• Smulan80

    Tjattråden för oss som plussade runt den 19 Mars del 3

    Tjattråden för oss som plussade runt den 19 Mars del 3
    Tjattråden för oss som plussade runt den 19 Mars

    Vi har ju blivit rätt så många nu som plussade runt 19 Mars och tråden till listan hittar ni i länken nedan

    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m42495456.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m45090416.html

    Här följs vi nu åt och stöttar varandra genom våran långa resa framöver!

    BF 14/11: Inkalinka, Nässjö, 1:a barnet
    BF 14/11: Cotten, Kungsbacka, 1:a barnet
    BF 15/11: Nika, Linköping, 3:e barnet
    BF 19/11: Thez, Halmstad, 3: barnet
    BF 23/11: Lycka05, Luleå, 2:a barnet
    BF 24/11: Pinkmoe, Skövde, 1a barnet
    BF 24/11: Smulan80, Eskilstuna, 1a barnet
    BF 24/11: MiieRO, Täby, 4:e barnet
    BF 25/11: Ikkapikka, Södertälje, 1a barnet
    BF 26/11: pluddrupp, Nyköping, 1a barnet
    BF 26/11: Julisen, Nacka, 3:e barnet
    Bf 27/11: MFAI, Tidaholm, 3e barnet
    BF 27/11: kackelo, Västerås, 1a barnet
    BF 29/11: Gaia81, Gävle, 2a barnet
    BF 30/11: JaAz1980, Santa Clara (fd Trelleborg), 1a barnet
    BF 30/11: MrsNash, Halmstad, 2a barnet
    BF 30/11: My family and I
    BF 1/12: Filliduttan, Karlskrona, 2a barnet
    BF 4/12: Pepsikatten, Skara, 1a barnet

  • Svar på tråden Tjattråden för oss som plussade runt den 19 Mars del 3
  • Lycka05

    Pepsikatten- tack, jag skriver i stora drag vad jag arbetar med och sen får jag väl komplettera om det behövs.

    Jag har börjat få ont i samband med mina sammandragningar. Inte jätteont, men typ molande värk. Är det fler som har det så? Sen när jag går typ 50 m så trycker det neråt otrolit mkt, inte nedåt typ som mellan benen, utan mer som att magen trycks nedåt. Är det ngt man bör kolla upp?

  • Pepsikatten
    Lycka05 skrev 2009-09-28 15:56:15 följande:
    Pepsikatten- tack, jag skriver i stora drag vad jag arbetar med och sen får jag väl komplettera om det behövs. Jag har börjat få ont i samband med mina sammandragningar. Inte jätteont, men typ molande värk. Är det fler som har det så? Sen när jag går typ 50 m så trycker det neråt otrolit mkt, inte nedåt typ som mellan benen, utan mer som att magen trycks nedåt. Är det ngt man bör kolla upp?
    Gör det!
    Huvudsaken är att du skriver noga på hur din arbetsförmåga blivit sänkt!

    Ang dina sammandragningar och det har jag ingen aning. Har inte haft något sådant själv, än, så jag har ingen koll. MEn någon av dom andra vet säkert!
  • Inkalinka
    Thez skrev 2009-09-28 13:17:25 följande:
    Jo humöret ligger inte på topp här heller. Blir kanske inte arg så mycket, men jag kan gråta för ingenting. Minsta lilla som går imot mig så kan jag bli ledsen. Det e jättejobbigt, vill ju inte vara sån här, men vad ska man göra??
    Känner igen mig helt!!
    Gråter för inget alls, eller blir tårögd för minsta lilla.
    Börjar jag prata med sambon och han inte håller med mig eller jag inte håller med honom så kommer tårarna direkt.
    Började tänka på min systers bröllop (som inte är bestämt utan bara finns i framtiden) och det tal jag ville hålla, tårarna rann!!
    Tack och lov för att sambon vet vad som händer och inte helt tror att jag blivit galen. {#lang_emotions_undecided}
  • julisen

    Nu har jag hittat hit! Jag har fått mitt planerade snittdatum den 18;e november.
    Vi håller på att bygga om huset så tiden får gärna gå långsamt

  • Cotten

    Nu ska jag ställa en fråga som har med "tiden efter" att göra. Funderar på hur man ska bädda i vagnen o.dyl inför vintern och vad vi ska köpa för overall eller liknande till nytillskottet. Vad säger ni som har barn sedan innan? Ska man ha åkpåse OCH overall, bara åkpåse, fårskinnsfäll + täcke och kudde + overall? Jag har ingen aning om vad som är bäst, och man vill ju varken att bäbben ska frysa eller bli för varm...

  • MrsNash

    Cotten - alla gör nog lite olika, det beror ju lite på vart i landet man bor. När min dotter föddes i oktober -06 så körde vi med fleeceoverall först och filt i vagnen, mitt i vintern, som oftast blir rätt mild här ( bor i Halmstad), så hade jag samma overall men tjockare täcke. Sen har man ju det här skyddet över vagnen, vad heter det, alltså "locket" (shit börjar bli senil tror jag!) över så de ligger ju väldigt skyddat ändå från vind och så. Och så självklart mössa på!
    Jag gick alltid och kollade om det var för varmt eller för kallt, man är ju bra nojjig i början!! Det kommer jag nog vara denna gång med, min dotter är tre år nu men jag kan fortfarande gå in och kolla i hennes sovrum att hon andas och om hon är för kall/varm!!!

  • Pepsikatten
    Cotten skrev 2009-09-29 10:21:03 följande:
    Nu ska jag ställa en fråga som har med "tiden efter" att göra. Funderar på hur man ska bädda i vagnen o.dyl inför vintern och vad vi ska köpa för overall eller liknande till nytillskottet. Vad säger ni som har barn sedan innan? Ska man ha åkpåse OCH overall, bara åkpåse, fårskinnsfäll + täcke och kudde + overall? Jag har ingen aning om vad som är bäst, och man vill ju varken att bäbben ska frysa eller bli för varm...
    Jag har inga barn sedan innan så jag är inte helt säker på hur mkt jag behöver... Har säkert fixat alldeles för mkt!

    Jag har dock tänkt bädda själva vagnen så varm att bebisen inte behöver ha mer kläder på sig där i än inne i huset, förutom en mössa då...
    Allt för att slippa krångla med overaller och tjocka kläder om bebis somnat och man kör in vagnen hemma eller i en affär... Bara att lyfta på täcket, ta bort en filt eller så...

    Jag har dock köpt beg overaller (strl 56-68) på tradera då jag skulle ha panik ifall jag inte skulle ha en och kanske tänkas behöva en

    I själva vagnen har jag tänkt ha en fårskinnsfäll i botten, sen ett tjockt täcke och sen vindskydd på. Har extra fleecefiltar ifall det skulle behövas, eller bara fleecefilt om det blir för varmt med täcke...
    Har även fått låna min gamla åkpåse med fårskinn som mamma hade till mig ifall det blir riktigt kallt någon dag!

    Jag har tänkt mkt på detta den senaste månaden, som kanske märks
  • Inkalinka

    Har oxå funderat mycket på vagnen.
    Har köpt både lammpläd, täcke och åkpåse. Bäddar nog efter vädret. Har även en del fleeceplädar och bomullsplädar. Brukar inte bli jättekallt här...men det kan komma kallknäppar. Bor mitt på höglandet.
    När vi var små, mina syskon och jag, så la alltid mamma en trasmatta över vagnen när vi skulle sova. Då kunde det snöa oxå utan att vi frös. Sov som en liten gris, har jag hört. {#lang_emotions_laughing}

  • Gaia81

    Här är en till som är helt galt trött. Får ingen ordning på hb'n heller trots dubbla järntabletter och B12 Det är jobbigt att jobba heltid nu så jag funderar på att ta föräldraledigt en dag/vecka fram tills jag går hem på heltid den 13 november... Känns dock tråkigt att slösa dagar innan bebisen kommer.

    Min dotter är född i maj så jag är också lite osäker på hur jag ska bädda åt liten. Vi har köpt en syskonvagn på blocket. Det blev en jättefin EmmaLjunga twin city cross med mjuklift till liten. Däri får man inte plats med så mycket, men jag köper nog en sådan där overall/åkpåse i ett. Lindex har fina har jag sett. Det blir nog det i strl 56, sen har jag fleeceoveraller efter dottern från strl 62 och då får det duga ev med extra filt eller dyl. Dotterns gamla vagn har en hårdlift med täcke som hör till, men det blir nog fleecefilt i botten för att isolera och så overallen och ev täcke/filt beroende på tempraturen.

    För mig trycker det också på massor nedåt som jag inte alls minns med ettan. Ibland undrar man nästan om den hade tänkt komma ut redan nu.. Känner mig ruskigt stor och otymplig och det är tungt att ta hand om fler barn.. Och vikten pekar spikrakt uppår trots att jag inte ändrat mina vanor *suck* Benen och fingrarna är svullna och i slutet av dagen vill jag bara befinna mig i totalt horisontellt läge (Fast på sidan annars blir jag yr och får halsbränna..

  • Lycka05

    Cotten- jag har fått en fleeceoverall av en kompis till mig som jag tänkte använda. Sen kommer jag även få en stickad overall i tunnare material. I vagnen kommer vi ha en mjuklift och sen köpte jag en brio Fleecepåse för att slippa klä på barnet så mkt. Över fleecepåsen har jag en fotsack. Där jag bor är det väldigt kallt + att vintern är lång. Vet inte om jag gör rätt eller fel eftersom vårt första barn är född på sommare och då hade jag då hon blev större lammskinn.

    Gaia- precis så känner jag också, ett otroligt tryck, vilket jag inte hade med 1:an. Kanske man känner av mer med andra barnet, ingen aning. Min vikt däremot är mindre än med ett:an, men det känns tyngre på ngt sätt.

Svar på tråden Tjattråden för oss som plussade runt den 19 Mars del 3