• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Mmmbop

    Mitt var 15 mm i diameter, men jag hade ju mycket lägre hcg än du. Å andra sidan blödde jag hela tiden. Gjorde du också det?

  • Rondellen
    BIM:

    RaraS: 6/1-2011 (försök 2 efter x). Vänster ÄL bortopererad, med titthål, den 4/10-10, v 6+4.

    Miny: 7/1-2011 (försök 11 efter X)

    LillaFrugan: 24/1-2011  (Försök nr 4)

    Lemis: 2/2-2011 (försök nr 1 efter X.  bukop, höger äl togs bort).

    Mika1980: 5/2-2011 - försök 3 efter X. (Akut bukoperation/spräckt äggledare 31/8-2010 efter metrotrexatbeh. 1 äggledare kvar).

    Mmmbop: ~10/3-2011 (försök 1 efter X) X vänster, Metotrexatbehandlad 1/12-10. Båda ÄL kvar

    Gravida:

    angio101: BF 23/1 2011, gravid på försök 2 efter X (brusten vä äl, borttagen 28/1 2010 v8, "kejsarsnitt")

    ewaulrica: planerat snitt 14/4 2011 gravid efter 9 försök, ca 1 år efter op för X i vä ÄL, som togs bort

    Acinna: BF 19/7 2011, gravid på försök 1 efter X (titthålsoperation 17/9-10 i v.10+0, har båda ÄL kvar)

    LYCKA82: BF 16/8 2011

    Sejda79: BF 27/8, gravid på 7:e försöket efter X (operation 1/4-2010, höger äl togs bort)

    Frikadellen bf 30/8, gravid efter ett års försök.
  • LYCKA82
    BIM:

    RaraS: 6/1-2011 (försök 2 efter x). Vänster ÄL bortopererad, med titthål, den 4/10-10, v 6+4.

    Miny: 7/1-2011 (försök 11 efter X)

    LillaFrugan: 24/1-2011  (Försök nr 4)

    Lemis: 2/2-2011 (försök nr 1 efter X.  bukop, höger äl togs bort).

    Mika1980: 5/2-2011 - försök 3 efter X. (Akut bukoperation/spräckt äggledare 31/8-2010 efter metrotrexatbeh. 1 äggledare kvar).

    Mmmbop: ~10/3-2011 (försök 1 efter X) X vänster, Metotrexatbehandlad 1/12-10. Båda ÄL kvar

    Gravida:

    angio101: BF 23/1 2011, gravid på försök 2 efter X (brusten vä äl, borttagen 28/1 2010 v8, "kejsarsnitt")

    ewaulrica: planerat snitt 14/4 2011 gravid efter 9 försök, ca 1 år efter op för X i vä ÄL, som togs bort

    Acinna: BF 19/7 2011, gravid på försök 1 efter X (titthålsoperation 17/9-10 i v.10+0, har båda ÄL kvar)

    LYCKA82: BF 16/8 2011, gravid på försök 5 efter X (haft sammanlagt 2 X, vänster äggledare togs bort)

    Sejda79: BF 27/8, gravid på 7:e försöket efter X (operation 1/4-2010, höger äl togs bort)

    Frikadellen bf 30/8, gravid efter ett års försök.
  • Mika1980

    Mmmbop: Då var "din" lite mindre än min då..men jag hade hcg på över 5000, och jag blödde brunt mot slutet. Hade haft en störtblödning med klumpar, som vid missfall, någon vecka innan.

    Har mailat socialstyrelsen.

  • Mmmbop

    Jag har funderat lite på vart allt blodet kommer ifrån? Är äggledaren väldigt blodkärlsrik? Känns ju bara som ett litet pytteorgan, det är så konstigt att det kan blöda så länge/så mycket!

    Som när ni som åkt in akut haft två liter blod i buken, vilka blodkärl kommer det ifrån. Eller jag som blött i sju veckor... Men det kanske inte kan koagulera inne i buken.

    Fast små blödande skador på lever och mjälte låter man ju ofta läka av sig självt och det är ju stora jätteblodfyllda organ... Mysko

  • Mmmbop

    Jag har ju blött "rött" mer eller mindre hela tiden under dessa sju veckor. Förvisso inte så mycket utan så det under kanske fem av sju räckt med trosskydd som bytes några gånger per dag.

    Vet dom var störtblödningen var för något? Har inte hört att det ska vara ett vanligt symptom vid x, eller?

  • Rondellen
    Mika1980 skrev 2011-01-05 12:41:09 följande:
    Sunflower, nej det var inte min förtjänst..jag kom nämligen in med ambulans vid 21-tiden 31/8 och opererades till midnatt ungefär. Vet inte varför vi behandlades så olika, mitt X var ju som sagt 2x2x2 cm stort och jag hade varit inne tidigare samma dag och klagat över att jag började få ont. Men fick värktabletter och kommentaren att det känns lite när metrotrexatet verkar.. Morgonen efter operationen tittade en skamsen överläkare in (samma som hade skickat hem mig med värktabletter) i mitt "bås" och sa: ja det var ju olyckligt att det slutade såhär. Jag var så borta av all morfin så jag orkade inte ens svara, men jag var grymt besviken på att de inte lyssnat på mig när jag hade bett om operation istället för metrotrexat.
    Jag var med om liknande upplevelser. Jag fick också metrotrexat, men blödningarna blev bara värre och värre, en vecka senare när jag var i göteborg började jag störtblöda fick så ont att jag knappt kunde gå och blev körd till sahlgrenska där de konstaterade att äggledaren var sprucken och att ajg ahde blod i buken. De sa att det var konstigt att de på sös i stockholm fortfarande höll på med dessa behandlingar. På sahlgrenska går de numera i princip alltid direkt på operation. Att ta bort äggledaren försämrar inte fertiliteten förklarade min läkare eftersom den kvarvarande plockar ägg öven från motsatt sida. Om den kvarvarande dessutom är fin är det desto större anledning att ta bort en som man vet är skadad för att minska risken att det händer igen. Så sa min läkare på sahlgrenska!

    Och jag är glad att jag inte fick behålla en trasig äggledare som ställer till. Nu är jag gravid på rätt ställe och det har min kvarvarande äggledare skött utmärkt.
  • Sunflower Sthlm

    Ja ni tjejer, nu sitter jag på gynakuten med blödningar. Skit är det men inte så mycket att göra. Försöker hålla humöret uppe, och det är ju trots allt inte kört förrän jag fått det bekräftat. Även om jag inte är särskilt hoppfull.

  • LYCKA82
    Sunflower Sthlm skrev 2011-01-05 15:46:07 följande:
    Ja ni tjejer, nu sitter jag på gynakuten med blödningar. Skit är det men inte så mycket att göra. Försöker hålla humöret uppe, och det är ju trots allt inte kört förrän jag fått det bekräftat. Även om jag inte är särskilt hoppfull.
    NEJ!!!!!!! lider med dig... och håller tummarna för att det ska gå bra.. tänker på dig! KRAM
  • Mika1980

    Åh sunflower, jag tänker på dig..vet verkligen hur hemskt det känns, och det vet ju du sedan tidigare också :(
    Men det är bra att du försöker tänka positivt! Berätta hur det går, kram.

    Frikadellen och Mmmbop: Jag fick min störtblödning innan metrotrexatbehandlingen sattes in, då hade jag ännu inte fått diagnosen utomkveds fast jag själv tjatade om att jag trodde att det var det pga allt jag hade läst här på FL - och jag hade ju ont i vänster ljumske. Men när blödningen kom accepterade jag att det kanske var ett missfall trots allt. En teori är att jag hade två embryon och att det ena kom ut som missfall - har ju anlag för tvillingar, eller hade rättare sagt.
    Att det var utomkveds konstaterades en vecka senare när läkaren ringde mig på jobbet och bad mig åka in akut, detta efter att hon hade sett mitt blodprov: att hcg hade ökat från ca 600 till 5000. Väl inne på SöS såg de X i vänster äggledare och jag fick metrotrexat och skickades hem. Jag blev tillsagd att hålla mig i stan, men ingenting om att jag inte borde vara ensam..fast det listade jag ut själv och bad mamma bo hos mig i några dagar. 4 dgr senare sprack den och jag blödde ut 1 1/2-2 liter blod i buken på 20 minuter. Var allt blod kommer ifrån vet jag inte Mmmbop, men förmodligen har man många blodkärl i äggledarna. X är ju väldigt livshotande om man inte behandlas i tid, förr i tiden var dödligheten 70%.
    Efter operationen blödde jag som vid mens eller lite mer, i ca. en vecka.

    Jag börjar bli lite fundersam över min mens nu, jag blöder bara mörkbrunt, inget färskt blod.. Hade inte fått hem grav.testen i dag så jag kan inte ta ett nu för säkerhets skull.

    Funderade på en sak, kanske är ett konstigt förslag, men jag tycker att ni är så trevliga alla här inne och skulle tycka att det vore kul om man kunde ses över en fika och prata lite någon gång. De som vill :)

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3