• Xgirl83

    Vi från "Första barnet i november 2007" - del 9

    Wow, del 9!!

    am zandra = Noah 2/11 (BF 24/10) (bebis i magen BF april -10)
    Reyngirl = Sierra 9/11 (BF 12/11), Caspian 12/1 -09
    CarlAstrid = Elias 10/11 (BF 8/11)
    X-girl83 = Selma 16/11 (BF 14/11) (bebis i magen BF maj -10)
    Skorpiona = Vidar 23/11 (BF 26/11), Tor 30/11 -08
    Lindispindis84 = Oliver 24/11 (BF 16/11), Ella & Emanuel 9/4 -09
    Ain = Miriam 26/11 (BF 20/11) (bebis i magen BF april -10)
    Solstice = Alexander 28/11 (BF 22/11)
    Blemmert = Lisa 30/11 (BF 29/11), Leo 23/5 -09
    Malia75 = Emil 3/11
    Virre85 = Elias 3/11

    Jag hoppas jag fick med alla som skriver i tråden nu.

  • Svar på tråden Vi från "Första barnet i november 2007" - del 9
  • Ain

    CA: nej, vad trakigt! Det är ju klart att det är svart att inte tänka pa det, ju längre det gar ju jobbigare blir det ju. Men atminstone jag tror inte att det hjälper att inte tänka pa det - dvs, om man inte kan "sluta tänka pa det" ska man inte känna att det är ens eget fel eller sa (som det ju ibland kan lata. Typ, slutar du försöka kommer det säkert ga av sig själv...).
    Haller tummarna att det fungerar nästa gang!

  • lunaria

    CA: nä jag är tack o lov vaccinerad för svinisen annars hade jag väl gått o oroat mig mer vill jag tro . usch va jobbigt för dig, vet exakt hur känslan är att gå och vänta och hoppas månad efter månad. jag förstår dig om det inte går att släppa tankarna på det så det är bra att du ventilerar ut din besvikelse och längtan. stor kram till dig!!

    måste också säga att det är konstig inställning av förskolan. Det finns ju enbart hängslen att köpa, det använder vi till Noah pga att byxorna ramlar ner, men jag hade då rakt inte gått med på att köpa massor av nya kläder för en sån sak. ni vet ju inte, kanske han slutar med det om en vecka och då är det ju onödigt med alla nya kläder, det tycker jag faktiskt inte att de kan kräva! sen är det väl deras uppgift att också vilja potträna honom, har ni haft någon diskussion om det?

    Inatt fick jag ingen kramp tack o lov så jag hoppas det håller sig borta nu. vi fick hem Noah's bilder från dagisfotografen idag och gruppbilden var jättefin, men jag tyckte faktiskt inte min lilla trollunge såg riktig klok ut på de enskilda bilderna med sitt svullna, blåa öga. vi fick gratis 8 bilder med julram så jag funderar på om vi inte bara behåller de o skickar tillbaks resten. jag vart ju lite besviken när de ändå var tagna av fotograf o så, men vi har tagit betydligt finare här hemma..

  • CarlAstrid

    Tack för ert stöd och kramar Är glad att jag har er Mår redan bättre idag. Det är inte så att jag går och tänker på det hela tiden, men just den dagen mensen kommer blir jag lite nere. Sen brukar det gå över.

    Tänkte ta mig en tur ner till källaren och se om jag hittar några gamla bodyförlängare och några gamla bodys, eller möjligtvis de där tröjhängslena jag hade på Elias förut, de kanske har samma effekt som en body. Tänker inte gå coh köpa nya kläder i alla fall.

    amzandra: Jag har ju sagt på dagis att jag pottränar honom hemma, men de erbjuder inte sig att sätta honom på pottan, jag vill inte gärna beordra de det... Vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det. Det verkar att det är bara barn som redan vet hur man gå på pottan som får sitta på pottan på dagis. Elias ber ju inte om det än. Skönt att du inte fick nån ny kramp förresten....

  • Ain

    Det later ju lite konstigt om de skulle kräva att ni gar och köper nya kläder at honom. De kanske bara trodde att ni ända hade det hemma. Men hur som helst, sa är det ju alltid ganska frustrerande sadant, när dagispersonal papekar/klagar över saker som händer pa dagis som man liksom inte direkt kan paverka själv. Som att han stoppar handen där, eller när Miriam bet andra barn. De borde ju egentligen själva kunna paverka det där ocksa, inte bara lösa problemet genom att ni sätter pa honom andra kläder? Alltsa att de ocksa lär honom att man inte ska stoppa händerna där, kanske sätta honom pa toaletten osv. De har ju honom en stor del av tiden, sa det kan ju inte bara vara pa föräldrarnas ansvar?

  • CarlAstrid

    Var nere i källaren och hittade nån gammal body i stl 86 och bodyförlängare som passade. Plus nån snickarbyxa till, så nu har han "safe"-kläder så det räcker för 5 dar i veckan då han är på dagis. Tur jag slapp gå och köpa.

    Förresten så satte sig Elias självmant på pottan 2 ggr idag, fast med blöja och byxa på, och bajsade! Jag tog ju av honom byxorna båda gångerna när jag såg att han satte sig där och lät honom sitta ytterligare en stund, men han hade redan gjort klart båda gångerna. Han är snabb med det där

    Mycket bajsprat är det Hoppas ni inte är äckelmagade.

  • lunaria

    CA: va duktig han är med pottan ändå att han lixom fattar vad man ska göra där . skönt att du hittade nog med kläder iaf så det räcker på dagis. jag tycker det låter skumt att de inte hjälper till med pottträningen när han verkar så redo, det vet jag att de gör här ju. skönt att du mår bättre nu, men jag förstår dig om det skulle kännas extra tungt nu när vi är flera som har bebis på g.

    Det var så mörkt här hemma pga skitvädret så vi satte upp ljusstakarna för tidigt och Noah går runt hela tiden och pekar på dom och säger "UJJ" och ser helt överlycklig ut . Idag ska vi (eller Dan beroende på hur jag känner mig) till bvc med Noah då så man får väl se vad sköterskan säger.

  • Ain

    zandra: lycka till hos BVC!

    CA: precis som Zandra säger, sa är det ju jättebra att han förstar vad pottan är till för osv. Det är ju ett jättestort steg paväg. Far han ofta ga utan blöjor hemma?

  • Xgirl83

    CA: Det är nog jobbigt att det inte "tar sig" med en gång när man försöker få barn, man ska inte behöva även känna att det är ens eget fel också. Så tänk inte så för jag tror inte man kan påverka det ändå. Men jättetrist att det inte tog sig denna gången heller.

    Jag tycker också det är lite konstigt av dagis att kräva att ni ska köpa andra kläder. Men vilken tur att du hittade lite i källaren! Vad roligt att han satte sig på pottan och bajsade, han är ju jätteduktig ju. Vi kommer ingen vart här.

    Zandra: Jag håller med dig helt angående dagisfotona. Alltså att man betalar ganska mycket pengar och då borde de faktiskt anstränga sig lite mer för att ta bra bilder. Jag tycker Selmas foto också var konstigt för att vara taget av en fotograf. Hon fick hålla sig i nåt som på fotot ser ut som en stolssits, som liksom är i förgrunden på fotot. För fotografen trodde väl att hon inte ens var 18 mån pga hennes litenhet, och tänkt väl att hon inte skulle kunna sitta still i en sekund. Vad spännande med BVC idag! Blir intressant att höra vad de säger. Vi ska också till BVC idag fast "bara" för att väga och mäta henne igen.

  • lunaria

    x-girl: men vad konstigt att det blev sådana foton. tycker förskolefröknarna kan hjälpa till i så fall och säga vilka som kan sitta still. men min svärmor som är förskolefröken säger att de ofta får ha barnet i knä för att sen luta sig bakåt för att inte komma med på fotot. så hennes mardrömsdagar är dessa fotograferingar o det kan man ju förstå . men jag vägrar betala något så dyrt för foton som inte ens är fina. va spännande med bvc, hur stor är hon nu??

    sköterskan tyckte iaf inget var ovanligt med Noah, han är ju så framåt o skulle ge henne leksaker hela tiden. hon förstod inte vad förskolelärarna skulle tycka vore ovanligt heller. skönt!! vi ska ändå till barnpsykologen för att få hjälp med Noah's vattenrädsla för att få några bra tips på vad man kan göra åt det. då kan man ju samtidigt ta upp allt om det som hänt, alltid bra att få flera att bekräfta att allt är bra. När vi var klara frågade hon oss om vi inte ville bli vaccinerade när vi ändå var där o Dan höll på att krypa ur skinnet, är ju så spruträdd och han hade ju mentalt förberett sig inför måndagen då han skulle ta med Noah, men självklart tog han den. Noah hade missat sin middagslur så han var lagom glad åt att få spruta, men nu är det iaf gjort .

    Noah hade förresten växt 5 cm sen sist så det kanske inte är konstigt att man tycker han blivit så lång . så nu väger han runt 11,6 kg och är 87 cm lång så han har ju verkligen växt .

  • Lindispindis84

    Oliver tackar för grattishälsningarna!

    Jag är inne och läser vad ni skriver varenda dag men jag hinner inte svara, vi är mitt uppe i flyttningen (flyttar nu i helgen, med start imorgon) och vi har inte hunnit med någonting känns det som!
    Trots att vi har flyttkartonger högt och lågt här hemma

    Men ni är så goa allihop och det är kul att läsa om er och er små!!

    Vi har också börjat med pottan, Oliver säger bajs eller kiss när han behöver gå
    Men han sitter där länge och ibland gör han inte ens något i pottan utan gör det när han har rest på sig..

Svar på tråden Vi från "Första barnet i november 2007" - del 9