• Svalövsmamma

    Man hittade inga spermier - Vad händer nu??

    Jag och min sambo har försökt att skaffa syskon till vår (gemensamma) dotter i ett år nu. Utredningen har precis börjat och svaren på hans spermaprov kom precis. De hittade inga spermier överhuvudtaget i något av de två proven han lämnade!!

    Vad händer nu??? Någon som fått samma besked som kan tända nåt litet ljus av hopp för oss??

    Det konstiga är att när de kollade hur hans spermier rörde sig i mig så såg allting bra ut. Men jag antar att det inte är så tillförlitligt?

    Behöver råd och en hel del styrkekramar just nu! Kan vi fortfarande få barn?

  • Svar på tråden Man hittade inga spermier - Vad händer nu??
  • Greta1
    Hjärtat längtar skrev 2010-02-15 15:49:04 följande:
    Hej!Ja, min man har tagit ett blodprov, men vi har inte fått svar än. Jag har en telefontid med vår läkare i morgon bitti. Då hoppas jag att vi får svar på blodprovet och det andra spermaprovet han har lämnat. Jag ska fråga lite om biopsi och hur vi går vidare.Något mer jag bör fråga?Lycka till vid ert nästa ICSI!!!
    Jag skulle fråga om dom kan göra både PESA och TESA (alla kliniker kan nämligen inte det efter vad jag förstår) och sedan skulle jag be dom att han får genomgå en hormomkur! Lycka till!
  • chaisa77

    Hej,

    Vi har också försökt att få ett syskon och har nu hållt på ett år utan att lyckas(våran dotter är 2,5år). Vi sökte hjälp i januari och fick ett negativt resultat på min mans spermieprover. Han hade 0% ideala spermier:( Han har fått göra om provet och det skulle ta 2 månader att få resultatet, väntar fortfarande...

    Jag trodde att allt funkade eftersom vi hade barn, men läkaren sa att våran dotter kan vara en ren lyckoträff att vi egentligen inte är fertila.

    Vi hoppas att vi skall kunna göra insemination.

    Denna väntan är oerhört jobbig.

  • Hjärtat längtar

    Jag kan ju berätta vad som har hänt på vår front. 


    Det blir ingen biopsi. 
    Mannens blodprov visade  ett FSH-värde på 12. Det är för högt och går därför inte att stimulera. Och det är inte lönt att göra biopsi. 
    Vi tycker inte det känns rätt att göra DI. Så vi hoppas att Gud griper in och gör ett mirakel annars kommer vi troligtvis adoptera. 
  • Greta1
    Hjärtat längtar skrev 2010-03-27 21:53:11 följande:
    Jag kan ju berätta vad som har hänt på vår front.  Det blir ingen biopsi.  Mannens blodprov visade  ett FSH-värde på 12. Det är för högt och går därför inte att stimulera. Och det är inte lönt att göra biopsi.  Vi tycker inte det känns rätt att göra DI. Så vi hoppas att Gud griper in och gör ett mirakel annars kommer vi troligtvis adoptera. 
    Fattar inte varför det inte är lönt att göra biopsi...?
  • Hjärtat längtar
    Greta1 skrev 2010-04-06 21:49:48 följande:
    Fattar inte varför det inte är lönt att göra biopsi...?
    Läkaren ansåg att det var så liten chans att de skulle hitta spermier att det skulle göra mer skada än nytta att göra biopsi, för de små testiklarna. 
    Men läkaren skulle rådfråga RMC. 
  • Greta1
    Hjärtat längtar skrev 2010-04-06 22:31:52 följande:
    Läkaren ansåg att det var så liten chans att de skulle hitta spermier att det skulle göra mer skada än nytta att göra biopsi, för de små testiklarna.  Men läkaren skulle rådfråga RMC. 
    Men hur i hela världen kan han bedöma den chansen!? Dessutom gör det ingen som helst skada att göra en biopsi, och skulle man hitta om än bara ett fåtal spermier så gör väl det all nytta i världen för er?? Om jag vore ni skulle jag kräva en biopsi, det där är i mina öron verkligen inte ett godtagbart svar! Stå på er och lycka till!
  • Aurora1979

    Green Gal: Min sambo hade oxå höga värden på FSH (vet dock inte HUR höga) och man hittade ju spermier på honom via biopsin... visserligen med massa strul som definitivt inte drabbar alla (läkaren vi har hade aldrig haft en liknande fall som vårt... kul kul eller inte).

    Iaf... kräv en biopsi! Om inget annat så för att ni ska kunna gå vidare även i huvudet för att ni då vet med säkerhet att det inte finns några andra vägar.

  • Hjärtat längtar

    Läkaren skulle höra med RMC i Linköping för en "second opinion" så vi får se vad de säger. 


    Vår läkare skulle höra av sig, när han hört med dem. Men han har ju självklart inte hört av sig. Att man ska behöva ringa tjata jämt för att det ska hända nåt!!
    Vår läkare verkade ju inte alls kunnig på det där området, utan verkade bara gå efter sina egna antagande. Så en "second opinion" är nog inte alls dumt, eller att gå till en privat läkare som är expert på området. 
    Vi är ganska inställda på adoption, men det är ju en långdragen och omständig process. Så skulle det finnas chans att få ett gemensamt biologiskt barn, vill vi ju självklart ta den. 
    Tack för er stöttning!! Kram
    Ps. Greta har du gjort ICSI än? 
  • Aurora1979

    Green Gal: Ja om era läkare inte är experter på området skulle jag också vilja ha en "second opinion". Självklart skulle man ju kunna starta en adoptionsprocess redan nu. Har hört att det kan ta flera år. Så under tiden ni kollar upp ordentligt om ni kan få biologiska barn så kan man kanske köa för adoption... för att inte "slösa" på tid om det nu inte skulle gå att få "egna" barn.

  • Hjärtat längtar

    Ja precis, vi ställde oss i kö hos AC i februari och i kö hos BFA i går!


    Men vi kan inte adoptera än för vi är för unga! Men jag tror ändå inte vi förlorar så mycket tid. För vi står i kö redan nu. Har tänkt gå föräldrautbildning i höst, och börja utredningen nästa vår! Och förhoppningsvis får vi vårt medgivande klart till nov 2011 då jag fyller 25! 
    Hur går det för er? Kram
Svar på tråden Man hittade inga spermier - Vad händer nu??