åka skidor i österrike!
Hej! Har ni varit med småbarn och åkt skidor i Österrike? Vad det barnvänligt? Vart ska man åka? Tacksam för svar
Hej! Har ni varit med småbarn och åkt skidor i Österrike? Vad det barnvänligt? Vart ska man åka? Tacksam för svar
Hur små är barnen och vad klarar de för åkning? Jag hade inte valt att åka till alperna förrän barnen klarar de flesta pister på egen hand och att man kan ta dem mellan benen om det är isikgt eller väldigt brant. Jag är utbildad skildälärare och har även varit barnflicka åt en femåring och en sexåring i franske alperna.
De har oftast inte barnområden på samma sätt som de har i svenska fjällen men annars bedömer jag många ställen som barnvänliga ändå. Barnvänliga på så sätt att barn är välkomna och får hjälp m.m. men det är ofta tex två stolsliftar och man klarar inte alltid två barn på en vuxen på grund av systemen.
Jag kan nog inte rekommendera någon speciell ort eller hotell då jag själv inte har letat barnvänligt när jag rest utan mina reflektioner är mer allmänna.
Jag har faktiskt inte akt skidor med barn (ännu), men österrikare aker alla fran de att de är sma, sa det är säkert inga problem att aka med barn. I de lokala backarna i Vorarlberg vimlar det av barn och lokala skidskolor i alla fall.
Nu börjar var dotter bli lite äldre sa nästa ar funderar vi pa att ta en skidsemester hela familjen. Dessa hotel har jag kollat in lite. De har barnbackar, barnaktiviteter osv
http://www.familotel.com/hotelinfo/tirol/st-teno.html
http://www.hotel-sailer.at/kinderhotel-oesterreich-sailer/?L=2
www.kinderhotel.com/
äsch, första och sista länken är ju samma hotell
Jag åkte mycket i Österrike som barn, men har glömt var det var extra barnvänligt så jag kan inte tipsa. Kolla upp mindre orter, de brukar vara både barnvänliga, mysiga och billigare än de större. Har däremot åkt i Schweiziska alperna med barnen sedan de var 1 & 3 år gamla. Det funkar alldeles utmärkt! Det finns i princip alltid någon lätt barnbacke i botten av alla skidsystem. Så länge barnen är små så spelar de dem inte så stor roll om de åker i samma backe hela dagen. Och så underbart för mamma och pappa att få turas om att åka i bra backar när den andre är med barnen. Vi har inte upplevt det som Anatha skriver om, att det ska vara svårt att ta två barn för en vuxen. Från 4 år så har min son hängt med i större delarna av skidsystemet.
Hur gamla är barnen? Har dom akt tidigare? Vad vill ni vuxna ha ut av skidakningen? Vill ni göra ngt mer än bara aka skidor?
Jag bor i Österrike och min sambon är uppvuxen mitt i Alperna, när han kommer hem kan jag fraga honom om bra ställen.
Om barnen inte är sa rädda av sig, sa är det heller inga problem att de far aka med nagon annan upp i liften. Liftvakterna brukar hjälpa med det (fraga om nagon kan aka med barnet). Min man (jag själv aker typ sämre än barnen sa jag hjälper inte till ) har ofta akt med nagot barn upp och hjälpt det att komma av liften och sa. Det tror jag är ganska ofta förekommande.