• mejram

    NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

    Gamla trådar med mycket information i respektive TS:

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html (aug 2007-okt 2007)

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37677491.html (okt 2008-dec 2008)

    etc....

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m45890890-1.html (jul 2009-okt 2009)

  • Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo
  • Hypnotica

    Det verkar som ÄVC (eller vilken ut lösning som helst) hjälper till att sluta fjällen på hårstrået. BS får dem nämligen att stå upp.

  • Purpurbräcka
    Denebola skrev 2010-01-24 00:35:37 följande:
    Jag har testat citronsyra+vatten, har inte tänkt på att det fungerar sämre än ÄCV. Helt luktfritt, dessutom.
    Hypnotica skrev 2010-01-23 23:20:10 följande:
    Jag har testat citron + vatten istället för ÄCV och jag märkte ingen större skillnad på de båda.
    Jag kör med ättika helt enkelt. Vet inte om det finns andra beståndsdelar i äppelcidervinäger som är bra för håret, men jag förmodar att det främst är syran man är ute efter.

    Jag har för övrigt ättika i sista sköljvattnet när jag tvättar ullkläder. Det är ju hår det också!
  • FrejaMariah
    Hypnotica skrev 2010-01-24 12:24:14 följande:
    Det verkar som ÄVC (eller vilken ut lösning som helst) hjälper till att sluta fjällen på hårstrået. BS får dem nämligen att stå upp.
    Nä, det är kallvattnet som sluter fjällen..
  • Denebola
    Mamma Freja skrev 2010-01-24 12:37:56 följande:
    Nä, det är kallvattnet som sluter fjällen..
    Det är väl både och?
  • Denebola

    Oh, måste berätta en sak som jag kom att tänka på innan idag.

    Jag har haft problem med torrhet och sprickor på ena armbågen, men den mår mycket mycket bättre sen jag slutade med duschcreme och började använda solrosolja i stället i duschen.

    Armbågen mår inte helt perfekt än, men klart bättre.

  • Cybele
    Denebola skrev 2010-01-24 10:44:38 följande:
    Jag har för mig att hudens pH ligger på 5,5. Lactacyd är väl så där sur för att den är tänkt som underlivstvål? Där är det ju ännu surare. Något mer än så vet jag inte om jag kan säga/spekulera om i syra/basfrågan.
    Man kan i alla fall säga att huden inte gillar att vara basisk, eller?   Det är kanske därför ÄCV också rekommenderas som ansiktsvatten?

    Frågan återstår fortfarande om håret har ett ideal pH.

    Är inte kemist, så jag skall också sluta spekulera.

    Hittade följande på:    www.salonweb.com/gold/pc.htm

    Let's start with pH. Firstly, dry hair has no pH. Only aqueous solutions have pH's. When hair is in an aqueous solution it normally has a pH of 4.5 to 5.5 the skin does too. One of the most beneficial treatments hair can have is to be acidified. pH's of 3.0 to 3.5 will not only close the cuticle but more importantly compact it. This: 
    1) Adds natural shine -  (light reflects off a smooth surface) 
    2) Detangles - Cuticle layer can not "grab" each other.  
    3) Adds elasticity - The lower the pH, it higher the positive charge. This in turn brings hydrogen bonds from a beta state (weak) to and alpha state (strong). Hydrogen bonds account for nearly 100% of the hair's elasticity. 
    4) Locks in moisture and protein - A compacted cuticle will not allow evaporation or dissociation as much as an open cuticle.
  • Pormoicheia

    AHA!!!

    "Talgkvalster är parasiter som äter talg och som är fyllda med bakterier. De kan endast upptäckas i mikroskop. Personer med håravfall har i 80% av fallen detta kvalster i hårbotten. Fördjupat hårfäste vid tinningarna orsakas troligen av talgkvalster, som trivs i basisk miljö med höga pH-värden. I ett friskt hår är pH-värdet mellan 4,5 och 5,5. För högt värde leder också till att den flytande talgen stelnar och kristalliseras vilket täpper till näringstillförseln till roten. Boten är surhetsbehandling för att spjälka upp talgen och återge håret sitt normala pH."

    http://klippit.se/harvard.html


    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Denebola
    Pormoicheia skrev 2010-01-24 14:36:10 följande:
    AHA!!! "Talgkvalster är parasiter som äter talg och som är fyllda med bakterier. De kan endast upptäckas i mikroskop. Personer med håravfall har i 80% av fallen detta kvalster i hårbotten. Fördjupat hårfäste vid tinningarna orsakas troligen av talgkvalster, som trivs i basisk miljö med höga pH-värden. I ett friskt hår är pH-värdet mellan 4,5 och 5,5. För högt värde leder också till att den flytande talgen stelnar och kristalliseras vilket täpper till näringstillförseln till roten. Boten är surhetsbehandling för att spjälka upp talgen och återge håret sitt normala pH." klippit.se/harvard.html
    Oh, intressant!!
  • Pormoicheia
    Denebola skrev 2010-01-24 14:42:26 följande:
    Oh, intressant!!
    Ja det tyckte jag också. Det i kombination med det cybele hittade om hårets elasticitet kan inte bli fel
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Hypnotica
    Denebola skrev 2010-01-24 13:08:02 följande:
    Oh, måste berätta en sak som jag kom att tänka på innan idag. Jag har haft problem med torrhet och sprickor på ena armbågen, men den mår mycket mycket bättre sen jag slutade med duschcreme och började använda solrosolja i stället i duschen. Armbågen mår inte helt perfekt än, men klart bättre.
    Jag har Keratosis Pilaris (relativt mild sådan, men ändå) och jag använder ingenting förutom vatten att tvätta mig med på kroppen sedan tre år tillbaka ungefär. Under förutsättning att jag inte rullat mig i icke vattenlöslig smuts dårå :)

    Min hud mår mycket bättre än förr.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo