• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

    tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

  • Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • RaraS

    Mika:
    Jo, det hade varit trevligt. Men sträckan Luleå-Sthlm känns lite lång :)

    Jo...man anyserar ju bara sig själv så. Vad var det som gick fel? Min man säger att jag inte ska göra det...han säger att det lika gärna kan vara hans spermier det är fel på och att det inte alltid är tjejens fel. Men det är ju mer hos oss som ska stämma...
    Funderar på att gå på akupunktur ändå...som någon tipsade om...jag verkar ju fundera alldeles för mycket.

    Min mens har ju precis börjat, så jag har inte börjat se om det är någon skillnad. Den var ju inte försenad så jag tror inte det. Men ont i magen gör det i alla fall. Följde inte med ut på eftermiddagsturen....hunden och mannen fick åka ut själva :)
    Tänkte stanna hemma i eftermiddag och bryta ihop och ta nya tag....ska gå ner till lilla butiken här i Tärnaby nu och se om de har något utbud av hälsokostartiklar, kanske kan hitta en burk med Apiforce om jag har tur :)

    Lemis:
    Jag har också funderat på om det kan vara PMS-bröst....men de var mycket större än förra månaden och såg verkligen helt konstiga ut i mina vanliga bh...min sport-bh funkade bäst. Det tillsammans med mina skuggstreck (och även metallsmak och vita flytningar) får mig att tro att det kan ha varit något mer men det spelar ju ingen roll nu...

    Jag vet inte vilken sida jag lossar mest ifrån...har ju bara haft tre ägglossningar efter X:et och innan kände jag aldrig av dem och nu verkar det vara varannan månad från varje sida. Hoppas min höger sida kan lära sig plocka upp från vänster sida!


    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • Rondellen
    RaraS skrev 2011-01-06 15:20:44 följande:

    Idag är det jag som bryter ihop och försöker komma igen...

    ....började förstå redan imorse att inte skulle gå denna månad. Vaknade och min man sa direkt att mina bröst inte var så stora och spända längre.

    Sedan gjorde jag ett av mina gratis-test från billiga-tester. Ett skuggstreck kunde jag se....som i förrgår som jag gjorde ett sådant test. Tänkte att om strecket beror på hcg så utvecklas det ej normalt, när det är lika starkt som i förrgår. Clearbluestrecket igår var lite tydligare än det här...

    Sedan började magen göra skitont på förmiddagen och nu vid lunch kom min mens, det ömmar skitmycket från min högra sida också, där som det har huggt i flera dagar. Jag brukar inte känna såhär mycket vid mens, men det var ju jäkla punktlig i alla fall.

    Man känner sig så knäpp...känns som jag lurat min man att tro på något som inte finns...men han tror att det kan ha varit något ändå. Vi har ju båda trots allt sett skuggstreck från 3 tester nu 3 dagar i rad...och han har ju själv sett hur mina bröst inte får plats i mina bh:ar längre...

    ...själv vet jag inte vad jag ska tro. Om jag är helt knäpp i huvudet eller om det faktiskt har varit något, som "bara" inte stod rätt till.

    I alla fall....bara att bryta ihop och komma igen, som min man säger...nästa ÄL verkar i alla fall komma på en helg om ett par veckor, hoppas den kommer under helgen för min man jobbar borta under veckorna fram till mitten mars. Känns som jag aldrig kommer att bli gravid...och nästa ÄL kommer väl antagligen från vänster sida

    Synd att det är så långt till Stockholm...hade varit kul att träffa er och ta en fika, när allt känns såhär hopplöst! Hoppas ni får det trevligt!


    Den där besvikelsen är urjobbig. Men vännen, det ska inte spela ngn roll vilken sida som din ÄL kommer på, för äggledaren är så rörlig att den kan plocka från båda sidor. Har man bara en kvar tar den över bådas funktion. Hoppas det ger sig nästa gång!

    Som tröst kan jag säga att när jag blev gravid trodde jag definitvt att jag hade missat ÄL. Jag och min sambo hann inte få till det på "rätt dagar" då jag reser mycket i tjänsten. Ändå blev det! Så jag väntade jättelänge med att testa för jag var ÖVERTYGAD om att jag inte var gravid denna månaden och att det bara var slöseri på test. tom när mensen var sen! Känns konstigt nu med tanke på alla månader man TROTT att manv arit gravid men fått ett negativt test som svar. När det händer kan det verkligen komma överrumplande!
  • Mika1980

    Har vi några "tempare" i tråden? Jag brukar kolla tempen då och då under cykeln, speciellt innan och efter äl samt inför mens. Innan äl har jag alltid runt 36.3 och efter äl 36.7 - 37.0, för att sedan sjunka till 36.3 när blödningen kommer. Jag började som sagt blöda i går men har mestadels koagulerat/levrat blod vilket är väldigt ovanligt för mig. Jag tog tempen nu "bara för att" och den visade 37.0 grader..några tankar kring det? Tycker allt är lite skumt denna cykel :/

  • speranza

    Ville bara peppa er som håller på och försöker bli gravida igen samt er som håller på och kämpar med x just nu. Jag hade 2 x ett mf och ett ma och är nu mamma till en son på 10 månader.  :) Gick hos Lennart Blomkvist i Borås och det var fantastiskt! Ville också tacka alla veteranerna som peppade mig på vägen när livet var som värst.

    Ett annat råd är att PRATA massor och gnäll också om ni mår dåligt! Man får vara arg, sur, ledsen och besviken! Det värsta man kan göra är att hålla det inom sig! Prata också med din partner mkt och tveka inte att gå till ngn och prata om ni mår riktigt piss! Det ångrar jag att vi inte gjorde för det TÄR på förhållandet att kämpa för att  få barn.

    Kram på er!

  • Mmmbop

    RaraS: Usch ja, man funderar alldeles för mycket faktiskt. Ibland skulle det vara bra skönt att bara kunna stänga av hjärnan en stund! Hoppas sammanbrottet går över snabbt och du kan njuta av din ledighet! Ta alvedon för mensvärken så du kan åka skidor! Kram på dig!

    Mika: Jag har precis börjat tempa för att kolla läget. Min temp har nu sjunkit sista dagarna från 37.1 ca till 36.7. Jag har idag praktiskt taget helt slutat blöda också, så nu är jag tillbaka på banan! Ska bli intressant att se temphöjning när jag får ÄL nästa gång. Ska hålla koll med stickor också. Jag kan inte äta hormonella preventivmedel så jag funderar faktiskt på att skaffa en sån Lady-comp, fertilitetsdator. Den är dyr, men bra att ha nu när man testar och om jag sedan lyckas kroka en karl någon gång så använder man den som "preventivmedel" också. Tydligen säkrare än kondom om man använder den rätt.

    Sunflower: Hoppas du kan på söndag! Och hoppas du får må bättre snart!

    Speranza: Tack för peppen, alltid bra! MA är min värsta mardröm... Måste vara så hemskt att tro att allt är bra så är det inte det ändå!

  • lia27
    BIM:

    Miny: 7/1-2011 (försök 11 efter X)

    LillaFrugan: 24/1-2011  (Försök nr 4, X 2007-12-31 behandlades med Metrorexat, båda äggledarna kvar, ett barn 2009)

    Lemis: 2/2-2011 (försök nr 1 efter X.  bukop, höger äl togs bort).

    RaraS: 6/2-2011 (försök 3 efter x). Vänster ÄL bortopererad, med titthål, den 4/10-10, v 6+4.

    Gravida:

    angio101: BF 23/1 2011, gravid på försök 2 efter X (brusten vä äl, borttagen 28/1 2010 v8, "kejsarsnitt")

    Lia82 Bf 8/3 2011 planerat snitt, gravid 1a försök 7mån efter cellgiftbehandling

    ewaulrica: planerat snitt 14/4 2011 gravid efter 9 försök, ca 1 år efter op för X i vä ÄL, som togs bort

    Acinna: BF 19/7 2011, gravid på försök 1 efter X (titthålsoperation 17/9-10 i v.10+0, har båda ÄL kvar)

    LYCKA82: BF 16/8 2011, gravid på försök 5 efter X (haft sammanlagt 2 X, vänster äggledare togs bort)

    Sejda79: BF 27/8, gravid på 7:e försöket efter X (operation 1/4-2010, höger äl togs bort)

    Frikadellen bf 30/8, gravid efter ett års försök.

    Övriga/pausar:

    Mika1980: Två försök efter X. Akut bukoperation/spräckt äggledare 31/7-2010 efter metrotrexatbeh. 1 äggledare kvar.

    Mmmbop: ~10/3-2011 (försök 1 efter X) X vänster, Metotrexatbehandlad 1/12-10. Båda ÄL kvar
  • Mika1980

    Jag har ju faktiskt inte tagit ett grav.test sedan dag 15-16, hade tänkt ta ett nytt dag 19 men började blöda då. Nu verkar mensen ta slut, på dag 2. Jätteskumt alltihop..först var den sen 5 dgr, sedan allt levrat blod (kan kanske bero på vagitorierna, det vet jag inte) och nu den höga tempen. Jag ska gå ut och dricka öl i morgon, kanske borde ta ett test innan för säkerhets skull?

    Jag vet inte var vi ska fika, ingenting bestämt ännu :) Jag bor i Skärmarbrink/Hammarbyhöjden i Sthlm :)

  • Mika1980

    Hm, nej jag vill inte verka hysterisk inför min gyn, han tycker nog att jag är tillräckligt besvärlig som vill ha hormoner, remisser osv. Det är säkert ingenting, men min temp brukar alltid gå ned precis innan jag börjar blöda. Tog ett äl-test nyss eftersom jag hade ett hemma, strecken var nästan lika starka men inte riktigt - så några slags hormoner har jag väl i kroppen men säkert inte hcg. Ja ja, får väl ta och köpa ett test i morgon eftersom de från testlagret inte lär komma med posten på en klämdag - och visar det negativt ska jag sluta tjata :) Och ja, jag ska njuta av ölen!

  • Lemis

    fråga/or om det här med att tempa.


    När på dagen gör ni det?


    När ska tempen gå upp eller ner?

  • Lemis
    speranza skrev 2011-01-06 18:39:11 följande:
    Ville bara peppa er som håller på och försöker bli gravida igen samt er som håller på och kämpar med x just nu. Jag hade 2 x ett mf och ett ma och är nu mamma till en son på 10 månader.  :) Gick hos Lennart Blomkvist i Borås och det var fantastiskt! Ville också tacka alla veteranerna som peppade mig på vägen när livet var som värst.

    Ett annat råd är att PRATA massor och gnäll också om ni mår dåligt! Man får vara arg, sur, ledsen och besviken! Det värsta man kan göra är att hålla det inom sig! Prata också med din partner mkt och tveka inte att gå till ngn och prata om ni mår riktigt piss! Det ångrar jag att vi inte gjorde för det TÄR på förhållandet att kämpa för att  få barn.

    Kram på er!
    Jag gillar pepping och lyckliga slut! Tack för det! :)
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3