• Milkina cerka

    Du som lever med ständig värk, typ Fibromyalgi.

    Du som lever med ständig värk typ Fibromyalgi
    Har du fibromyalgi eller liknande diagnos?

    Jag såg att den gamla tråden stängts, så jag tänkte att jag startar upp en ny igen.

    Fortsättnigstråd för oss med fibromyalgi och liknande smärttillstånd..nya och gamla hälsas välkommna!

    Länkar till tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42265366.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36022393.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33694531.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39124174.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-24 18:33
    Här är länken till en som hjälper folk mot Försäkringskassan:
    goransoderlund.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-28 16:07
    Inser att jag missat länka till förra tråden, så här är den: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44965317.html

  • Svar på tråden Du som lever med ständig värk, typ Fibromyalgi.
  • oxytocin

    Kikar in...

    Jag har en liten fråga. Min läkare undersökte mig för snart ett år sen, då jag levt med ständig värk i ca 10 år. Han konstaterade fibromyalgi, dock har jag fått höra av en närstående att det krävs mycket mer undersökningar under lång tid för att ställa diagnosen. Blev lite konfunderad, vet ni..?

    Kan för er som inte provat rekommendera SPIKMATTA mot värken. Iaf blir min lite bättre när jag har legat på den, ungefär som att ta en Alvedon Forte tycker jag.

    Ha det gott!

  • Milkina cerka
    oxytocin skrev 2009-10-20 15:23:19 följande:
    Kikar in...Jag har en liten fråga. Min läkare undersökte mig för snart ett år sen, då jag levt med ständig värk i ca 10 år. Han konstaterade fibromyalgi, dock har jag fått höra av en närstående att det krävs mycket mer undersökningar under lång tid för att ställa diagnosen. Blev lite konfunderad, vet ni..? Kan för er som inte provat rekommendera SPIKMATTA mot värken. Iaf blir min lite bättre när jag har legat på den, ungefär som att ta en Alvedon Forte tycker jag.Ha det gott!
    Har funderat på att prova spikmatta, vilken sort är det du har?

    När min läkare ställde diagnosen, lät hon ta så många prover att jag trodde jag skulle bli av med det mesta av blodet i kroppen , nej inte allt, men det togs många prover för att som någon skrev ovan, utesluta annat, med snarlika besvär. D o c k visar ra-prov pos. men tydligen inte mycket nog enl. reumatologen... o n t, d e t har jag iaf ...
  • oxytocin
    Milkina cerka skrev 2009-10-20 15:29:31 följande:
    Har funderat på att prova spikmatta, vilken sort är det du har? När min läkare ställde diagnosen, lät hon ta så många prover att jag trodde jag skulle bli av med det mesta av blodet i kroppen , nej inte allt, men det togs många prover för att som någon skrev ovan, utesluta annat, med snarlika besvär. D o c k visar ra-prov pos. men tydligen inte mycket nog enl. reumatologen... o n t, d e t har jag iaf ...
    Jag har en sån där grön matta, tror den heter Shakti.

    Några blodprover tog inte min läkare. Han verkade lite stressad, men jag var iofs där i ett lite annat ärende, och bara klämde lite på triggerpunkterna och frågade hur länge jag haft ont.
  • Milkina cerka
    oxytocin skrev 2009-10-20 15:32:06 följande:
    Jag har en sån där grön matta, tror den heter Shakti.Några blodprover tog inte min läkare. Han verkade lite stressad, men jag var iofs där i ett lite annat ärende, och bara klämde lite på triggerpunkterna och frågade hur länge jag haft ont.
    Tror jag vet vilken matta det är då.
    Klämde det gjorde hon här med, men eftersom jag tål så lite, övertygade det henne ännu mer.
    Känner du dig "missnöjd" med din diagnos, tycker jag att du skall beställa tid hos en läkare du känner förtroende för o. prata om provtagning med honnom/henne.
  • Ronjan709

    Hej allesammans!
    Kul att det är så många nya på tråden. själv är jag dålig på att delta nu förtiden.
    Har precis som Spomenka haft huvudvärk i 3 dagar men nu är det borta. Började tro jag utvecklat migrän med.
    Tycker det värsta för mig just nu inte är värken. jag har ont här o där (inget extremt just nu) men det värsta är denna förlamade tröttheten o att man inte klarar hålla 2 bollar i luften.
    Sonen får ha pyamas till efter 12. på fm klarar jag inte hålla på att tvätta o byta kläder som man borde gjort när vi vaknar. Sen så har jag frångott att han inte ska se på tv(det är visst inte bra för barn under 2 år) Nu är tvn en morgonrutin på förmiddagen så han leker i soffan o kollar på tv o jag ligger brevid.
    Vill bara orka vara en mamma med lite mer energi! I kylan kan jag inte promenera mkt så det blir inte barnvagnspromenader så ofta som förut heller.

    På sätt o vis har man ju accepterat att man är en annan personlighet sen man fick värk än man var innan.Men endå kan jag sörja att jag inte är den mamma jag alltid tänkt jag skulle bli. Ser jag mig hela tiden som den där mamman som ska leka o baka o laga hemmalagad barnmatspureer o fixa o dona.
    Att mysa i nattkläder framför tvn som rutin kanske inte var det man planerat precis....

  • Milkina cerka

    Sia: Roligt att se dig här, var länge sedan känns det som.. men mår man som jag gör nu så går dagarna in i varandra o. allt blir en enda röra .

    Mår alltså inget vidare nu, o n t överallt..
    Imorgon skall man orka med också, sonen hörseltestades för ngra veckor sedan hos skolsköterskan - o. efter det remitterades han/vi till audionom på sjukhuset o. jag skall orka gå något som kommer kännas som flera m i l med min onda fot o. onda kropp bläääää.....
    Tack, det var skönt att få ur sig.

  • 242
    oxytocin skrev 2009-10-20 15:23:19 följande:
    Kikar in...Jag har en liten fråga. Min läkare undersökte mig för snart ett år sen, då jag levt med ständig värk i ca 10 år. Han konstaterade fibromyalgi, dock har jag fått höra av en närstående att det krävs mycket mer undersökningar under lång tid för att ställa diagnosen. Blev lite konfunderad, vet ni..? Kan för er som inte provat rekommendera SPIKMATTA mot värken. Iaf blir min lite bättre när jag har legat på den, ungefär som att ta en Alvedon Forte tycker jag.Ha det gott!
    Tycker det är beklagligt att så många får höra att dom har fibro enbart genom att bli klämd på några punkter,de måså va att du och andra kanske har fibro,men det är skamligt att vården inte rokar lägga enerig på att utreda saken riktigt.
    Om du tror läkaren hade rätt,begär en fullständig utredning hos kunnig!
    DEt kan ju va så att du går och drar på något som behöver behandlas på annat vis?

    *lång intervju
    *Jag fick uteslutande blodstatus,dvs iprincip alla prover som finns,prover på organ etc.
    *Jag fick göra EKG
    *Jag fick tersta punkterna med en instrument som skickar ut vågor så ska man säga aj när det gör ont (den mäter allstå grad på hur ont du har just på den punkten)
    *Jag fick göra värmekamera undersökning,samt rita en bild över min kropp och vart jag har ont,och se den överänstämma med kamerabilden.
    *diagnsställning&rådgivning om mediciner etc.

    Tror utredningen var 3 olika besök + blodproverna.
    Visst sa läkaren med en gång att han trodde det var fibro,men det hindrade inte honom från att undersöka saken grundligt!!
  • 242

    ang spikmattan så har jag provat den vi flertalet gånger.gillar den starkt.
    då avslappning kan va den bästa medicinen för oss fibrosar!!

    jag tycker alltså att den hjälper att slappna av,man blir varm(får igång cirkulation)
    och på så vis lindras värken lite.

  • 242

    Hej sia!

    Jag känner sååå igen mig i vad du skriver.
    Och jag levde bara på Linnéas kärlek för att överlev dagen.

    Jag sparade också på all energi,pyjamas för henne kunde det bli hela dagen,för min del också..
    gick ju bara utanför dörren om absolut nödvändigt (bodde två 2trappor upp å skulle kånka vagn ner å upp,vilket oftast inte gick så bra för min kropp..)
    alltid varit lite avis på de som sprungit runt å fikat me andr amödrar,vart på öppnaförskolan och lekt etc. jag har int ekunnat,de gånger jag har försökt,har jag knappt klarat mig kvällen ut.

    mornarna var hemska tycker jag . vi hade olika rutiner hela tiden då hon utvecklades så fort.1mån funkade det att hon lekte i sängen brevid mig å barnkanalen va på..
    sedan uppgraderade vi oss till soffan,men sen vid 8-9mån började hon ju knata runt bland möblerna å då började det riktigt tuffa..tycker jag.
    hon va rymmen i lgh jämt,hittade allt hon inte ksulle hitta,stoppade allt i munnen etc...de var fullt race hela dagarna,och hon började sova mindre.
    min kropp va så öm så öm,kund eknappt röra vid huden.
    nu är hon 1½ och man får fortfarande va på sin vakt,visp så är hon uppe på middagsbordet etc.men nu går hon ju på dagis om dagarna iaf...
    det är så sanslöst tufft att ta hand om ett barn när man har den aonda kropp,ingen annan kan förstå..

    kärlek till dig.

  • mäuschen06

    Hej!

    Här är ytterligare någon som ständigt har ont i leder och muskler. Har inte fått någon diagnos än men har gått med det här sen i somras och nu tänker jag inte stå ut mer. Ringde igår till min gamle läkare för att han skulle skicka mina papper, så imorgon eller övermorgon hoppas jag kunna komma iväg..

    Har inte läst igenom tråden men ska göra det. Har ingen aning om vad det kan vara för någonting. Mestadels sitter det i korsryggen/höfterna/knän/fotleder och i lårmusklerna. Idag var det dock axlarna/armarna/handlederna som gjorde ont. Blir så fruktansvärt trött, det tar så mycket energi.
    Första gången jag var till läkare i juli trodde de det var ett virus eftersom jag var förkyld (testade också om det var svininfluensa) och skrev ut 800 mg ibuprofen och beordrade vila. Trodde också det var ett virus och nu har jag helt enkelt inte kommit iväg till en läkare förrän nu, de senaste veckorna har det tagit en rejäl vändning...

    Nog svamlat för min del...

Svar på tråden Du som lever med ständig värk, typ Fibromyalgi.