• Rammisen

    Vi som har svårt att bli gravida i Västerås - 12:e tråden

    Vi som har svårt att bli gravida i Västerås - 12:e tråden
    Dags för ny tråd igen!

    Det här är tråden för alla Västmanlänningar som har svårt att bli gravida och får eller ska få någon typ av behandling... Vi går på Fertilitetsmottagningen, KL eller någon annan gynmottagning. Om du står inför din första gynkontakt eller femte ivf, det spelar ingen roll. Alla är välkomna! Vi peppar och stöttar varandra i kampen för ett plus.

    Detta är vår 12:e tråd.

    Våra tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m14193019.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m16874638-1.ht
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m19914887.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m23022073.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m26190624.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m28874162.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m31587710.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m34247976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m36825116.html
    www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-11-261/...
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m42957193.html

  • Svar på tråden Vi som har svårt att bli gravida i Västerås - 12:e tråden
  • Anna76

    Spännande att ni är igång nu, tjejer!

    Majjsssan77: Jag fick också köra med Pergo trots fungerande äl. Det är deras rutin bara.

    Idag har jag varit och tagit första sprutan och det gick bra! Nu ska jag fortsätta med den och nässprejen ett tag.. På måndag är det blodprov för att ev kunna reglera dosen och på fredag är det VUL- sen får vi se när det är dags för Pregnylsprutan och Uppsala...
    På förmiddagen var jag hos Dr L för undersökning. Jag gillar inte henne så värst, hon verkar så tveksam..? Tycker att man inte riktigt får raka besked av henne utan måste fråga rätt sak för att få veta. Dr J är mycket bättre (trots sin dystra uppsyn )

  • Trollmamma till 4
    Anna76 skrev 2009-08-26 16:22:40 följande:
    Spännande att ni är igång nu, tjejer! Majjsssan77: Jag fick också köra med Pergo trots fungerande äl. Det är deras rutin bara. Idag har jag varit och tagit första sprutan och det gick bra! Nu ska jag fortsätta med den och nässprejen ett tag.. På måndag är det blodprov för att ev kunna reglera dosen och på fredag är det VUL- sen får vi se när det är dags för Pregnylsprutan och Uppsala... På förmiddagen var jag hos Dr L för undersökning. Jag gillar inte henne så värst, hon verkar så tveksam..? Tycker att man inte riktigt får raka besked av henne utan måste fråga rätt sak för att få veta. Dr J är mycket bättre (trots sin dystra uppsyn )
    Okej värt att testa Pergo iaf

    Nån som jag har svårt för är Åsa (tror jag det är).. Dr L å jag pratade om min spolning som gjorde fruktansvärt ont å då sa Åsa: Vänta bara du kommer gå igenom värre saker jag blev så chockad å sa bara: Hoppas man slipper IVF då..
    Fy va arg å ledsen jag va när jag gick ut
  • Rammisen

    Majjsan77: Det är många som har svårt för bm Å. Hon är känslokall men så länge man inte begär empati eller hamnar i konflikt med henne har det gått bra. I Uppsala är de väldigt omtänksamma och tar hänsyn till ens utsatta situation på ett helt annat sätt. Spolningen gjorde jätteont om bara i en minut tyckte jag. Äggplocket gör också ont men inte lika farligt. Man får mer smärtstillande och lugnande och det ger goda resultat i form av ägg. Sätta tillbaks ägg ET gör inte ont.

  • brawny

    Anna76: Precis så känner jag också med dr L. Jag föredrar dr J även vi varit oeniga. Han är rak och kan i alla fall ta en diskussion. Hoppas att det går bra med allt nu då tills fredag! Det är inte så långt kvar nu då, eller?

    Majjsan: Bm Å kan vara lite "hård" ibland. Men hon kan vara rar också. I somras, sista dagen ferten hade öppet, hade jag så konstigt ont i underlivet o då fick jag komma på stört och göra en liten snabb undersökning med bara henne. Hon var suverän då och verkligen stöttande och empatisk. Jag blev rätt förvånad, men glad så klart.

  • m o e

    Vad kul att flera av er är igång nu med olika besök och behandlingar!


    Jag kom på att jag glömde presentera mig när jag skrev sist. Det har ju tillkommit fler i tråden och ni kanske undrar vem jag är som skriver om sprutor hit och dit. Jag har funnits i tråden i drygt två år, då jag hittade den. Under vår längtan och alla försök och bedrövelser har tråden varit ett enormt stöd och jag har lite svårt att släppa taget om den. *ler*

    Jag har en son som är fem år, som kom till med hjälp av Pergo (icke att underskatta alltså) och för tre månader sen föddes vår andra son som vi fick göra ivf för att få in i magen. Vi har ett fryst ägg kvar på CvL (Carl von Linne-kliniken) i Uppsala och vem vet, kanske jag kliver in här på riktigt någon mer gång för att försöka tina upp den lilla Pingun.

    Kram till er alla tappra kvinnor!


    Nu har vi två mirakelkillar!
  • Anna76
    brawny skrev 2009-08-26 19:03:49 följande:
    Anna76: Precis så känner jag också med dr L. Jag föredrar dr J även vi varit oeniga. Han är rak och kan i alla fall ta en diskussion. Hoppas att det går bra med allt nu då tills fredag! Det är inte så långt kvar nu då, eller? Majjsan: Bm Å kan vara lite "hård" ibland. Men hon kan vara rar också. I somras, sista dagen ferten hade öppet, hade jag så konstigt ont i underlivet o då fick jag komma på stört och göra en liten snabb undersökning med bara henne. Hon var suverän då och verkligen stöttande och empatisk. Jag blev rätt förvånad, men glad så klart.
    Nä, det är inte så långt kvar nu Blodprov på måndag för att kolla hormonnivåerna med sprutan och VUL efter äggblåsor på fredag. Om allt är ok blir det Uppsala sen!

    Jag har inga problem med Å, hon har varit vänlig när jag har träffat henne. Men K är också mer rakt på sak och passar nog mig bättre (rent personlighetsmässigt).

    Kul att du hänger kvar här m o e! Det är skönt att ha någon i närheten som har lyckats.
  • Smiley

    Ringde ferten i tisdags och ska komma in den 15 sept. på VUL bara för att se att allt ser bra ut. Pratade med Å, och hon vara väl så glad som förväntat. Har oxå känt att hon inte blir så personlig med sina patienter, oss alltså. Jag är nog som person att jag vill att de bryr sig mer, att just jag är viktig när jag är där. Min tid är min tid

    När jag gjorde min spolning blev jag väldigt dålig efteråt, fick kramp i hela kroppen och mådde riktigt, riktigt dåligt (trodde döden var nära, även min man som inte var med i rummet, när de sprang ut ur rummet tre gånger hämtades både syrgas och bår...) Efter det hade jag nog velat ha lite mer sympati för det jag gått igenom, men fick inte riktigt så. Men jag är väl sån som person, att jag "behöver" det för en liten stund. Men hur som helst, så tycker jag att de är väldigt duktiga på det de gör!

    Jag fick oxå många ägg med enkeldos pergo, två stora och ett litet, men fick aldrig sexförbud. Skulle ha börjat med halvtablett nu egentligen. Vet inte i mitt fall om pergo har varit till hjälp, men det verkar för många vara ett riktigt bra piller

    Sorry, långt inlägg...

  • Trollmamma till 4
    Smiley skrev 2009-08-27 19:50:52 följande:
    Ringde ferten i tisdags och ska komma in den 15 sept. på VUL bara för att se att allt ser bra ut. Pratade med Å, och hon vara väl så glad som förväntat. Har oxå känt att hon inte blir så personlig med sina patienter, oss alltså. Jag är nog som person att jag vill att de bryr sig mer, att just jag är viktig när jag är där. Min tid är min tid När jag gjorde min spolning blev jag väldigt dålig efteråt, fick kramp i hela kroppen och mådde riktigt, riktigt dåligt (trodde döden var nära, även min man som inte var med i rummet, när de sprang ut ur rummet tre gånger hämtades både syrgas och bår...) Efter det hade jag nog velat ha lite mer sympati för det jag gått igenom, men fick inte riktigt så. Men jag är väl sån som person, att jag "behöver" det för en liten stund. Men hur som helst, så tycker jag att de är väldigt duktiga på det de gör! Jag fick oxå många ägg med enkeldos pergo, två stora och ett litet, men fick aldrig sexförbud. Skulle ha börjat med halvtablett nu egentligen. Vet inte i mitt fall om pergo har varit till hjälp, men det verkar för många vara ett riktigt bra piller Sorry, långt inlägg...
    Man säger ju inte så mycket till dem just för att som du skriver så är dem duktiga å man resperketerar ju dem för dem personer dem är å det gäller ju även oss patienter som kan vara nog så jobbiga ibland

    Dr L sa att hon vill inte att man ska ha mer än 3 äggblåsor eller om det var 4 st..

    Det är så mysigt med tvilllingar så det skulle inte göra något om man 2 på en gång
  • Anna76

    Åh, jag håller med dig Majjssan77: Jag skulle gärna ha tvillingar, även om många verkar tycka att det skulle vara "för mycket".

    Vi fick också sexförbud när vi hade 3 blåsor, men det var för att de troligtvis skulle släppa samtidigt. Då kan det t.o.m bli trillingar. Det skulle nog bli lite många, man har ju bara 2 händer... Om det är två stora och en mindre så släpper de inte samtidigt och då är det mindre risk att det blir flerfödslar.

  • Trollmamma till 4
    Anna76 skrev 2009-08-28 21:33:08 följande:
    Åh, jag håller med dig Majjssan77: Jag skulle gärna ha tvillingar, även om många verkar tycka att det skulle vara "för mycket". Vi fick också sexförbud när vi hade 3 blåsor, men det var för att de troligtvis skulle släppa samtidigt. Då kan det t.o.m bli trillingar. Det skulle nog bli lite många, man har ju bara 2 händer... Om det är två stora och en mindre så släpper de inte samtidigt och då är det mindre risk att det blir flerfödslar.
    Det är jättemysigt med tvillingar men även enlingar oxå

    Skulle jag ha 3 äggblåsor så vill inte jag ha sexförbud..
    Kanske bara blir 1-2 som blir befrukatde.. Om man inte har lyckats på 2 år ens att bli gravid på ett ägg så varför skulle det bli fler befrukatde även om man skulle ha 3 äggblåsor?
    Visst chansen/risken finns ju men jag skulle absolut chansa
Svar på tråden Vi som har svårt att bli gravida i Västerås - 12:e tråden