• Xgirl83

    Vi från "Första barnet i november 2007" - del 9

    Wow, del 9!!

    am zandra = Noah 2/11 (BF 24/10) (bebis i magen BF april -10)
    Reyngirl = Sierra 9/11 (BF 12/11), Caspian 12/1 -09
    CarlAstrid = Elias 10/11 (BF 8/11)
    X-girl83 = Selma 16/11 (BF 14/11) (bebis i magen BF maj -10)
    Skorpiona = Vidar 23/11 (BF 26/11), Tor 30/11 -08
    Lindispindis84 = Oliver 24/11 (BF 16/11), Ella & Emanuel 9/4 -09
    Ain = Miriam 26/11 (BF 20/11) (bebis i magen BF april -10)
    Solstice = Alexander 28/11 (BF 22/11)
    Blemmert = Lisa 30/11 (BF 29/11), Leo 23/5 -09
    Malia75 = Emil 3/11
    Virre85 = Elias 3/11

    Jag hoppas jag fick med alla som skriver i tråden nu.

  • Svar på tråden Vi från "Första barnet i november 2007" - del 9
  • CarlAstrid

    På tal om julklappar så var vi och köpte lite tågbanedelar på biltema och även på ÖB finns det en kompatibel, billigare variant. Så efter jul kommer Elias kunna bygga jättelånga tågbanor om han vill. Köpte även en tunnel, fast den var från Brio. Sen så hittade jag en liten pussel på loppis, av en katt som bara består av 5 bitar och som inte är en knopp-pussel så det ändå kanske är lite svårare och annorlunda än de han har nu. Sen ska han även få en gammal träborg som var Emils, men jag måste först göra iordning den, slipa och måla den. Tänkte han kommer tycka att det är roligt att använda den som garage åt småbilarna.

    Har ett tips om ni vill ge nåt personligt och kul som en liten extra julklapp till era föräldrar eller så. Jag köpte små målardukar och fotoramar som passar till, billigt. Sen målade jag dukarna med en grundfärg för att de inte bara skulle var vita i bakgrunden, och sen lät jag Elias kladda bäst han ville på de med akrylfärg i olika färger. De blev faktiskt jättefina. Jag ramade in de i ramarna (fast jag tog bort glaset) så blev de jättefina. Clas ohlson har små dukpannåer och fotoramar i vanligt fotostorlek. Så Elias har gjort de själv men de är samtidigt jättefina att hänga upp. ska se om jag kan fota en av tavlorna och lägga upp på galleriet så ni kan se vad jag menar.

  • lunaria

    Ain: så kul om ni ändå kan komma dit i februari då . jo det här vid jul löser sig alltid, men det är sen från januari det blir ett stort bekymmer för man kan inte båda sitta vid datorerna eller arbeten när Noah är hemma.

    x-girl: så roligt att hon är så intresserad av pussel. det tycker Noah också är kul ibland, men roligast är nog att riva bort alla pusselbitar .

    CA: hade varit jätteroligt att se tavlorna . har faktiskt canvas-tavlor liggande i skåpet som jag köpte billigt på Lidl tror jag. kanske vore något att få Noah att måla på ändå och bara hänga upp i hans rum eftersom vi redan fixat fotokalendrar till Dan's släktingar. så kul för Elias att få tågbana. Noah får ändå så mycket leksaker just nu, men det blir väl framöver..

    igår var jag med till Dan's psykolog för hans utredning om han har ADD och då blev det ju helt klart att han har det. det är ju som ADHD fast utan hyperaktivitet. han ska få medicin för det sen då. vårt dagisproblem kom på tal och hon förstod dilemmat, inte minst med tanke på Dan's diagnos då han har så svårt att komma igång med uppgifter som han borde göra. hon frågade om mig och konstaterade att risken för mig är att gå in i väggen totalt pga min bakgrund om vi ska ha det så här (vilket jag redan är fullt medveten om). så hon skulle skicka ett intyg till kommunen vilket jag hoppas hjälper.

    jag har känt mig så stressad för allt det här och idag så slocknade jag i flera timmar på förmiddagen då Dan hade åkt till skolan. det är inte likt mig så jag tror att jag är lite psykiskt utpumpad för tillfället som gör mig extremt trött...men nu är det helg och jag hoppas man kommer känna sig lite piggare än idag .

  • CarlAstrid

    Har nu lagt in en bild på en av tavlorna som Elias gjorde på bildgalleriet. Den e nda som jag inte slagit in än... Den är också lite större än de andra han gjorde. Alla tavlorna hade olika bakgrundsfärger och därför blev de väldigt olika. Lite kul och mer personligt då.

  • Ain

    CA: tavlorna blev jättefina!

    Idag är förresten första gangen jag märkt att Miriam verkligen skiljer pa spraken. Hemma blandar hon oftast spraken, men idag var pa pa restaurang och sa började hon prata med kocken. Hon sa doudou est la Tetine est la (alltsa snutten är där och nappen är där) Sedan trillade tutten pa golvet och da sa hon tetine est par terre (nappen är pa golvet). Hemma säger hon ALLTID bara Tutte om nappen och jag har aldrig nagonsin hört henne säga par terre. Jag hade förväntat mig att hon skulle använda samma ord som hon skulle använt med oss, men istället pratade hon medvetet bara franska. Jättekul!

  • lunaria

    CA: verkligen en jättefin tavla!! så duktig Elias är, blivande konstnär kanske

    Ain: men herrejisses va hon kan prata då . hade önskat att Noah kunde göra sig såpass förstådd ändå. så roligt att hon kan skilja mellan språken så där .

    det är väl inga stora framsteg om man jämför då, men Noah har sedan helgen börjat säga sitt egna namn. det roligaste är att han säger det på exakt samma vis som hans bästis Arvid på dagis säger det. sen har han sett lite mallig ut när han pekar på sig själv och säger namnet

    jag har i övrigt hunnit vila upp mig i helgen ordentligt och nu ska jag snart sätta mig och hjälpa Dan med hans matte. vi fick nämligen besök av Noah's extrafarmor idag här och Noah fick 7 julklappar av henne. så nu är vi uppe i 20 paket, vilken rolig julafton det lär bli för Noah .

    undrar var Reyngirl och flera tagit vägen?? kommer inte alls in på min egna bilddagbok ens längre för det står bara att det är något fel, så jag kan ju inte kolla på hennes o lindis bilder alls .

  • Xgirl83

    CarlAstrid: Kul idé med tavlorna! Jag kan ju inte påstå att det är lätt att köpa julklappar direkt. Känns bara löjligt att köpa saker som folk inte ens vill ha eller behöver, bara för att det "ska vara så" på jul. Men till Selma och de andra barnen är det roligt att handla!

    Ain: Wow, jag blir imponerad att Miriam över huvud taget kan säga så mycket, oavsett språk! Men det är ju ett jättestort steg att hon skiljer på språken så, vad roligt!

    Zandra: Vad gulligt att Noah börjat säga sitt namn och är så stolt över det. Vad gulligt av hans extrafarmor att komma med en massa paket! Det måste ju kännas kul också att han får lite mer paket och uppvaktning när ni nu inte har så värst bra kontakt med era familjer. Vad bra att Dan har fått sin diagnos och kan börja med mediciner, och toppen ju om psykologen skickar ett intyg till kommunen!

    Nu sparkar det i magen när jag skriver, men jag håller på att längta ihjäl mig efter bebisen ju. Men när jag sitter där och ammar mitt i natten kommer jag nog tänka att det var rätt skönt som det var innan, haha.

    Nej nu ska jag försöka slita Selma från Teletubbies och natta henne.

  • CarlAstrid

    Ain: Säger som Zandra. Gud va hon pratar! Imponerande. Elias längsta mening är "bilen borta", eller "titta där"
    Han har börjat prata mer och mer svenska nu, även hemma. Kommer nya ord varje dag känns det som. Men han förstår de spanska orden och allt som oftast så använder han båda typ "auto bil" eller "tren tåg". Än så länge så säger han inte något som är längre än 2 stavelser, tex blir banana "nana" och galletitas (kex) "tita".

    Amzandra: Kul att Noah börjar säga sitt eget namn! Elias säger också sitt namn när
    han kollar sig i spegeln, men jag försöker lära honom att säga vad han heter när man frågar honom. Bra och veta ifall han skulle komma bort nån dag, då kan han svara på vad han heter om nån frågar honom. Skönt ändå att Dan har fått sin diagnos. Hoppas det ordnar sig med dagis och kommunen.

    xgirl: Det låter mysigt med sparkar i magen

  • lunaria

    x-girl: jag försöker också tänka så där, fast nu vete sjutton när jag ändå lider av sömnbrist pga allt bökande i magen på nätterna . ja det är jätteskönt att veta att Noah blir lite bortskämd med presenter om inte annat.

    CA: Ja det hade ju varit bra om de kan säga namnet om någon frågar, men det kommer nog snart för killarna. måste förresten kommentera att Elias är en såå söt tomte . får man fråga om ni använt klister på luvan för att få den att sitta kvar .

    här tog de bort allt lussefirande o jultallrik på dagis, istället fick barnen idag med sig var sin porslinstomte. vet lisom inte vitsen med det, hade hellre önskat att barnen fick sig en upplevelse av något slag istället, men men...här har det kommit massor av snö, var verkligen på tiden . hoppas nu bara att det håller sig till julafton!!

  • Xgirl83

    Zandra: Hm, nej jag kan nog inte heller förstå vitsen med en porslinstomte. Vad kan ersätta lussefirande och/eller jultallrik? Att de inte hade lucia i år pga att det var på en söndag känns faktiskt för mig bara som en ursäkt för att de inte orkade. Alla andra förskolor har ju tagit det på en annan dag och det tror jag knappast barnen bryr sig om. Och lucia/julfest är ju ett tillfälle för föräldrarna att få hälsa på på förskolan och se vad barnen gör där och så.

    CarlAstrid: Såg på Facebook att du snart har jullov, härligt!!

    Igår så var Selma så rolig. Hon verkade fundera först, sedan sa hon "Mamma tutte, mamma sippa, pappa sopp. Pappa bajsa." Härliga iakttagelser.

    Undrar hur det går för Virre? Nån som minns när hon har BF? Hoppas hon rapporterar!

  • Reyngirl

    Zandra: Jag är kvar Har bara inte haft tid eller ork att hänga med allt ni skriver. Dom långa inläggen kommer alltid när jag har som minst tid sen glömmer jag bort det på kvällen
    Men vi mår bra, snart jullov för Sierra med. Hon ska vara hemma från nu den 19de tills den 11e januari.
    Dumt att bilddagboken inte funkar Jag finns på Facebook också om du har det? Och min blogg...

    Har inte hunnit läsa ikapp så mycket men WOW Ain va duktig Miriam är!! Helt otroligt!!
    Sierra har börjat med 3 ords meningar nu Byta blöja Sassa.
    Caspian kryper (precis likadant som Sierra gjorde, som en gorilla unge)! Han har börjat prata lite också, hejhej och "aaadu" (hmm, gissar på att jag säjer det där sista lite för ofta ).
    Återkommer, nu ska jag natta Sierra!!

Svar på tråden Vi från "Första barnet i november 2007" - del 9