• Milkina cerka

    Du som lever med ständig värk, typ Fibromyalgi.

    Du som lever med ständig värk typ Fibromyalgi
    Har du fibromyalgi eller liknande diagnos?

    Jag såg att den gamla tråden stängts, så jag tänkte att jag startar upp en ny igen.

    Fortsättnigstråd för oss med fibromyalgi och liknande smärttillstånd..nya och gamla hälsas välkommna!

    Länkar till tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42265366.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36022393.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33694531.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39124174.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 18:33
    Här är länken till en som hjälper folk mot Försäkringskassan:
    goransoderlund.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-28 16:07
    Inser att jag missat länka till förra tråden, så här är den: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44965317.html

  • Svar på tråden Du som lever med ständig värk, typ Fibromyalgi.
  • carita1974
    Milkina cerka skrev 2009-09-27 17:50:39 följande:
    [/citat]
    Ja, hoppas vi kan hjälpa varandra så mycket som möjligt här o. ja vi vet allihop alldeles för mycket om hur det är att ha ont, att läkare o. FK misstror en o. kanske eg. än värre - har anhöriga som inte förstår.
    [/citat]

    Tack för det värmande inlägget Spomenka!!!Kram Carita
    Lyckliga jag2 skrev 2009-09-28 08:35:03 följande:
    Halloj igen å tack för infon om nya tråden

    Påminner lite om mig det där, började i fingrar och händer på mig, massor med ganglion som sögs ut. kristallinflammationer mm. men inget visades heller på reumaproverna. Tog 8 år innan jag fick en diagnos, men gu så skönt det var att få den i alla fall, man började tro att man inbillade sig. Kyla har samma inverkan på mig, även växlingar mellan hög och lågtryck. Lycka till
    Ok..vad fick du för diagnos????Börjar bli trött på att han värk utan namna.
    Kram Carita
  • Lyckliga jag2

    Fick namnet kronisk muskelsmärta och en defekt i mitt nervsystem samt hortons huvudvärk.
    Man kan säga att mina muskler motarbetar varandra, har man ont på ett ställe talar den muskeln om för kringliggande muskler att ni oxå får arbeta mer och så sprider det sig. Defekten i nervsystemet är ett normalt nervsystem stänger av och på sig vid smärta, mitt är på hela tiden och det är detta som skapar inflammationer som sedan sprider sig. Fick diagnos hos smärt och rehabcenter i Linköping där jag gick en 8 v kurs i att leva med värk. Det var otroligt tacksamt att träffa andra människor i samma sits och med kronisk värk. Finne egentligen inga andra som förstår hur man har det så det kändes värkligen underbart.

  • carita1974
    Gaztongirl skrev 2009-09-28 11:17:30 följande:
    carita74: Det är väldigt skönt ibland att få "gnälla" av sig bland de som förstår hur det verkligen är. Andra verkar tro att eftersom man är uppe på benen så kan det inte vara så farligt som man säger, och till slut säger man ju inget heller för den delen.
    Tack även du för ett värmande inlägg...Skönt att veta att det finns dom som verkligen vet hur det är att ha ont mer eller mindre varje dag...och att man inte simulerar ...Kram på dej
  • Milkina cerka

    Carita - Vi behöver hjälpa varann så mycket det bara går!! Kram tillbaka!

    Lyckliga jag2 - Håller verkligen med dig, det är bara de som har ont själva som verkligen förstår hur det känns att leva med ständig smärta.

  • carita1974
    Milkina cerka skrev 2009-09-28 17:40:39 följande:
    Carita - Vi behöver hjälpa varann så mycket det bara går!! Kram tillbaka!Lyckliga jag2 - Håller verkligen med dig, det är bara de som har ont själva som verkligen förstår hur det känns att leva med ständig smärta.
    Jo men precis....nu måste jag nog logga ut för ikäll..dax att värma dom obligatoriks vetevärmarna till knäna och ryggen.....
  • 242

    hejhej..tack spomenka att du sa till...
    om du fortfarande har prob.med knölen på fingret mste du ju gå till dr!!ajabaja!
    gikt tror ja man kolla via nån urisyra...

    sjukvårdsgarantikansliet har härt av sig!
    dom har fixat en reuma-tid till mig:) wooohooo


    va helt klart bra at vända sig till dom:)


    Ja,jag har dyslexi..
  • zleepy
    Milkina cerka skrev 2009-09-28 17:40:39 följande:
    Carita - Vi behöver hjälpa varann så mycket det bara går!! Kram tillbaka!Lyckliga jag2 - Håller verkligen med dig, det är bara de som har ont själva som verkligen förstår hur det känns att leva med ständig smärta.
    Och tyvärr så har de flesta läkarna ingen aning om hur det är att må dåligt..
  • Milkina cerka
    242 skrev 2009-09-28 19:37:39 följande:
    hejhej..tack spomenka att du sa till...om du fortfarande har prob.med knölen på fingret mste du ju gå till dr!!ajabaja!gikt tror ja man kolla via nån urisyra...sjukvårdsgarantikansliet har härt av sig!dom har fixat en reuma-tid till mig:) wooohooova helt klart bra at vända sig till dom:)
    Grattis el. vad man nu skall säga till din tid hos reumatologen .

    Näe, känns om att det bara var förra veckan jag var hos doktorn(med foten då - o. diagnosticerades m. hälsporre) fick förresten kallelsen till röntgen idag - den 5:e n o v e m b e r!!
    fick jag tid - en eevighet till att halta omkring..
    Känner mig som värsta gnällspiken o. -kärringen om jag går dit nu igen, men ger det sig inte så..
    zleepy skrev 2009-09-28 22:39:21 följande:
    Och tyvärr så har de flesta läkarna ingen aning om hur det är att må dåligt..
    Så har jag kännt det m å n g a ggr, alldeles f ö r många..
  • destino

    hejar lite....
    maken är ute med dottern, hennes feber är borta sen igår,
    bra...
    och jag är så trött irriterad, ledsen, arg, blä...
    hela grav har jag varit positiv trots alla möjliga åkommor och bekymmer, men lilla livet gör mig lycklig, på nåt sät tänker jag åtminståne nåt jag kan göra rätt ;)

    och nu sista dagar var jag så dålig ont, ont, dottern sjuk och gnällig, massa förvärkar, ont i mina handleder, svullna händer...

    och jag orkar verkligen inte gå till nån läkare....
    det lilla jag kan gå av foglossningar sparar jag till toa besök och bm besök, sen till förlossningen också;)))

    har funderat på hur skall jag göra med min mammaledighet så att vi klarar oss ändå, och att jag inte kolapsar inom nån månad....

    mina 24 timmar på jobbet är säkra än så länge...

    fk vill inte ge mig nån positiv svar fast på sista överklagan stor det klart att jag har 2 kroniska sjukdomar som aldrig blir bättre trötts rehabilitering eller medicinering, men att de nya regler gör så att jag inte kan få hjälp från fk och att jag skall söka mig på hela marknad??? eller nåt???

    jag förstår det, jag kan jobba som telefonist och sånt, men gärna nån timme hemifrån men så jag är ingen spåkvinna-kanske kunde jag lära mig det, eller sexytelefonlinje-jo, det är ju vad man tänker på då man har ont????

    jag kan tänka mig en massa jobb som jag klarar av ibland, men stress över ekonomi och annat gör mig bara sämre....
    tur att vi har lite arv och lite csn och liten lägenhet, hur hade det gått annars????

    nä, nu har jag gnällt och mår lite bättre....
    tack för att jag kan skriva här....

  • carita1974

    Idag har jag *klappar mej på huvudet* ringt H-C och krävt en remiss till reumatologen.Så imorgon ska en doktor ringa mej.Hoppas bara att denna doktor lyssnar och skickar en remiss.... Kram

Svar på tråden Du som lever med ständig värk, typ Fibromyalgi.