen på onsdag em. Om någon mer är sugen vore det kul att ses

  • SusiSue

    Nina
    Låter jättemysigt med Vanningen men M jobbar (och kommer nästan aldrig hem före halv sex) så det blir inget för oss. Hade varit skoj att ha lite saker inbokade nu dock så man inte går och bara väntar på barn.

    Angående sömn så har vi tur med Ville. Han somnar av sig själv en liten stund efter vi lagt honom och sover faktiskt oavbrutet till minst sju på morgonen. Ett tag när han var ledig från dagis så vaknade han dock varje dag efter middagsvilan och grät hysteriskt men det gick över efter ett par dagar.

    Matanza
    Här har vi inte direkt trots, mer det där leendet när han vet att han gör "fel" eller busar. Han kan vara riktigt jobbigt såklart men än så länge har inte surheten kommit. Hoppas Novas trotsålder går fort...har tyvärr inga tips att ge förutom att man tydligen ska hålla ännu fastare i familjens olika rutiner och försöka kommunicera mycket och i god tid. Tex "om fem minuter går vi hem" och så gör man det och avviker inte fast man kanske kommer på att man behövde köpa mjölk på vägen. Det är tips som jag fått iallafall

    Snäckan
    Hoppas det går bra för Sam och mamma på inskolningen. Roligt att han redan känner sig lite hemma

  • WhiteAngels

    Här har det gått 2 dagar av inskolningen.I går var vi där 1,5 timme och han lekte men kom och skulle kramas emellanåt.
    I dag fick jag lämna han efter en timme o 15 minuter,så han vart själv på dagis i 45 minuter.Tårarna brännde när han vinkade till mig för han skulle ut och leka på gården.Känndes sjukt tomt när jag kom hem.Men så har han ju i heller aldrig varit borta så länge i från mig.Aldrig haft barnvakt.När vi kom hem i dag fick han mellis och nu sover han gott så jag tänkte passa på att städa här.
    I morrn ska jag vara med han en liten stund bara innan jag går ,han ska prova på att äta och på torsdag lämnar jag han ensam för han ska äta + sova.och på fredag lämnas han helt heeeela långa dagen...Tuff vecka...
    Han verkar iaf gilla dagis för han tjatade i morse efter " gagi" =)

  • ninaboel

    oj *skrattar* Hillevi trycker iväg allt. Får skriva sen

Svar på tråden Malmömammorna som fick barn höst/vinter 2007