• mejram

    NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

    Gamla trådar med mycket information i respektive TS:

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html (aug 2007-okt 2007)

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37677491.html (okt 2008-dec 2008)

    etc....

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m45890890-1.html (jul 2009-okt 2009)

  • Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
  • Björnmossa
    Denebola skrev 2010-01-24 00:35:37 följande:
    Jag har testat citronsyra+vatten, har inte tänkt på att det fungerar sämre än ÄCV. Helt luktfritt, dessutom.
    Vilka proportioner blev det till slut?
  • Denebola
    Björnmossa skrev 2010-01-24 00:51:44 följande:
    Vilka proportioner blev det till slut?
    Öh... lite pulver i en halvliter vatten? :P Kanske ett par teskedar. Höftar bara.
  • Björnmossa
    Denebola skrev 2010-01-24 00:57:30 följande:
    Öh... lite pulver i en halvliter vatten? :P Kanske ett par teskedar. Höftar bara.
    Hehe, okej, tack. Ska prova lite snart.
  • Pormoicheia

    *lägger till kokosmjölk, askorbinsyra, aloe vera och havretvätt på listan*


    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Pormoicheia

    Hur var det med bikarbonat när man tvättade håret med det? Varför var det viktigt att använda ÄCV efteråt? Att det har med att bikarbonat är basiskt att göra vet jag och att ÄCV återställer ph:t i hårbottnen vet jag också. Men vad händer om man inte gör det?


    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Hypnotica
    Höstmåne skrev 2010-01-23 23:43:25 följande:
    Lista över vad de underliga namnen i bl a schampoo egentligen är (vet inte riktigt hur tillförlitlig källkritiken är dock ): www.dermanord.se/webshop/index.php/2008040318... Ang. mineral olja så finns de tydligen studier (har inte läst hela, utan endast sammanfattningen där de däremot stod att någon ökad risk ledgångsreumatism vid kosmetika användning inte kunde konstateras): www.dermanord.se/webshop/index.php/2008040315... diss.kib.ki.se/2007/978-91-7357-112-8/thesis.... Kan tillägga att jag inte vet vad Dermanord är för sida egentligen utan hamnade bara deras lista över "tveksamt innehåll" av en slump Intressant läsning var de faktiskt, i studien så stod de även de här: En barnolja gav dessutom en övergående, lätt ledinflammation, då den ströks på lätt irriterad, rakad hud.
    Dermanord är ett företag som tillverkar egna hudvårdsprodukter :)

    Jag korsrefererade lite mellan deras lista och www.cosmeticscop.com/ingredient_dictionary.aspx

    Resultatet blev att de två sidorna inte var överens om mycket.
  • Cybele
    Pormoicheia skrev 2010-01-24 08:18:29 följande:
    Hur var det med bikarbonat när man tvättade håret med det? Varför var det viktigt att använda ÄCV efteråt? Att det har med att bikarbonat är basiskt att göra vet jag och att ÄCV återställer ph:t i hårbottnen vet jag också. Men vad händer om man inte gör det?
    Spekulerar:

    Risken är att håret och hårbotten blir lite för basiskt. Att skölja med vatten borde dra ner pH till mer normalt, runt sju beroende på vattnet. Har vagt minne av att det var viktigare med ÄCV om man har hårt vatten.

    Sen är också frågan om vilket pH som är bäst för hår och hud. Ytterligare ett vagt minne av att det står på lactacyden att huden gillar att vara lite sur ( www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx ). Kan det vara samma för håret?
  • Pormoicheia
    Cybele skrev 2010-01-24 09:43:07 följande:
    Spekulerar:Risken är att håret och hårbotten blir lite för basiskt. Att skölja med vatten borde dra ner pH till mer normalt, runt sju beroende på vattnet. Har vagt minne av att det var viktigare med ÄCV om man har hårt vatten. Sen är också frågan om vilket pH som är bäst för hår och hud. Ytterligare ett vagt minne av att det står på lactacyden att huden gillar att vara lite sur ( www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukte... ). Kan det vara samma för håret?
    jag vet att "sura" gör att bakterier inte trivs, men det känns ju som att det inte har så mycket med saken att göra att det är viktigt att skölja med ÄCV efter bikarbonattvätt. Eller kan det vara så att en basisk hårbotten har en större tendens att dra till sig smuts och lockar till sig bakterier (som då i sin tur påverkar på sitt sätt)?

    Det hade varit bra att veta om jag ska redovisa för det. Jag kan ju inte stå och säga att det är viktigt utan att veta varför menar jag.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Denebola

    Jag har för mig att hudens pH ligger på 5,5.

    Lactacyd är väl så där sur för att den är tänkt som underlivstvål? Där är det ju ännu surare.

    Något mer än så vet jag inte om jag kan säga/spekulera om i syra/basfrågan.

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo