• Milkina cerka

    Du som lever med ständig värk, typ Fibromyalgi.

    Du som lever med ständig värk typ Fibromyalgi
    Har du fibromyalgi eller liknande diagnos?

    Jag såg att den gamla tråden stängts, så jag tänkte att jag startar upp en ny igen.

    Fortsättnigstråd för oss med fibromyalgi och liknande smärttillstånd..nya och gamla hälsas välkommna!

    Länkar till tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42265366.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36022393.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33694531.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39124174.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 18:33
    Här är länken till en som hjälper folk mot Försäkringskassan:
    goransoderlund.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-28 16:07
    Inser att jag missat länka till förra tråden, så här är den: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44965317.html

  • Svar på tråden Du som lever med ständig värk, typ Fibromyalgi.
  • carita1974
    242 skrev 2009-10-13 21:42:13 följande:
    oki...ja,det är svårt.men samtidigt kan inte vissa reumatiska sjukdomar uteslutas då man kan ha dom uta att visa ra-faktor..de krävs mer undersökningar runt om för att utesluta allt annat,tydliga symtom etc.men att man inte visar faktorn är inget som är 100%faktorn kan även dyka upp i blodet senare...därav tänker jag inte ge mig förns jag vet vad som är fel på mig.oavsätt om det är reumatiskt eller något annat!!för man vet ju själv.om nått är fel.
    Tack för denna peppande inlägg...ska till doktorn nu på fredag.Dom har tagit reuma prov och köldkörtel prov..inget av dom har visat nått...men varför har jag såå himla ont i lederna då???Ska försöka stå på mej på fredag..många tror att jag har fibro...så jag ska be dom kolla det...Kram C
  • Gaztongirl

    Spomenka: Vad skönt att det är bättre, hoppas verkligen det håller i sig nu. Med mig ärdet väl egentligen bra, men är ju så trött på att vänta på bebis som verkar ha bosatt sig därinne. Det har gått en vecka över tiden idag, så det blir verkligen drygt men mår egentligen bra.
    Angående att klaga finns det ett ordspråk som är väldigt talande. Den friske har tusen önskningar, den sjuke en.

  • blommanigbg

    Ska till läkaren nu. Är riktigt nervös. För det är till en ny vårdcentral och till en ny läkare. Tänk om han inte tror på min diagnos?
    Och tänk om han tycker att fibromyalgi är en slaskdiagnos?
    Jag ska ta upp att jag vill byta medicin. Från Dexofen till tramadol. För dexofen fungerar inte.

  • Milkina cerka
    Gaztongirl skrev 2009-10-15 09:54:45 följande:
    Spomenka: Vad skönt att det är bättre, hoppas verkligen det håller i sig nu. Med mig ärdet väl egentligen bra, men är ju så trött på att vänta på bebis som verkar ha bosatt sig därinne. Det har gått en vecka över tiden idag, så det blir verkligen drygt men mår egentligen bra.Angående att klaga finns det ett ordspråk som är väldigt talande. Den friske har tusen önskningar, den sjuke en.
    Tack, ja det är jätteskönt, nu har det gått över(peppar peppar).
    Har aldrig gått över tiden med ngt av mina barn, men kan föreställa mig att det kan kännas både tyngt o. lite långsamt - man vill ju träffa den lill* därinne.
    B r a ordspråk, många är ju klyschiga, men detta stämmer ju.

    Har dock ont av kylan som kommit nu de senaste dagarna -5 och bilrutor som behöver skrapas,
    i n t e min grej. Tror jag skall be mannen ta fram värmaren till kupén... jo det får bli så.
    blommanigbg skrev 2009-10-15 09:59:37 följande:
    Ska till läkaren nu. Är riktigt nervös. För det är till en ny vårdcentral och till en ny läkare. Tänk om han inte tror på min diagnos?Och tänk om han tycker att fibromyalgi är en slaskdiagnos?Jag ska ta upp att jag vill byta medicin. Från Dexofen till tramadol. För dexofen fungerar inte.
    Skall hålla tummen för ditt läkarbesök, första gången med en ny läk. kan ju göra vem som helst nervös. Vår diagnos underlättar ju inte det på ngt sätt heller. Kram!
  • blommanigbg

    Nu har jag varit hos läkaren. Min nya vårdcentral ligger 2 min från mitt hem.
    Min nya läkare var bra. Hon lyssnade på mig. Jag gav henne utdrag ur min journal på Gottfriesmottagningen. Och vilka läkemedel jag står på.
    Det var inge tvivel alls utan hon sa rakt upp och ner att jag verkligen har SMÄRTOR. Och så sa hon att jag verkligen kämpar. Med tanke på att jag jobbar 75%som sjuksköterska. Är föräldraledig 25%. Och ensamstående med en 4-åring på heltid.

    Dock sa hon att den specialitet som jag jobbar inom inte verkar vara bra för mig med tanke på mina sjukdomar. Eftersom jag arbetar väldigt fysiskt med tung apparatur. Och mkt patientförflyttningar. Och ett stort patientflöde.
    Och det är jag själv mycket medveten om.

    Jag talade om att jag tack vare min sjukdom ofta har blivit förbigången andra som blivit anställda efter mig. Jag har inte fått arbeta med det jag vill arbeta med. Sådant som inte är så fysiskt tungt. Men mer tekniskt avanserat.
    Fast jag på varje utvecklingsamtal haft önskemål om det.
    Då sa hon att jag borde byta arbetsplats och börja om på ny kula.
    Den nya arbetsplatsen vet inte om min sjukdomshistoria. Enbart att jag har fibromyalgi. Inte hela resan fram till att jag fick rätt diagnos.
    Vilket kommer att göra att jag inte blir orättvist behandlad. Hon hade själv precis bytt arbetsplats och sa att det var bra för henne.

    Så nu har jag funderingar på att lyssna på hennes råd.
    Jag ska börja med Tiparol igen. Hoppas att de hjälper bättre än Dexofen. Eller det vet jag att de gör. Bara man står ut med illamåendet.
    Ska också få gå till en arbetsterapeut för att få riktiga handledskydd.
    Är sjukskriven en vecka. För jag vill bara ta en vecka i taget. Med tanke på att jag läser en kurs på universitet en gång i veckan. Och att klara av den betyder mycket för mig. Det är en kurs som jag har nytta av på jobbet.
    Det här läkarbesöket kändes bra.

  • Gaztongirl

    Spomenka: Ja har du en värmare så är det klart att du ska använda den. Kan också få ont av kylan, bara att ta fram något ur frysen kan kännas jobbigt och göra att jag får värk *knäppt*¨

    blomman: Vad bra att du fick en förstående läkare, låter ju jättebra på det du skriver. Är nog inte dumt att byta jobb om du har den möjligheten om de har kört över dig på ditt nuvarande. Jag har inte velat säga något på mitt jobb ännu, så länge som det går utan så håller jag nog tyst om det tror jag.

  • 242
    mickisflisannellie,
    jag äter tryptizol.vart lite på och av med den.funka bra inna grav.piss dåligt efter (blev dö trött) men nu började jag för 3v sedan,ge det ett sista försök,och sömnen har blivit bättre..

    i öv tar jag citodon vid behov,hjälper sisådär.
    tradolan tar jag om jag hålle rpå å få total panik,men efter grav började jag få migrän av den.så oftast inte.

    så egentligen äter jag inte mkt alls.alvedon och ipren känns bara onödigt.

    blir inflammatoriska i perioder,celebra eller diklofenak, då jag har inflammationer runt om i kroppen som dyker upp titt som tätt...

    JA det är ju helt upp till läkarna att diagnostisera,det kan ju va fibro,tiden utvisar mkt,anledningen till att jag strävar efter ett svar är eftersom mina symptom inte är enliga med fibron jag har.säger min spec.
    så jag vet att det inte är fibron.och då lutar det mer åt ra eller nåt..


    varma kramar till alla
    Ja,jag har dyslexi..
  • UnderYtan

    Hej alla!

    Jag hoppar in här. Jag är en tjej på 25 år som har diagnosticerats ha fibromyalgi sedan några år tillbaka. Misstankarna väcktes redan när jag var 15 år men jag fick inte diagnosen förrän för 2 år sedan. Jag har blivit föst från den ena läkaren efter den andra genom åren och aldrig tagits på allvar känns det som.

    Någon annan här som är/har varit gravid? Hur klarade ni det? Själv är jag gravid i vecka 11 nu. I vanliga fall äter jag tryptozol till natten och rikligt med smärtstillande tabletter på dagarna men jag fick ju sluta med trypton när jag plussade. Och tar inga smärtstillande. Har tagit någon enstaka alvedon.

    I vanliga fall har jag spänningshuvudvärk dygnet runt och migrän 3 ggr/vecka ungefär och det har jag haft sen 12-års åldern. Nu under graviditeten har jag dock inte haft migrän en enda gång och jag har bara lite svag huvudvärk när jag blir för trött. På det sättet vill jag alltid vara gravid! Är det såhär det känns att leva utan huvudvärk?!?!?! Det visste jag inte.

    I övrigt är smärtorna i kroppen plågsamma och jag kan inte sova alls på nätterna. Bara lakanet är minsta skrynkligt mot huden så får jag jätteont.

    Nu har jag sjukat mig från jobbet (jobbar halvtid) för jag orkar bara inte. Ska diskutera sjukskrivning med vc-läkaren men fick inte tid förrän om 2,5 vecka! Hoppas dom tror på mig.

    Hon som gav mig diagnosen är fibromyalgiforskare och jobbade på ett annat sjukhus så henne har jag ingen kontakt med nu då hon enbart forskar just nu om fibro. Det är synd för hon hade ju kunnat sjukskriva mig.

    VC ska dock ha fått en remiss från henne där min sjukdomsbild är dokumenterad så jag hoppas vc-läkaren har lite koll (även om jag inte tror det)

  • Milkina cerka

    Under Ytan - Först o. främst välkommen hit!(eller har jag redan sagt det?1?)

    Ja, jag har fått två av mina tre barn efter att fibron bröt ut på allvar för mig.
    Första grav. med sonen var jag som vem som helst, frisk inte ont, kände mig som ny .
    Likaså under året efter, när han fyllde ett ungefär plussade jag med nästa barn - början till den värsta mardrömen ever. Så så ont, har fortfarande ont i bäckenet tex fast hon fyller 6 i dec...
    Allmänt sämre iövr. med.
    Lurade nog mig själv i det fallet iom att jag mådde s å b r a med sonen, men man kan ju inte förutse allt.

    Låter som att du har det tufft, men här är ett ställe där vi stöttar, peppar o. hjälps åt att uthärda, Kram!

  • UnderYtan

    Hej!

    Tackar för svar :)

    Det känns ju lite speciellt för jag har ingen att prata med som förstår känslor att leva med långvarig smärta och sen vara gravid samtidigt. Blev jätteglad när jag hittade denna tråd överhuvudtaget, ska börja läsa igenom de tidigare sidorna så jag blir lite uppdaterad :)

    Kram!

Svar på tråden Du som lever med ständig värk, typ Fibromyalgi.