• Dizan81

    Snacktråd för oss med BF December-09 (Del4)

    Fortsättning från våra tidigare trådar vilket innefattar följande;

    Del 1: www.familjeliv.se/Forum-11-233/m42610883.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-11-233/m44878512.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-11-233/m47124013.html

    Gemensam Bebis & BF lista: www.familjeliv.se/Forum-11-303/m48837629.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-05 16:55
    Gemensam Blogglista: www.familjeliv.se/Forum-11-233/m49163950.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 22:48
    Fortsätter här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-303/m50926456.html

  • Svar på tråden Snacktråd för oss med BF December-09 (Del4)
  • Jloow

    hej tjejer.
    jag behöver hjälp.. är dt någon som kan rekommendera en pump??
    jag har apotekets nu och det rent ut sagt suger apa.. *suck* så nu har jag lessnat och tänker skaffa mig en riktig pump men jag vet inte riktigt vad jag ska gå på. De jag funderar över är aventen från philips och mendela mini elektriska..


  • minimilla
    Jloow skrev 2010-01-13 09:19:21 följande:
    hej tjejer. jag behöver hjälp.. är dt någon som kan rekommendera en pump?? jag har apotekets nu och det rent ut sagt suger apa.. *suck* så nu har jag lessnat och tänker skaffa mig en riktig pump men jag vet inte riktigt vad jag ska gå på. De jag funderar över är aventen från philips och mendela mini elektriska..
    Mendelas tyckte jag var bra! Hade den på bb när jag låg där.. Har oxå handpump o den e bara skit..
  • minimilla

    Känns inte som om jag har tillstymmelse till mens ens.... Tänkte på det häromdagen..

    Liam är nu 7 veckor. Dock har jag haft mensvärk men inte mer..

    Jag hade planerat snitt och har nu börjat fundera på träning igen. Vad edet som gäller (folk säger så olika när man får börja igen)eller e det ngn annan som har erfarenheter kring träning efter snitt?

    Kan det bli komplikationer om man t ex tränat på en crosstrainer i lite lugnare takt! Längtar så efter min träning!

  • minimilla

    Ni som ger resättning: vilken sort ger ni?

    Själv kör vi med NAN och tycker det  e bra! Men en kväll i förra veckan tog det slut så i panik körde jag till närmsta jour affär, men de hade bara baby semp.

    jag upplever att hon kräker mer av baby semp så kvikt bytade vi tillbaka.
    Ngn m liknade erfarenheter?

  • bebisjakt
    Forbidden skrev 2010-01-12 19:56:06 följande:
    Hej alla.  Känns som en evighet sedan jag va här sist.  Känner att med två barn är de fullt upp!  Speciellt eftersom jag har fått en liten tjej som vill tutta helatin,  och jag har vägrar skaffa napp, så jag kanske får skylla mig själv när jag måste agera mänsklig napp.  Min son blev snabbt beroende av sin napp, och är fortfarande.  De är en förutsättning för att han ska kunna sova,  och när han va liten så vaknade han kanske 15 gånger per natt  för att tutten ramlade ut, är livrädd att om jag börjar med napp att de ska bli så.  men ändå känner jag mig rätt elak  som inte ger henne napp när de är de hon verkar behöva.  Alla andra påpekar att jag borde ge henne,  och min svärmor har gett sig fan på att jag kommer ge henne napp,  då blir jag ännu mer att jag inte vill ge henne rätt! Vad tycker ni? Annars är jag bortskämd om nätterna.  Hon sover redan vid halv 19, och sen vaknar hon bara 1-2 ggr per natt och har gjort  sedan jag fick okej av bvc att sluta väcka henne.  Hur är de med er alla? Bebisjakt: Usch va jobbigt de måste vara! Men hur gammal är han? Freja blev förkyld redan när hon bara va 1 vecka, men vart inte så jobbig, men då frågade jag henne och hon sa att de är väldigt sällan barn under 3 månader har feber.  Kan de vara rs viruset? Har dom inte velat att ni ska åka in? 
    Vet inte med rs faktiskt.. ÄNja åka in vill de bara om jag tycker han blir riktigt dålig.. men snart ger vi upp hemma för nun får han inte behålla någon mat.. kräcker upp under måltiden.. varje gång man rapar honom kommer all mat igen... :S
  • bebisjakt
    minimilla skrev 2010-01-13 12:38:44 följande:
    Ni som ger resättning: vilken sort ger ni?Själv kör vi med NAN och tycker det  e bra! Men en kväll i förra veckan tog det slut så i panik körde jag till närmsta jour affär, men de hade bara baby semp. jag upplever att hon kräker mer av baby semp så kvikt bytade vi tillbaka.Ngn m liknade erfarenheter?
    Vi bytte från semp till nan då semp va slut och nu har melvin börjat kräka jätte mkt. Dock vet vi inte om det beror på att han e krasslig eller bytet av mat...
  • jeng

    Jloow,
    Jag älskar philips avent isis!!! Enkel att använda och rengöra och bra flaskor!

  • jeng

    Barnen kan reagera på själva bytet av mat, men jag har hört från väldigt många håll att semper är "värre" än nan. Vi kör nan nu och det funkar bra, körde hipp med förra barnet.

    Ett såhär litet barn blir ju sällan sjukt så jag tycker ni ska byta tillbaka maten först och se om det blir bättre! Ni kan också be om en extra vägning, för i början tyckte jag verkligen att Tage kräktes upp ALL mat, men han gick upp jättebra i vikt ändå. De sa på bvc att det ofta ser ut som det kommer mycket mer än det faktiskt kommer, och att det är väldigt sällsynt att de kräks upp all mat.

    Rapar ni av mitt i maten? För det tipset fick jag och det har gjort skillnad här hemma. Nu är det ju viktigast här när jag ammar eftersom det är det han kräker mest av, men då ammar jag ena sidan, rapar och sen ammar andra sidan sen rapar igen. Ett annat tips är att de äter mer upprätt. Mata i en babysitter istället för liggande tex..

    ucsh det känns som jag skrev det här alldeles nyss, sorry för jag upprepar mig säkert.... tjatmoster... hihihiii...

  • minimilla
    jeng skrev 2010-01-13 14:00:40 följande:
    Barnen kan reagera på själva bytet av mat, men jag har hört från väldigt många håll att semper är "värre" än nan. Vi kör nan nu och det funkar bra, körde hipp med förra barnet. Ett såhär litet barn blir ju sällan sjukt så jag tycker ni ska byta tillbaka maten först och se om det blir bättre! Ni kan också be om en extra vägning, för i början tyckte jag verkligen att Tage kräktes upp ALL mat, men han gick upp jättebra i vikt ändå. De sa på bvc att det ofta ser ut som det kommer mycket mer än det faktiskt kommer, och att det är väldigt sällsynt att de kräks upp all mat. Rapar ni av mitt i maten? För det tipset fick jag och det har gjort skillnad här hemma. Nu är det ju viktigast här när jag ammar eftersom det är det han kräker mest av, men då ammar jag ena sidan, rapar och sen ammar andra sidan sen rapar igen. Ett annat tips är att de äter mer upprätt. Mata i en babysitter istället för liggande tex.. ucsh det känns som jag skrev det här alldeles nyss, sorry för jag upprepar mig säkert.... tjatmoster... hihihiii...
    Kanske e det jag som inte läst hela tråden!

    Ja, jag har bytat tillbaka i ett dygn nu och det verkar funka bättre! Han har kräkts ibland lite när han rapar...men inte nämnvärt så därför blev vi lite konfunderade när han la av stora kaskad spyor...

    Jag kan tycka det e lite svårt att helt veta om han e mätt mellan måltiderna. Ibland e han så ledsen o suger frenetisk på nappen och verkar vilja ha mat.. Det kan vara typ 2 tim sen senaste målet. Och då e det svårt att få han nöjd eller sova.

    Men man ska ju inte ge ersättning så ofta, har jag hrt. Dessutom äter han mkt allt mellan 100-160 ml. Såklart blir han hungrrig snabbare när han äter ca 100 än när han äter 160... Men nu senast åt han 130 o nu e han hungrig igen...
  • jeng

    minimilla
    ersättningsbarn runt en månad gamla får i sig det de behöver om de äter ca 800 på ett dygn sa de till mig på förra besöket. då ska de gå upp i vikt bra!

    min tage verkar hungrig ibland mellan måltiderna, speciellt när vi ammade så var det så, men ofta var det bara magen som bråkade. om det är magen, så blir det ofta värre av att man matar, så det är bra om man har ett barn som har gas eller kräks, att man håller regelbundna mattider! vi kör ca var 4e timma, ibland var 3e om jag ammar för då får han inte i sig lika mycket. däremellan får han nappen, och visst suger han som tusan på den ibland! jag matar bara oftare än de satta tiderna om han tex har bajsat jättemycket eller kräkts jättemycket, för då kan det ju vara så att de behöver fylla på i magen.

    ni kan ju lätt se om det är gas genom att titta på magen. en gasfri mage brukar man kunna se revbenskanten på, och den ska ju inte vara uppblåst. tages mage blir jätteuppblåst utåt sidorna, inte så mycket uppåt. har ni provat magmassage eller att lufta honom när han är sådär griig mellan måltiderna?

Svar på tråden Snacktråd för oss med BF December-09 (Del4)