• Victorius

Min son villl bli vegetarian...

Hej!
    Jag är mamma till 4 barn och senaste tiden så har min 7-årige son blivit så kinkig med maten. Ibland så gillar han inte pasta, ris eller potatis men ibland så går det bra. Och nu sista veckan säger han att han mår illa av kött och att han vill vegetarian.

Han säger att han vill äta lax och blodpudding men inget annat kött.

Jag har inga problem med det alls förutom att jag är så dålig på det här med vegetariska maträtter och är nu orolig att han inte kommer få i sig den näring han behöver.

Finns det någon som kan hjälpa mig med tips och råd vad man kan ge för mat? (Förutom sallad)

Vad tycker ni om att en 7-åring vill bli vegetarian?

Tack på förhand!{#lang_emotions_flower}
    Saga född 000420, Anton född 020905, Arvid född 070726 & Vilda född 090801 victoriablomster.blogspot.com
  • Svar på tråden Min son villl bli vegetarian...
  • Marma

bönor, linser e bra mat...det där quorn"köttet" kankse skulle passa. om du sklle vara riktigt hård kan du säga att vill han vara vegitarian får han kanske hjälpa till med maten för du e dåligt på sånt så det blir rätt till honom....alltså i den mån han kan.

• mjuik

Det finns jättemånga olika ersättningsprodukter att köpa. Vegekorv, vegebiff, vegebitar och sånt.
    Det finns i stort sätt köttfria alternativ för allt.

Linser och böner är bra men det kräver lite mera när man lagar det men det blir billigare och även kanske bättre än att äta halvfabrikat/helfabrikat.

Jag tycker att han ska få slippa kött om han vill det. Han kanske ändrar sig igen om ett tag.

• mer grubbel

Grattis, du har en intelligent och självständig son!

Jag rekommenderar boken Grön Barnmat av Kylberg och Strindlund, finns att beställa på bla Bokus. Den innehåller näringslära och recept som passar barnfamiljer, alltså hela familjen, inte bara småbarn.
    Börja där, lycka till och grattis igen!
  • tidigareplatt

Kanske kan ni tillsammans sätta er ner och leta efter rätter han tycker ser goda ut. Internet har massor av recept att erbjuda. Det vore nog bra om ni båda (och din eventuella partner om den också lagar mat) kunde gå till en dietist också så att ni vet hur mycket andra proteiner och vitaminer sonen behöver.

• Victorius
    Tack för bra tips!

Ja, jag var inne på att inhandla en kokbok med endast vegetariska rätter.  Men det är ju så svårt att vilken bara eftersom jag vill ha relativt lätta rätter att göra så här till en början. Så det är ju superbra med tipset, grubbel, TACK!

Det lustiga är att min 2-årige son har nekat kött väldigt ofta sedan han började äta. Men han älskar ju sallad i alla former och pasta, potatis och ris. Så har fått i sig någon bit då och då. Men på dagis säger de att de alrig har träffat på ett barn som äter så mycket sallad och i första hand det. Mina söner kanske har något vegetarisk gen i sig
    Saga född 000420, Anton född 020905, Arvid född 070726 & Vilda född 090801 victoriablomster.blogspot.com
  • Victorius
    Såg nu att jag skrivit lite konstigt i mitt senaste inlägg. Jag menar att min 2-åring fått i sig någon bit kött då och då....
  • Starkast

Jag tycker att det inte är en 7-åring som bestämmer vad som ska serveras på bordet.

• Gurkan

Säger som mjuik, titta lite i frysdisken. Det finns ett stort utbudet av färdiga produkter som är lätta att börja med. Inte direkt jättebilliga men om det bara är ett barn som ska äta veggiebullar istället för köttbullar så är det inte en jättestor utgift.
    Bullar och sojakorv från hälsans kök är riktigt goda. Quornfärsen använder jag mest och den går ypperligt att dryga ut med rivna morötter och linser när man gör färssås. Quornfilé kan man använda som kycklingfilé (liksom quornbitarna), de kräver en del kryddning då de är rätt smaklösa. Quornstrimlor är lite mer som nötkött.
    Grönsaksburgarna från hälsans kök är också otroligt goda!

Gröna linser är proteinrika och dessutom lätta att "maskera" i maten, med det menar jag att man kan ha i en betydligt större mängd än vad man tror i till exempel grytor och de märks knappt. Brukar göra ett storkok på gröna linser (utan kryddor) och sedan frysa in i lagom stora portionsförpackningar. Då är det bara att ta upp linserna vid matlagningen och hälla ner frysta och allt i grytor.

Och som Grubbel skrev, boken grön barnmat är bra!

• mer grubbel

Du verkar ha härliga barn!

Kom på en blogg också, veganvrak heter heter, den kommer upp om man skriver veganvrak.se, eller googlar. Den innehåller massa bilder och recept, alla är veganska iofs, men man kan ju alltid ta kogrädde istället för havregrädde osv, om man nu vill det.
    Du får jättegärna maila om du undrar över nåt mer!
  • Mögelost
    Vegetariska Kokboken så finns att beställa på adlibris är jättebra. De recepten kan man komplettera med kött om man vill.
Svar på tråden Min son villl bli vegetarian...