• ThereseNyman

    Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??

    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen.

    På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen.

    Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen.

    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng.

    Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon?

    Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter.

    Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!

  • Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??
  • Catti41
    TvåTrollungar skrev 2009-07-31 08:41:43 följande:
    du menar alltså att de barn vars föräldrar använt den metoden, skall få men för livet på grund av att några av dem gallskrek de första dagarna metoden används?? alla andra dagar då som kommer efter de första dagarna/veckan då barnet faktiskt somnar helt själv utan hjälp och skrik?
    Ja nu var det ju inte JAG som menade det utan den ovannämnda forskningen som alltså menar att ett oreglerat skrikande (i psykologiskt hänseende) leder till att barnets hjärna får problem med att reglera kortisolet, som är ett viktigt ämne för att hantera stresspåslag. Men för livet är väl ett stort ord. Att vara dålig på att reglera stress behöver ju inte vara ett stort MEN. Men det är klart att det ju är bättre att ha en hjärna som är BRA på att reglera stress.
  • TextKarin
    Catti41 skrev 2009-07-31 08:24:55 följande:
    Lady Dahmer skrev 2009-07-30 23:08:57 följande: Och för att fylla ut vad Lady Dahmer säger så innebär det här med kortisolöverslaget att barnet senare som vuxen kommer få större problem att hantera stress, för hjärnans kortisolreceptorer har störts av att barnets panikskrik har lämnats oreglerat. I korthet. (Från Sue Gerhardts bok som redogör för den senaste hjärnforskningen, och länkar samman den med personlighetsmässiga variabler. Kärlekens roll heter boken på svenska.)
    Min son hade kolik sina första tre månader och skrek otröstligt, panikslaget och ångestfyllt flera timmar varje kväll. Enligt ditt resonemang borde det alltså innebära att han får mycket svåra stressproblem som vuxen, betydligt värre än ett barn som skrikit några kvällar i rad i samband med femminutersmetod. Men enligt forskningen om kolik (som refereras i boken "Kolik och magknip - så överlever ni" av Enblad/Nordlund) har man inte kunnat hitta någon psykologisk skillnad mellan kolikbarn och andra barn. Hur förklarar du det?
  • SaramedM
    TvåTrollungar skrev 2009-07-31 08:41:43 följande:
    du menar alltså att de barn vars föräldrar använt den metoden, skall få men för livet på grund av att några av dem gallskrek de första dagarna metoden används?? alla andra dagar då som kommer efter de första dagarna/veckan då barnet faktiskt somnar helt själv utan hjälp och skrik?
    Ja det finns en sån risk
    Att gråta i någons famn ger inte samma påslag av stress
  • SaramedM
    TextKarin skrev 2009-07-31 08:55:09 följande:
    Min son hade kolik sina första tre månader och skrek otröstligt, panikslaget och ångestfyllt flera timmar varje kväll. Enligt ditt resonemang borde det alltså innebära att han får mycket svåra stressproblem som vuxen, betydligt värre än ett barn som skrikit några kvällar i rad i samband med femminutersmetod. Men enligt forskningen om kolik (som refereras i boken "Kolik och magknip - så överlever ni" av Enblad/Nordlund) har man inte kunnat hitta någon psykologisk skillnad mellan kolikbarn och andra barn. Hur förklarar du det?
    Jag gissar att han inte låg ensam och grät? utan att ni var där, bar tröstade etc eller hur?
    Där i ligger skillnaden
  • AAEV

    Jag skriver inte i trådar som handlar om tvillingar, därför att jag har ingen erfarenhet av det. Jag skriver heller inte i trådar om amning, då jag bara ammade en kort tid. Varför måste då alla som INTE provat 5mm skriva här, när TS (och vi andra) bett om att ni ska hålla er utanför.

    Vi har förstått att ni tycker vi är världens sämsta föräldrar, att våra barn kommer att få men för livet, ADHD och psykiska problem och allt det där. Vi har förstått att ni tycker vi är lata som inte vill/kan vagga våra barn till sömns eller låta dem somna i famnen.

    Det tråkiga är att ni inte alls lyssnat till bakgrunden, ni vet inte om vi provat allt som går att prova och är så förtvivlade över att barnen inte sover att vi vill prova detta nu, se om det fungerar.

    Ni bara ångar på, skriver om allt som är så hemskt och "prova det och prova det" men vi kanske har provat, eller hur?

  • SaramedM
    FrökenLindström skrev 2009-07-31 10:04:09 följande:
    Jag skriver inte i trådar som handlar om tvillingar, därför att jag har ingen erfarenhet av det. Jag skriver heller inte i trådar om amning, då jag bara ammade en kort tid. Varför måste då alla som INTE provat 5mm skriva här, när TS (och vi andra) bett om att ni ska hålla er utanför.Vi har förstått att ni tycker vi är världens sämsta föräldrar, att våra barn kommer att få men för livet, ADHD och psykiska problem och allt det där. Vi har förstått att ni tycker vi är lata som inte vill/kan vagga våra barn till sömns eller låta dem somna i famnen. Det tråkiga är att ni inte alls lyssnat till bakgrunden, ni vet inte om vi provat allt som går att prova och är så förtvivlade över att barnen inte sover att vi vill prova detta nu, se om det fungerar.Ni bara ångar på, skriver om allt som är så hemskt och "prova det och prova det" men vi kanske har provat, eller hur?
    Har ni provat att vänta ut barnet? TS dotter är 10 månder och vill somna i någons famn
    Jag ser inte det som ett problem
  • ThereseNyman

    tack för mig i denna tråd.

    tycker det är tråkigt att man blir påhoppad o likställd med en barnmisshandlare....

    tjata vidare, eller starta en annan tråd.

  • AAEV
    SaramedM skrev 2009-07-31 10:22:17 följande:
    Har ni provat att vänta ut barnet? TS dotter är 10 månder och vill somna i någons famnJag ser inte det som ett problem
    Mitt barn är 9 månader och vill inte somna i någons famn.
  • SaramedM
    FrökenLindström skrev 2009-07-31 10:27:06 följande:
    Mitt barn är 9 månader och vill inte somna i någons famn.
    Nej och?

    Jag hänger inte med
Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??