• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • Pigelinen

    Till 20 personer räcker det med en stor och en mindre på eller ska jag ha ytterligare en våning?

    Har funderat nu i natt och tänkte göra ett extra lager på understa våningen med maräng penslad med vit choklad sen resten vanliga bottnar och så hallon och glasskräm...  Tror att det får bli vanlig vit marsipan på med roser i ett per tre nyanser av någon färg, kan väl vara helt ok.


    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • MissMurrig
    Pigelinen skrev 2010-10-09 08:20:28 följande:
    Till 20 personer räcker det med en stor och en mindre på eller ska jag ha ytterligare en våning?

    Har funderat nu i natt och tänkte göra ett extra lager på understa våningen med maräng penslad med vit choklad sen resten vanliga bottnar och så hallon och glasskräm...  Tror att det får bli vanlig vit marsipan på med roser i ett per tre nyanser av någon färg, kan väl vara helt ok.
    Nej det räcker. En tårta på 25 cm räcker nästan till 20 pers bara den (Beroende ¨på hur hög den är), men en sån och en mindre borde definitivt räcka!
  • Pigelinen
    MissMurrig skrev 2010-10-09 09:03:43 följande:
    Nej det räcker. En tårta på 25 cm räcker nästan till 20 pers bara den (Beroende ¨på hur hög den är), men en sån och en mindre borde definitivt räcka!
    ok ja jag tyckte det också. Tack!
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Tingeling85
    Zelmilainen skrev 2010-10-08 22:49:20 följande:
    ok. jag är en sucker för choklad så hade nog kört på det. men det är ju oxå en fördel om brudparet gillar choklad om man kör på det spåret *L* en gammal klasskompis till mig hade gjort en med aftereight fluff och skumbananfluff. som tydligen blev väldigt uppskattad jag ska själv göra en med after eight fluff och päronmousse, funderar på om skumbananfluff blir konstigt till d... *L* om man ska ha tre fyllningar.
    Jag gjorde after eightfluff igår som skar sig så nu har man en massa päronmousse över i kylen..
    två bröllopstårtor ska bli klara idag iaf, dom har fått safta till sig under natten så idag börjar det roliga, att dekorera dom!
  • Egensinnig
    Tingeling85 skrev 2010-10-09 09:14:25 följande:
    Jag gjorde after eightfluff igår som skar sig så nu har man en massa päronmousse över i kylen..
    två bröllopstårtor ska bli klara idag iaf, dom har fått safta till sig under natten så idag börjar det roliga, att dekorera dom!
    Du kan ju göra en Ekströms chokladmousse och blanda i hackad after eight som nödlösning kanske? Eller en chocolate fudge frosting och blanda det i?

    Min mjölkchokladfluff skar sig igår så jag fick rusa till affären o köpa chokladmousse som nödlösning. Första gången det hände - undra varför?
    Matilda, Matilda........
  • Tingeling85
    Egensinnig skrev 2010-10-09 09:26:58 följande:
    Du kan ju göra en Ekströms chokladmousse och blanda i hackad after eight som nödlösning kanske? Eller en chocolate fudge frosting och blanda det i?

    Min mjölkchokladfluff skar sig igår så jag fick rusa till affären o köpa chokladmousse som nödlösning. Första gången det hände - undra varför?
    Fick göra som dig igår, tokkörde till affärn och fick handla jordgubbsmousse istället! och så till de fick de glasscreme. Har aldrig blivit så för mig heller, jag som hade låtit grädden stå i kylen över natten till å me..!
    är väldigt noga med att inte låta grädden blir för varm så den kokar då jag gör min fluff.
    jaja, till "honnörstårtan" så är det iaf rårörda hallon med marsán och chokladkräm..liiite lite lyxigare än köpt mousse
  • Zelmilainen
    Tingeling85 skrev 2010-10-09 09:14:25 följande:
    Jag gjorde after eightfluff igår som skar sig så nu har man en massa päronmousse över i kylen..
    två bröllopstårtor ska bli klara idag iaf, dom har fått safta till sig under natten så idag börjar det roliga, att dekorera dom!
    hur kan den skära sig? dum fråga kanske...
    det bidde inget av det...
  • Egensinnig
    Zelmilainen skrev 2010-10-09 10:32:10 följande:
    hur kan den skära sig? dum fråga kanske...
    Vet inet hur Tingelings blev men när jag vispade min fluff och tänkte nu är den lagom tjock blev den helt plötsligt grynig och vätskan separerade sig från fettet såg det ut som. Helt oanvändbar
    Matilda, Matilda........
  • Zelmilainen
    Egensinnig skrev 2010-10-09 11:22:08 följande:
    Vet inet hur Tingelings blev men när jag vispade min fluff och tänkte nu är den lagom tjock blev den helt plötsligt grynig och vätskan separerade sig från fettet såg det ut som. Helt oanvändbar
    mysko. hur länge hade din stått kall då?
    det bidde inget av det...
Svar på tråden Tårttråden del 17