• Äldre 14 Aug 08:17
    7501 visningar
    8 svar
    8
    7501

    Dyrt och stressigt resa med fyra barn?

    Vi är snart trebarnsfamilj och jag har en sambo som är väldigt sugen på att skaffa mååånga barn. Han är själv ensambarn och har en nästan obefintlig släkt.

    Jag undrar, att ex. åka på skidsemester med fyra SMÅ barn, räcker man till som förälder?? Två barn är kanske för små för skidskola och de andra ska man underhålla i backen då de inte åker skidor. Och det blir väldigt dyrt...? Vi är mycket för att resa och ja, vi har en bra ekonomi, men ändå. Visst, man får prioritera. Och resa med andra småbarnsfamiljer och sen turas om att valla barn i backen.

    Hur funkar det egentligen med så många barn??

  • Svar på tråden Dyrt och stressigt resa med fyra barn?
  • Äldre 15 Aug 14:40
    #1

    nu har vi bara 2 barn än, men ......
    ja, dyrare blir det ju med fler barn - stressigt behöver det ju inte bli - men man får ju anpassa resorna så det fungerar för alla och kanske vänta med skidresa tills alla barn kan klara sig lite mer själv

  • Äldre 15 Aug 18:00
    #2

    Det är svårt att hitta boende för så många, även om man "bara" har tre barn. T om många lägenheter har bara plats för 4 personer så då får man hyra hus eller villa alternativt dela på sig i två hotellrum eller lägenheter.

  • fruis
    Äldre 15 Aug 18:03
    #3

    Allt blir ju vad man gör det till. Är man inte hyfsat stresstålig kan det vara en idé att lägga resorna på hyllan i ett par, tre år så funkar det bättre sedan. Bara minstingen antingen är en liten bebis eller har växt över treårsåldern går det lättare att resa tycker jag.

  • Äldre 15 Aug 19:07
    #4

    EN av anledningar till varför vi inte skaffat en stor familj som vi gärna skulle vela ha är just att vi älskar att resa å det skulle inte finnas möjlighet att resa några gånger per år om vi hade 3-5 barn, och att det är otroligt svårt att hitta boende där man får ha fler än 2 extra sängar, 2 extra sängar gör redan att många hotell faller bort...
    så iof har man redan 3 barn så gör nog inte den 4 så stor skillnad

  • Äldre 15 Aug 19:14
    #5

    Det går att hitta lösningar på allt, bara man vill!
    Jag har fyra syskon, vi reste en del när jag var liten/ung. Visst, kanske inte dyraste lyxsemestern till Mauritius, men ändå. Syskonen ser efter varandra en del, det är ju sällan så att man har fyra-fem barn i precis samma ålder.  Om man åker tillsammans med en annan barnfamilj kan man turas om/hjälpas åt att vakta barnen.
    Dyrt behöver det inte heller bli.

  • Äldre 15 Aug 19:57
    #6
    hotten skrev 2009-08-15 19:07:58 följande:
    EN av anledningar till varför vi inte skaffat en stor familj som vi gärna skulle vela ha är just att vi älskar att resa å det skulle inte finnas möjlighet att resa några gånger per år om vi hade 3-5 barn, och att det är otroligt svårt att hitta boende där man får ha fler än 2 extra sängar, 2 extra sängar gör redan att många hotell faller bort... så iof har man redan 3 barn så gör nog inte den 4 så stor skillnad
    Du har rätt angående att det är svårt att hitta boende redan då man har tre barn. Jag känner flera med tre barn som har det problemet. Så för ts gör det kanske inte så stor skillnad.

    Jag har också "bara" två barn och när det gäller att resa på långa flygresor ensam med barnen (jag bor i USA, åker ganska ofta till Sverige och maken inte alltid möjlighet att följa med) så är det verkligen skönt att man inte har fler barn att ta hand om. Två är fullt tillräckligt!
  • Mon 9 Jan 2023 09:41
    #7

    Det blir nog ändring på det. Radisson i Göteborg har rum med en mega bäddsoffa för 3-5 barn. Kolla vad jag hittade, är nog den här www.thewedgesofa.com
    Skönt att slippa boka två rum, en sån skulle man ha 😃 

  • Mon 9 Jan 2023 09:46
    #8

    Innan jag skiljde mig så var jag på semester med 5 barn. Fungerar bra. Man får ha lite "på led" -mentalitet. Ungar gillar av naturen att rätta in sig i ledet. Så har du ett sådant så gör de ofta det.

    Nu i somras var jag på campingsemester med tält med 3st barn under 10 där yngsta var 2år. Inga problem.

Svar på tråden Dyrt och stressigt resa med fyra barn?