• Ankmor

    Tårttråden del 17

    VÄLKOMMEN!

    Det är jättekul att det hela tiden kommer så mycket nya ansikten.
    Då samma frågor tenderar att ställas om och om igen ber vi vänligen, men bestämt, att alla nya läser igenom "Guide till Tårttråden" ordentligt första gången.
    (Du måste vara inloggad för att läsa)


    Då Tårttrådens tempo är högt och för att ingen ska missa någon av de fina tårtor som görs bör man lägga in bilder av sina alster i Tårttrådens bildtråd som vi stolt delar med Cupcaketråden.

    Säg till här i tråden om du behöver hjälp att klistra in din bild.
    Den som hjälper till säger med fördel till innan så det inte blir dubletter.







    För inspiration :

    Googels bildsök

    Bäst resultat hos Google får du om du gör sökningen på engelska.
    Cakes + ”ämnesord”, men pröva gärna på svenska med.

    Många funderingar kring livsmedel hittar du svar på hos Livsmedelsverket


    När man gör tårtor finns det inga måsten, det viktiga är att man har roligt.
    Följ din egen budget och smak. Det finns (nästan ) inga rätt eller fel.

    __________________________________________________ __________________________


    - OBS! -


    Prata inte beställningar och betalning i tråden.
    Dels så riskerar ni att få en varning då om inlägget blir anmält, då det kan räknas som reklam, men även för att försäljning från icke livsmedelsgodkänt kök till kund är emot livsmedelslagen.


    Hotlänkning till bilder är inte tillåten.
    Om du har tillständ att använda bilden - spar ned bilden och lägg i ditt galleri, innan du klistrar in den här.
    Om du inte har tillstånd ---> Klistra in URL-adressen istället.


    Länkning till egen hemsida eller extern blogg med försäljning/som tar emot beställningar är inte tillåten.
    Länkning till egen
    FL-blogg är dock tillåten samt blogg / hemsida utan ekonomisk vinning/försäljning etc...
    __________________________________________________ __________________________


    Viktiga länkar -

      

       


                                        (Uppdateras inte på ett tag)

    En sida väl värd att besöka:

    TÅRTIVERSUM
    (Tårtsida med bla a Forum, Galleri, hjälpmedel mm)

    Hjärtligt välkomna, gamla som nya!
    Hoppas att alla ska trivas!


    Länkar till tidigare trådar

    Tråd nr 1
    Tråd nr 16 


     



    Man får länka till både hemsida och blogg så länge det inte finns någon information om egen företagsamhet/egen vinning/info om hur man beställer mm, det får inte heller finnas länkar till egen verksamhet mm

    DVS - så länge bloggen/hemsidan är helt hobbybaserad utan ekonomisk vinning så kan ni visa länk så mycket ni vill!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 21:51
    ***********************************

    Här kan du dela med dig av dina BÄSTA TIPS!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m52537869.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 15:35
    ---- ----

    BLOGGTRÅD!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m53109018.html
    Här kan ni länka till er tårtblogg/bakverksblogg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-21 15:30
    !!!***!!!***!!!***!!!***!!!

    HÄR BOR VI
    -----------------
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m53580376.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 02:53

    ^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^

    Det verkar vara något knas med tårtiversum.
    Här finns en TÅRTBITSUTRÄKNARE
    www.pejgan.com/antalbitar.asp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-29 00:36
    &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
    Pejgan har lagt av...
    Nu finns TÅRTBITSUTRÄKNARE här
    lindarunn.blogg.se/
    Tack MissyCat!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-04 14:48
    ##############################################
    TYVÄRR har vissa av medlemmarna som jag länkar till i TS avslutat sina konton / tömt sin blogg. Jag ber om ursäkt att FL inte tillåter redigering av TS...
    ##############################################
  • Svar på tråden Tårttråden del 17
  • Egensinnig
    Moonlight83 skrev 2010-11-12 00:00:21 följande:
    Vad skulle ni spontant använda i lager två då lager ett i tårtan innegåller passionsmousse? Gärna om ni testat kombon tidigare då denna fyllning ska vara till en bröllopstårta.
    Hallon och vit choklad hade jag med passion i min senaste bröllopstårta. Mycket uppskattat!
    Matilda, Matilda........
  • lunaria

    hej!! ska göra doptårta om två veckor, men vet inte vad slags tårta så jag hoppades på att få lite tips och råd här . gjorde nämligen födelsedagstårta med sp här i helgen, men gud så sötsliskigt det blev med spKräks. så jag vill ha något annat, men vad??!!

  • Moonlight83

    Åhh både vitchokladfluff med hallon och Passionsmousse samt vaniljmousse(glasskräm) med hallon och Passionsmousse lät jätte gott.

    Några följdfrågor....

    Vilken skillnad i smak är det på att göra egen vaniljmousse och göra glasskräm?

    Har ni något bra recept på passionsmousse?

    Var har ni placerat hallonen i tårtan? Har ni sockrat dem något? Ska ha 3 bottnar  med två lager fyllning samt vitchokladsmörkräm runt.

    Funderar på att göra 4 tårtor som ska stå på ställning.24 eller 26 cm har inte bestämt mig ännu, till 59 gäster.Räcker det?

  • mina12
    Moonlight83 skrev 2010-11-12 10:31:40 följande:
    Åhh både vitchokladfluff med hallon och Passionsmousse samt vaniljmousse(glasskräm) med hallon och Passionsmousse lät jätte gott.

    Några följdfrågor....

    Vilken skillnad i smak är det på att göra egen vaniljmousse och göra glasskräm?

    Har ni något bra recept på passionsmousse?

    Var har ni placerat hallonen i tårtan? Har ni sockrat dem något? Ska ha 3 bottnar  med två lager fyllning samt vitchokladsmörkräm runt.

    Funderar på att göra 4 tårtor som ska stå på ställning.24 eller 26 cm har inte bestämt mig ännu, till 59 gäster.Räcker det?
    Jag skulle ha mosade hallon under vitchokladfluffen! Osockrade, för allt det andra är ganska sött ändå.
  • lisakarin

    Kakbiten: Kollade ditt recept på kaffesmörkräm, kan man ha det som fyllning eller bara att täcka tårtan med?

    Funderar nu på att göra en tårta med någon kaffesmak (kan man annars göra någon kaffefluff eller liknande?) i ena lagret och mjölkchokladfluff i andra och täcka med arraksgrädde. Några tankar om det?

  • Dipsy
    Kakbiten skrev 2010-11-11 14:04:10 följande:
    Tror att det är min tårta du menar- jag gjorde skumbanangrädde med vanlig vispgrädde och sedan bananessens. Smakar precis som skumbanan... Kombon med mjölkchoklad blev kanon- och enligt de som åt den inte alls så sött som det låter.

    Kaffesmörkräm har jag recept på på min blogg... (I princip smaksätter du vilken vanlig smörkrämsom helst med en espresso)
    försökt hitta receptet i din blogg på kaffesmörkräm...men hittar det inte...smälter man smöret så att kaffe pulvret smälter??? annars blir det väl kaffe korn i krämen??
    brukar du fodra med den eller har du det som en fyllning?? vad passar i hop med smaken kaffe??
    kan tänka mig att den är mindre barnvänlig?
    geisha fluff kanske skulle funka med kaffesmör kräm och grädde?? (läste någonstanns just om geisha fluffen att det skulle vara krångel att göra?? men minns inte riktigt vad jag läste :-S )

    päron mousse...köper ni den färdig eller gör ni den med esssens och grädde eller mixade päron halvor?
  • Santon

    Har fått i uppgift att göra en tårta till min kompis dotter.
    Hon älskar glass men vill ha en tårta och ingen glasstårta men ändå med smakerna jordgubb, päron och vanilj som är de klassiska "Big Pack" smakerna.
    Så.. då tänkte jag att det skulle vara roligt att göra en "Big Pack" ? eller rättare sagt två st tårtor i form av glasspaket och så ha de tre smakerna i lager men ändå så att det blir randigt uppepå.
    Nu är frågan hur och om jag ska göra själva locket?
    För det är ju en rolig effekt att se tresmakerna.
    Ska jag skippa locket helt? Ha det på sniskan (alltså halva locket av) och hur gör jag då för att få det stabilt? Ska jag använda en "dummie" till locket isåfal?

    Ngn som vill/kan hjälpa mig med förslag?


     

  • Zelmilainen
    Dipsy skrev 2010-11-12 14:58:04 följande:
    försökt hitta receptet i din blogg på kaffesmörkräm...men hittar det inte...smälter man smöret så att kaffe pulvret smälter??? annars blir det väl kaffe korn i krämen??
    brukar du fodra med den eller har du det som en fyllning?? vad passar i hop med smaken kaffe??
    kan tänka mig att den är mindre barnvänlig?
    geisha fluff kanske skulle funka med kaffesmör kräm och grädde?? (läste någonstanns just om geisha fluffen att det skulle vara krångel att göra?? men minns inte riktigt vad jag läste :-S )

    päron mousse...köper ni den färdig eller gör ni den med esssens och grädde eller mixade päron halvor?
    jag har gjort geishafluff, inga problem alls

    ang päronmousse stod d om det bara nån sida tillbaka i tråden... 
    nehepp...
  • Rigmor Mortis

    Om man smälter vit choklad i grädde för att göra fluff... funkar det att ha i limeskal och -saft också? Eller skär det sig eller blir ovispbart? 

  • Kakbiten
    Dipsy skrev 2010-11-12 14:58:04 följande:
    försökt hitta receptet i din blogg på kaffesmörkräm...men hittar det inte...smälter man smöret så att kaffe pulvret smälter??? annars blir det väl kaffe korn i krämen??
    brukar du fodra med den eller har du det som en fyllning?? vad passar i hop med smaken kaffe??
    kan tänka mig att den är mindre barnvänlig?
    geisha fluff kanske skulle funka med kaffesmör kräm och grädde?? (läste någonstanns just om geisha fluffen att det skulle vara krångel att göra?? men minns inte riktigt vad jag läste :-S )

    päron mousse...köper ni den färdig eller gör ni den med esssens och grädde eller mixade päron halvor?
    Här är en direktlänk;
    http://kakbiten.blogspot.com/2010/05/ny-standardfyllning.html

    Jag har ju i espresso, dvs tillagat kaffe. Så det är i vätskeform. Jag spacklar helst med detta och har fluff i mitten, men det går säkert att fylla med också men då smaken blir rätt kraftig så ser det lite för tunnt ut med den mellan bottnarna- tycker jag i alla fall. Det har i alla fall gått hem väldigt bra även hos barnen. Är lite förvånad själv...

    Lisakarin- Det kan nog vara jättegott med arrak till den kombon med kaffe/choklad.
Svar på tråden Tårttråden del 17