• milk and honey

    Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

    Här fortsätter vi som är runt 40 och gläds åt plus och är deltagande när det inte fungerar som man vill.. Att vi har lika skoj och skrattar med varandra.. Alla är välkomna oavsett om det är första eller tionde barnet..  bara ni är lika galna som vi här i tråden

    Och när vi fått de efterlängtade beskedet så fortsätter vi såklart att följas åt här oxå..

    Länk till gamla trådarna ifall ni vill ha någon info om något..
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m46066177.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-124/m42054418.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m43931565.html
    www.familjeliv.se/Forum-1-5/m44034420.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48216865.html


    Mina älskade söner 90, 92, 94 och i maj smäller de igen
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-28 16:10
    www.familjeliv.se/Forum-3-365/m53688669.html

    En fortsättningstråd för oss som pluppat ur sina underverk
    Även om jag gärna hänger kvar i denna tråd oxå
  • Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5
  • Tjatte
    VildVittra skrev 2010-01-22 15:22:18 följande:
    Vet inte hur jag ska börja men jag behöver lite pepp och stöd.Min mamma skulle komma och vara hos Nicholas då vi ska till förlossningen för att få vår lilla tös. Men nu har hon (mamma) börjat strula...säger saker som -ja man vet ju inte om hon har pengar till resan....LÅÅÅÅNG resa 45 mil hit och hon tycker eftersom min sambo ska ta ut sina 10 pappadagar i samband med förlossningen att hon ska komma efter hans dagar är slut....så avslutar hon med -är inte det bättre?Svarade att jag skulle lägga undan pengar till hennes resa redan nu så att det inte skulle ställa till några problem.Ehhh ok....ska Nicco vara ENSAM hemma då vi måste åka till bb liksom?Vi har INGEN som kan ta hand om Nicco medans vi är där...INGET socialt nätverk som bara kan hoppa in. Tänk om jag får värkar mitt i natten...ok vad ska vi göra då? Ska jag ta en sjukvårds taxi och åka ENSAM och få bebisen ENSAM? Jag hade en hemsk förlossning med Nicco och ska på Aurora samtal på tisdag och ärlig talat livrädd. 11 veckor kvar tills hon kommer jag vet men jag har NU börjat oroa mig som bara den och jag har INGEN lösning på detta. Tänker på det oavbrutet och kommer inte fram till någon lösning alls.Känner mig helt gråtfärdig nu...
    Hmm, verkar som om din mamma har gjort en tankevurpa. Det är klart att det vore fiffigt att ha henne på plats efter att maken börjar jobba igen, men det är ju ffa under tiden på förlossningen som det är akut. Har du förklarat det för henne?
    FML
  • gemigsinnesro
    Modesty Blaise skrev 2010-01-22 10:10:45 följande:
    Jag måste säga att jag ogillar frågeställningen som handlar om hur man överlever förlusten av ett barn. Trots att jag vet att de som säger så naturligtvis inte menar något illa känner jag ändå att det i själva frågan finns en sorts anklagelse.  I livet ryms alla möjliga saker. Glädje och sorg. En av de stora personliga tragedierna är när man förlorar sina barn. För mig blir det konstigt att man när det värsta händer förutsätts inte vilja leva längre. Man kanske inte bara måste leva vidare, man kanske faktiskt också vill. Och det är inget som någon skall skuldbeläggas för.  Många som förlorat barn umgås säkert med tankar på om livet är värt att leva. Sorgen kan vara av lamslående art och göra att det svarta hålets evighet känns både lockande och vilsamt. När ångesten river i människor känns själva tanken på att få vila från den som ett slags tröst. Det är och blir liksom något som man i alla fall kan bestämma över. Man kan välja att avsluta sitt liv. De flesta gör tack och lov inte det. Medvetet eller omedvetet ger de sig själva tillåtelse att leva. Det är förstås alltid någon som fattas dem. Och i tankarna genomlevs årsdagar och tårar fälls över allt det de blivit nekade att uppleva tillsammans -- föräldrarna och barnet som inte fick leva.  Man kan älska livet fast man lever det hand i hand med sorgen.  Man kan älska livet också när sorgen flytt och det känns tomt och fyllt av saknad. Man kan älska livet när tomheten krymper och lägger sig tillrätta i något av hjärtats alla rum. Man får leva och man får tycka om livet igen även om man berövats det barn man längtat efter att få. 
    Oj så fint skrivet och jag kan skriva under på att det är så. Har gått igenom något som jag aldrig förut trott att jag skulle överleva, Ett älskat barns psykiska sjukdom och därpå följande självmordsförsök (som gudskelov misslyckades). Turer in på ungdomspsykavdelningar med följande inläggningar. Turer till akuten med uppskurna handleder osv. Oändliga samtal om tvångstankar och ångest ,där barnet bett om lov att få försvinna från den här världen. Så fruktansvärt jobbigt har det varit och är i viss mån fortfarande. Människor i vår närhet har frågat hur 17 vi orkat med och jag har väl svarat att valet att orka med eller inte har inte precis funnits. Det har bara varit att kämpa på. 
    Trots detta jobbiga har jag alltid älskat livet på något sätt och lyckats finna små andningshål av glädje här och där som hjälpt mig att härda ut och jag vet nu att det går att leva livet fullt ut även om man bär på en stor sorg.
    Min sorg är att livet inte alls blev som jag ville för mitt barn. Barnet mår fortfarande mycket dåligt men vi tar en dag i taget och jag vet att om det oerhörda som jag inte ens vill tänka på skulle hända, att barnet skulle lyckas med något självmordsförsök, så skulle jag fortfarande välja att fortsätta leva om inte annat för mitt andra barns skull, och förr eller senare skulle jag även fortsätta vilja leva enbart för min egen skull.
    Jag tror däremot att det är viktigt att ta sig tid att verkligen få vara ledsen när man är det. Att skrika, gråta eller vad man nu känner att man behöver göra för att få ur sig sorgen och smärtan och inte låsa den inom sig.
    Kramar lite extra om alla som tycker att livet är tungt just nu.
  • Hemulan

    Åh, gemigsinnesro, det är en så svår sak att ens tänka på. Min syster blev sjuk när jag var 14-15, det präglade vårt familjeliv på ett sätt som knappast går att tänka sig. Självskadebeteende, ätstörningar, så smånigom missbruk och till slut ett lyckat självmordsförsök. Tårarna trillar nu, men jag känner igen det där med fickor av glädje mitt i allt det svarta.

  • gemigsinnesro
    Hemulan skrev 2010-01-22 16:50:52 följande:
    Åh, gemigsinnesro, det är en så svår sak att ens tänka på. Min syster blev sjuk när jag var 14-15, det präglade vårt familjeliv på ett sätt som knappast går att tänka sig. Självskadebeteende, ätstörningar, så smånigom missbruk och till slut ett lyckat självmordsförsök. Tårarna trillar nu, men jag känner igen det där med fickor av glädje mitt i allt det svarta.
    Åh så skönt att någon tog det på rätt sätt :) Blev lite orolig när jag skickat iväg det att det blir som en liten tävlan om "vem som har det jobbigast" och det var inte alls min mening. Jag tror att alla människor har sina sorger att bära på (det hör liksom till livet) och att det kanske kan stärka någon att höra att livet faktiskt går vidare. Det är ju inte alltid man tror det när det är som svartast. Och att den ena sorgen inte är större eller mindre än någon annans. Man kanske bara hanterar dom lite olika. Men livet går trots allt vidare och till slut när man kommer ur allt det nattsvarta så väntar ett annat liv med andra erfarenheter på en och det livet kan bli lika bra som det du hade förut.
  • barnsäng

    På tal om att förlora barn...

    Idag ringde jag på en tvillingvagn som jag vill köpa. Tjejen som svarade var jättetrevlig och direkt så förklarade hon att hon inte använt vagnen för att hon förlorade ena tvillingen när han var 9 dagar gammal
    Jag berättade då om min son som dog i vecka 42. Direkt kändes det som att vi hörde ihop....eller att vi åtminstone delar någonting väldigt betydande. Det slutade av med att vi pratade gravstenar, ilska, sorg och att hålla sitt döda barn i sin famn. Ett oerhört starkt samtal och vi glömde bort att prata om barnvagnen. Jag kom på det efter ett tag och fick ringa upp henne sen.

    Hon berättade att flera har ringt på vagnen men de flesta blir rädda när hon berättar om sin döda son och vissa har slängt på luren. Hon upplevde det som att folk kanske tror att detta smittar via vagnen :-s

    Hur som helst så ska jag köpa den av henne och det känns jättebra.

  • barnsäng
    gemigsinnesro skrev 2010-01-22 16:23:59 följande:
    Oj så fint skrivet och jag kan skriva under på att det är så. Har gått igenom något som jag aldrig förut trott att jag skulle överleva, Ett älskat barns psykiska sjukdom och därpå följande självmordsförsök (som gudskelov misslyckades). Turer in på ungdomspsykavdelningar med följande inläggningar. Turer till akuten med uppskurna handleder osv. Oändliga samtal om tvångstankar och ångest ,där barnet bett om lov att få försvinna från den här världen. Så fruktansvärt jobbigt har det varit och är i viss mån fortfarande. Människor i vår närhet har frågat hur 17 vi orkat med och jag har väl svarat att valet att orka med eller inte har inte precis funnits. Det har bara varit att kämpa på.  Trots detta jobbiga har jag alltid älskat livet på något sätt och lyckats finna små andningshål av glädje här och där som hjälpt mig att härda ut och jag vet nu att det går att leva livet fullt ut även om man bär på en stor sorg. Min sorg är att livet inte alls blev som jag ville för mitt barn. Barnet mår fortfarande mycket dåligt men vi tar en dag i taget och jag vet att om det oerhörda som jag inte ens vill tänka på skulle hända, att barnet skulle lyckas med något självmordsförsök, så skulle jag fortfarande välja att fortsätta leva om inte annat för mitt andra barns skull, och förr eller senare skulle jag även fortsätta vilja leva enbart för min egen skull.Jag tror däremot att det är viktigt att ta sig tid att verkligen få vara ledsen när man är det. Att skrika, gråta eller vad man nu känner att man behöver göra för att få ur sig sorgen och smärtan och inte låsa den inom sig. Kramar lite extra om alla som tycker att livet är tungt just nu.
    KRAM!!!!
  • hopp i livet
    {#lang_emotions_cry} Ujujujuj... *på äkta närkingska*
    Kram Belly, Barnsäng, Hemulan, Gemigsinnesro, Esther, Nicholas mamma, Annbom, Smytt med make och alla som kan tänkas behöva kramar!
    ♥ Emil -95 ♥ Gustav -99 ♥ BF 25/4-10
  • annbom
    Min kurator sa till mig när det känndes som mest tungt att man faktiskt har ett val. Man kan strunta i alltihop och bara gå in i egen självömkan också, vilket många gör. De som faktiskt orkar att fortsätta att leva även om det är jobbigt är väldigt starka individer. Jag sa som dig att jag hade ju inget val, jag var bara tvungen att orka.

    Jag behöver inte längre vakna och undra om min dotter lever eller är död, men jag förstår dina oro. Se till att du har fullt med oaser där du kan andas. Stor kram!

    gemigsinnesro skrev 2010-01-22 16:23:59 följande:
    Oj så fint skrivet och jag kan skriva under på att det är så. Har gått igenom något som jag aldrig förut trott att jag skulle överleva, Ett älskat barns psykiska sjukdom och därpå följande självmordsförsök (som gudskelov misslyckades). Turer in på ungdomspsykavdelningar med följande inläggningar. Turer till akuten med uppskurna handleder osv. Oändliga samtal om tvångstankar och ångest ,där barnet bett om lov att få försvinna från den här världen. Så fruktansvärt jobbigt har det varit och är i viss mån fortfarande. Människor i vår närhet har frågat hur 17 vi orkat med och jag har väl svarat att valet att orka med eller inte har inte precis funnits. Det har bara varit att kämpa på.  Trots detta jobbiga har jag alltid älskat livet på något sätt och lyckats finna små andningshål av glädje här och där som hjälpt mig att härda ut och jag vet nu att det går att leva livet fullt ut även om man bär på en stor sorg. Min sorg är att livet inte alls blev som jag ville för mitt barn. Barnet mår fortfarande mycket dåligt men vi tar en dag i taget och jag vet att om det oerhörda som jag inte ens vill tänka på skulle hända, att barnet skulle lyckas med något självmordsförsök, så skulle jag fortfarande välja att fortsätta leva om inte annat för mitt andra barns skull, och förr eller senare skulle jag även fortsätta vilja leva enbart för min egen skull.Jag tror däremot att det är viktigt att ta sig tid att verkligen få vara ledsen när man är det. Att skrika, gråta eller vad man nu känner att man behöver göra för att få ur sig sorgen och smärtan och inte låsa den inom sig. Kramar lite extra om alla som tycker att livet är tungt just nu.
  • annbom

    Det finns en mening med allt även om vi kanske inte ser den. Hon behövde nog prata med dig och vagnen var redan "paxad" av er.


    barnsäng skrev 2010-01-22 17:26:28 följande:
    På tal om att förlora barn...Idag ringde jag på en tvillingvagn som jag vill köpa. Tjejen som svarade var jättetrevlig och direkt så förklarade hon att hon inte använt vagnen för att hon förlorade ena tvillingen när han var 9 dagar gammal Jag berättade då om min son som dog i vecka 42. Direkt kändes det som att vi hörde ihop....eller att vi åtminstone delar någonting väldigt betydande. Det slutade av med att vi pratade gravstenar, ilska, sorg och att hålla sitt döda barn i sin famn. Ett oerhört starkt samtal och vi glömde bort att prata om barnvagnen. Jag kom på det efter ett tag och fick ringa upp henne sen.Hon berättade att flera har ringt på vagnen men de flesta blir rädda när hon berättar om sin döda son och vissa har slängt på luren. Hon upplevde det som att folk kanske tror att detta smittar via vagnen :-sHur som helst så ska jag köpa den av henne och det känns jättebra.
  • barnsäng
    annbom skrev 2010-01-22 18:07:56 följande:
    Det finns en mening med allt även om vi kanske inte ser den. Hon behövde nog prata med dig och vagnen var redan "paxad" av er.
    Ja precis så känner jag också. Livet är bra märkligt ibland...
Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5