• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Mmmbop

    Hittade lite mer info om Metotrexat från FASS

    Eliminationen från plasma sker trifasiskt och huvuddelen av metotrexat utsöndras oförändrat
    i urin inom 24 timmar. Halveringstiden är ca 3 till 10 timmar vid lågdosbehandling och ca 8 till 15 timmar vid högdosbehandling. Vid nedsatt njurfunktion erhålls höga serum- och vävnadskoncentrationer
    av metotrexat.

    Lågdosbehandling såg jag räknades som 2,5-80 mg/m2 kroppsyta. Jag vet att jag fick 3,33 ml injicerat, enligt FASS ska det vara 25mg Metotrexat, så det borde räknas som lågdosbehandling. Så det stämmer hyfsat med det som nämnts tidigare. Däremot läste jag i en artikel att restämnen av Metotrexat kan finnas kvar i lever med mera i veckor och ibland månader. Forskare rekommenderar att man väntar från 3 månader till ett år men ingen vet egentligen.

    Metotrexat leder, om man tar det under en graviditet till ökad risk för fosterskador, främst på extremiteter och kranium. Risken ökade till ca 1:14. Däremot stod det att om behandlingen avbröts innan graviditeten hade inga skador uppstått.

    Men jag antar att ingen vill chansa.

    Jag gissar vilt att min nästa "riktiga" ÄL skulle kunna infinna sig runt slutet på februari. Jag fick Metotrexatsprutan den 1/12 och det har då gått nästan exakt tre månader, minus någon vecka eller två. Jag kommer köra i så fall. Det verkar som missbildningarna som skett blivit när moderna tagit metotrexatet under graviditeten.

  • Rondellen

    Idag var jag på VUL. Läkaren fastslog att jag var i vecka 5+2. Inget foster syntes ännu men väl en hinnsäck och en gulekropp vilket utesluter ett nytt x. Vill dela med mig av denna positiva information. Det hjälpte mig när jag var som mest ledsen att läsa om andra där det sedan hade gått bra.

    Stort lycka till alla!

  • ewaulrica
    Rondellen skrev 2010-12-30 20:09:44 följande:
    Idag var jag på VUL. Läkaren fastslog att jag var i vecka 5+2. Inget foster syntes ännu men väl en hinnsäck och en gulekropp vilket utesluter ett nytt x. Vill dela med mig av denna positiva information. Det hjälpte mig när jag var som mest ledsen att läsa om andra där det sedan hade gått bra.

    Stort lycka till alla!
    Åh vännen...vad skönt att höra! G*R*A*T*T*I*S !  När man väl fått den infon så känns det lite lättare. Ska du få komma tillbaka fler gånger och kolla hjärtat eller nöjer de sig nu?
  • Mika1980

    Tack Mmmbop och Ewaulrika, det är en tung dag i dag. Men jag måste ju försöka se framåt, det är bara det att jag trodde ganska starkt på den här gången..och sedan det faktum att 10 000 kr är bortkastade känns ju också lite. Speciellt eftersom jag hade kunnat spara de pengarna till ivf som är snordyrt i stället.

    Nej mer pergo kommer jag nog inte ta, det sabbade ju min slemhinna, säkert därför inget fäste. Om det inte är så att jag har stopp i äggledaren jag har kvar pga op..men det får jag ju inte veta eftersom jag inte får spola den.
    För annars borde det ju ha funkat..jag hade flera stora fina äggblåsor och tajmade ägglossningen perfekt med inseminationen..

  • Mmmbop
    Mika1980 skrev 2010-12-30 20:30:49 följande:
    Tack Mmmbop och Ewaulrika, det är en tung dag i dag. Men jag måste ju försöka se framåt, det är bara det att jag trodde ganska starkt på den här gången..och sedan det faktum att 10 000 kr är bortkastade känns ju också lite. Speciellt eftersom jag hade kunnat spara de pengarna till ivf som är snordyrt i stället.

    Nej mer pergo kommer jag nog inte ta, det sabbade ju min slemhinna, säkert därför inget fäste. Om det inte är så att jag har stopp i äggledaren jag har kvar pga op..men det får jag ju inte veta eftersom jag inte får spola den.
    För annars borde det ju ha funkat..jag hade flera stora fina äggblåsor och tajmade ägglossningen perfekt med inseminationen..
    Jo, det där med pengarna är inte roligt... I know. Varför får du inte spola? Kan du inte be din braiga gynekolog om en remiss. Min ska skriva en till ultragyn på Läkarhuset. Annars har jag ju min gynekolog i Sollentuna som kanske skulle kunna hjälpa dig?

    Var ska du göra IVF:en isf? I Danmark igen?
  • Rondellen
    ewaulrica skrev 2010-12-30 20:18:44 följande:
    Åh vännen...vad skönt att höra! G*R*A*T*T*I*S !  När man väl fått den infon så känns det lite lättare. Ska du få komma tillbaka fler gånger och kolla hjärtat eller nöjer de sig nu?
    Jag har vul igen den 18:e januari, det tror jag är standardtiden för när man kommer och gör första kontrollen. Denna kontroll var ju bara för att utesluta X. Jag antar att jag får lugna mig och utgå ifrån att om allt känns bra och inget oväntat händer så finns ett tickande hjärta även omd et var för tidigt för mig att se det. Det är skönt att få oroa sig för "bara" missfall som normala tjejer nu, och inte missfall ELLER X.

    Åh! Jag önskar att jag kunde resa tillvaka i tiden och säga till den där ledsna ch förtvivlade tjejen som undrade hur det skulle gå att allt faktiskt skulle ordna sig! Istället ger jag hopp till er hoppas jag!
  • Mmmbop
    Mika1980 skrev 2010-12-30 20:30:49 följande:
    Tack Mmmbop och Ewaulrika, det är en tung dag i dag. Men jag måste ju försöka se framåt, det är bara det att jag trodde ganska starkt på den här gången..och sedan det faktum att 10 000 kr är bortkastade känns ju också lite. Speciellt eftersom jag hade kunnat spara de pengarna till ivf som är snordyrt i stället. Nej mer pergo kommer jag nog inte ta, det sabbade ju min slemhinna, säkert därför inget fäste. Om det inte är så att jag har stopp i äggledaren jag har kvar pga op..men det får jag ju inte veta eftersom jag inte får spola den. För annars borde det ju ha funkat..jag hade flera stora fina äggblåsor och tajmade ägglossningen perfekt med inseminationen..



    Tjenare. Jag kollade runt lite och det är sjukligt mycket billigare att göra IVF:er i polen. Såg en kvinna här på FL som skulle göra där.

    Sidan fanns inte på engelska även om det verkar som de ska komma en. Men jag har översatt med google translate, kolla in:

    translate.google.se/translate&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=pl&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fwww.macierzynstwo.com.pl%2F

    Kan kanske vara något. Jag vet ju att rätt mycket folk åker till polen för skönhetsoperationer...
  • Mika1980

    Alltid lika gullig Mmmbop *ler*. Ska läsa, men det känns läskigare att åka till Polen och göra ett sånt ingrepp..Danmark känns nästan som Sverige och de förstår tom, svenska :) Kan jag få en läkare att översätta recept så behöver det inte kosta mer än 35 000 kr.

    Jag får inte spola äggledaren för att min gyn tycker att det är onödigt eftersom X:et satt i andra äggledaren. Han verkar inte tro på att en stor bukoperation även kan sabba den andra äggledaren, han säger att det bara skulle vara av psykiska skäl som jag skulle spola äggledaren.. Så han är inte jämt bra, ska försöka byta till en läkare på Mama Mia, har tid där i februari.

  • Mmmbop

    Jag förstår verkligen det... Att det är läskigt alltså. Men det verkar kosta mindre än 10 000 kronor... Det är väldigt stor skillnad. Priserna är i Polska Zloty antar jag? Hmm, ska kolla runt lite till. kan ju bli aktuellt för mig också...

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3