• Vädur 78

    gravid med ivf och bf sommaren 2010 del 2

    vi som gjort ivf och äntligen har fått vårt efterlängtade plus

  • Svar på tråden gravid med ivf och bf sommaren 2010 del 2
  • mammaNena
    Vädur 78 skrev 2010-06-04 14:32:16 följande:
    får jag barn igen kommer jag nog inte ens försöka amma
    jag hade som målsättning denna gången "går det så går det, annars skiter jag i det" Jag är inte heller personen med störst tålamod, men vem vet, om jag hade hållt på såhär månad efter månad, då kanske han hade glesat på det lite mer, men vilket liv får man om man ska stå som matbod varannan timme dygnet runt!?!
    Men du, den dagen den "sorgen" ang om du ska amma eller inte nästa gång.
  • Vädur 78
    Helena: hur gör du med ersättningen. Gör du ett mål i taget eller förbereder du flera åt gången??
    Milo♥ 20100502
  • Dipsy

    det jag gjorde med sonen när han var liten (ändå upp till ett halvår kokade vi vattnet...kanske överkurs jag vet inte)...vi kokade som sagt vatten och la det in i kylen och så fyllde vi flaskor med den mängd som han åt vid det tillfället...säg 200ml....och så när det var dags att äta så tog vi bara en flaska och satte pulver i och in i micron några sekunder...snabbt och smidigt...än att stå och koka vattnet när den lille är hungrig...för vattnet ska ju kokas sägs det...

  • Dipsy

    var på pop idag oxå efter tipset...såg den overallen som du länkade till vädur men den var så himmla tunn...mer som en sparkdräkt...jag köpte dock en liknande i volour som kändes aningen "grövre"...men det är säkert många som använder den som en inne overall utan kläder under...men hon sa att många använder den som en ute overall med kläder under...ja det är inte lätt att hitta lämpliga ytter kläder tycker jag....känns som man får sätta lite fart att fixa det sista...såsom tvättande av vagn klädsel och liknande...det trycker nedåt...

  • Vädur 78
    Dipsy skrev 2010-06-04 18:46:42 följande:

    det jag gjorde med sonen när han var liten (ändå upp till ett halvår kokade vi vattnet...kanske överkurs jag vet inte)...vi kokade som sagt vatten och la det in i kylen och så fyllde vi flaskor med den mängd som han åt vid det tillfället...säg 200ml....och så när det var dags att äta så tog vi bara en flaska och satte pulver i och in i micron några sekunder...snabbt och smidigt...än att stå och koka vattnet när den lille är hungrig...för vattnet ska ju kokas sägs det...


    Ja ibland är det jobbigt när han skriker och är så hungrig..... och man ska fixa mat snabbt.
    Är det ok att koka upp vatten och kyla ner det och ha i kylskåp och sen blanda med kokt varmt vatten så det blir lagom temperatur för honom och hälla i pulver??
    Vi har köpt några tetrapack  oxå med färdigblandad ersättning 
    Läste någonstans att man inte skulle micra?? Tycker det står olika överallt hur alla gör så det är inte lätt att veta hur man ska göra..... 
    Milo♥ 20100502
  • Dipsy
    Vädur 78 skrev 2010-06-04 18:53:13 följande:
    Ja ibland är det jobbigt när han skriker och är så hungrig..... och man ska fixa mat snabbt.
    Är det ok att koka upp vatten och kyla ner det och ha i kylskåp och sen blanda med kokt varmt vatten så det blir lagom temperatur för honom och hälla i pulver??
    Vi har köpt några tetrapack  oxå med färdigblandad ersättning 
    Läste någonstans att man inte skulle micra?? Tycker det står olika överallt hur alla gör så det är inte lätt att veta hur man ska göra..... 
    vi har tagit en färdig fylld flaska med kokt avskylt vatten och blandat med pulver skakat med napp på och så av med nappen in i micron några sekunder...så det blir lagom temperatur ...det där vet man efter några gånger på hur många sekunder man ska ta...
    vattnet är ju redan för kokt så det behöver man inte koka upp igen...ja det står lite olika om man ska använda micro eller inte...men jag menar vi andra äter ju värmd mat i miccron och barnmaten när de väl börjar äta använder man ju miccron...man får göra som man tycker...vardagen måste ju gå ihop liksom...men det har alltid funkat för oss....
  • Höst flickan

    hej hej

    Massa bäbissnack i tråden härligt.

    Här är allt bra, får åka hem i morgon.

    Har skrivit en förlossningsberättelse nu

    Kram


    Så lycklig och rörd!
  • mammaNena
    Vädur 78 skrev 2010-06-04 18:30:23 följande:
    Helena: hur gör du med ersättningen. Gör du ett mål i taget eller förbereder du flera åt gången??
    vi har kokt vatten ståendes i vattenkokaren, som vi värmer i micron. Sen får han laktulos och minifom upptill, innan maten. minifom varje gång och laktulos vid 3 ggr. och det kan ju bli lite hektiskt och vi är såklart alldeles för långsamma varje gång men det är bara att stänga av öronen, maten kommer när den e klar
  • Vädur 78
    mammaNena skrev 2010-06-05 13:05:40 följande:
    vi har kokt vatten ståendes i vattenkokaren, som vi värmer i micron. Sen får han laktulos och minifom upptill, innan maten. minifom varje gång och laktulos vid 3 ggr. och det kan ju bli lite hektiskt och vi är såklart alldeles för långsamma varje gång men det är bara att stänga av öronen, maten kommer när den e klar
    Vi ger oxå laktulos men vi skulle bara ge det en gång! hur mycket får han varje gång? Vi ger 1 ml
    Milo♥ 20100502
  • mammaNena
    Vädur 78 skrev 2010-06-05 17:07:17 följande:
    Vi ger oxå laktulos men vi skulle bara ge det en gång! hur mycket får han varje gång? Vi ger 1 ml
    1.25 3 ggr dag. vi skulle ge 2.5 ml om dagen, sen fick vi se hur det fungerade och därefter ge mer eller mindre. 1 gång gav vi hela 2.5 på en gång och då bara rann det ut som vatten när han bajsade och då får dom ju magknip av det istället. Då testade vi att potionera ut det i mindre doser, men 2 ggr om dagen verkar inte ge större effekt, därav att vi nu de 2 sista dagarna gett 1,25 ml extra.
Svar på tråden gravid med ivf och bf sommaren 2010 del 2