• Äldre 11 Feb 08:52
    150634 visningar
    2830 svar
    2830
    150634

    MajMammor 2007 15

    Hoppsan vi glömde visst att hålla koll på tiden.

    Här samlas vi mammor som fick våra godingar 2007 som visar sin egen vilja och vi fyller på skaran av barn med syskon.

    Men det är majmammor 2007 vi är {#lang_emotions_smile}


    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Svar på tråden MajMammor 2007 15
  • Äldre 4 Aug 14:25
    Kavat skrev 2010-08-04 10:31:57 följande:
    Vilken sötis! Vad härligt hår!

    Jag har fått två lite fjuniga hitills. Maken var "kal" och jag hade massor av hår. Så hans anlag har slagit igenom på båda hitills. Får se hur nästa blir, men räknar med en fjunis.
    Leya hade ju en rejäl kaluffs också fast hon var blond, den här killen är lite mörkare

    Jag och Leya bakar bröd idag, nu har vi jäspaus så vi kollar pippi långstrump. Regnat hela dagen så det är lite tråkigt idag så man måste ju hitta på något.
    »-(¯`v´¯)-> Leya »-(¯`v´¯)->
  • Äldre 4 Aug 22:22

    Sicken sötnos DP!!!

    Jag behöver lite hjälp angående sömn! Jag höll på att bli tokig vid nattningen ikväll och har nu bestämt mig för att nu jävlar är det dags att lära tösen somna själv. Jolina är dock ingen som lugnt klättrar ur sängen och följer efter utan hon sätter sig och grinar, vilket troligtvis kommer att innebära att jag blir satt i en situation att få köra någon form av 5 minutersmetoden eller nåt. Eller vad tror ni?
    Jag tror dock att detta kommer att stärka henne i långa loppet, att hon kommer att växa utvecklingsmässigt när hon själv förstår att hon klarar nåt själv, att det kan hjälpa 3-årstrotsen en bit på vägen. För Jolina är idag en ganska rädd och blyg tös och leker inte ens hemma själv, hon vill alltid har någon av oss med sig, inte ens att hon går till gungan eller lekstugan el.dyl. utan att fråga oss om vi vill följa med och när vi säger att hon kan gå själv så tittar vi på så blir hon jättearg/ledsen. Och hon leker mycket bebis (och beter sig därefter) och har börjat med napp igen. Hon verkar verkligen ha problem med att "gå vidare".

    Vad är era kunskaper och erfarenheter?? Är det under fel tid och period i livet för henne att ta tag i det här med somna själv? Eller är det till fördel? Tror ni hon är otrygg på något vis eftersom hon är så rädd för att va själv? Kommer då detta förvärras av att bli "tvingad" lära sig somna själv?

    Ja ni ser...många tankar som snurrar.


    Jolina är helt underbar!
  • Äldre 4 Aug 22:26
    mumia skrev 2010-08-04 22:22:43 följande:
    Sicken sötnos DP!!!

    Jag behöver lite hjälp angående sömn! Jag höll på att bli tokig vid nattningen ikväll och har nu bestämt mig för att nu jävlar är det dags att lära tösen somna själv. Jolina är dock ingen som lugnt klättrar ur sängen och följer efter utan hon sätter sig och grinar, vilket troligtvis kommer att innebära att jag blir satt i en situation att få köra någon form av 5 minutersmetoden eller nåt. Eller vad tror ni?
    Jag tror dock att detta kommer att stärka henne i långa loppet, att hon kommer att växa utvecklingsmässigt när hon själv förstår att hon klarar nåt själv, att det kan hjälpa 3-årstrotsen en bit på vägen. För Jolina är idag en ganska rädd och blyg tös och leker inte ens hemma själv, hon vill alltid har någon av oss med sig, inte ens att hon går till gungan eller lekstugan el.dyl. utan att fråga oss om vi vill följa med och när vi säger att hon kan gå själv så tittar vi på så blir hon jättearg/ledsen. Och hon leker mycket bebis (och beter sig därefter) och har börjat med napp igen. Hon verkar verkligen ha problem med att "gå vidare".

    Vad är era kunskaper och erfarenheter?? Är det under fel tid och period i livet för henne att ta tag i det här med somna själv? Eller är det till fördel? Tror ni hon är otrygg på något vis eftersom hon är så rädd för att va själv? Kommer då detta förvärras av att bli "tvingad" lära sig somna själv?

    Ja ni ser...många tankar som snurrar.
    Hur nattar ni nu?
    Jag skulle köra på en mjuk variant genom att först sitta bredvid sängen och sedan gradvis flytta stolen längre och längre bort. Tror inte att  några hårda metoder fungar i 3 års åldern.

    Vi ligger med J tills hon somnar
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Äldre 4 Aug 22:36

    3bus - Vi ligger hos henne tills hon somnat.......i vår säng
    Sista dagarna har hon dock, trots att hon varit väldigt trött, mest jävlats genom att sitta upp, vänder sig och sparkar på mig, ligger och nyps och hånflinar, knölar och gnäller mm mm
    Har liksom tröttnat på att ligga där upp emot en timma


    Jolina är helt underbar!
  • Äldre 4 Aug 22:39
    mumia skrev 2010-08-04 22:36:26 följande:
    3bus - Vi ligger hos henne tills hon somnat.......i vår säng
    Sista dagarna har hon dock, trots att hon varit väldigt trött, mest jävlats genom att sitta upp, vänder sig och sparkar på mig, ligger och nyps och hånflinar, knölar och gnäller mm mm
    Har liksom tröttnat på att ligga där upp emot en timma
    Börja med att natta henne i hennes säng. Ligger hon inte still så tala om att då vill jag inte ligga här, då får du ligga själv och sätt dig någonstans i rummet eller gå därifrån en stund. Fråga sedan om hon tänker ligga still utan att tramsa. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Äldre 4 Aug 22:59

    He he he ja att få henne att vilja ligga i sin säng blir nog svårare kamp än att få henne att somna själv


    Jolina är helt underbar!
  • Äldre 4 Aug 23:08
    mumia skrev 2010-08-04 22:59:46 följande:
    He he he ja att få henne att vilja ligga i sin säng blir nog svårare kamp än att få henne att somna själv
    Johanna somnar i sin säng, eller i vagnen eller i famnen men kommer över till oss på natten. Jag kör den enklaste vägen

    Mår hon lite halvkass så är det oftast vagnen som gäller.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Äldre 4 Aug 23:14

    Ja jag har inget emot att hon sover hos oss. Jag har tråkig erfarenhet i bagaget som sitter i ryggmärgen. För...ja vad är det nu...5 år sedan...så fick jag vik för en arbetskamrat vars lilla 3-åring hittades död i sin säng när hon skulle väckas för dagis en morgon. Fatta vilken fruktansvärd upplevelse!!
    Jag kan liksom inte riktigt släppa detta.....och har därför Jolina gladeligen sovandes bredvid mig.


    Jolina är helt underbar!
  • Äldre 5 Aug 12:00
    Mumia, vi sitter med Leya tills hon somnar (i sin säng), börjar hon konstra eller pladdra alldeles för mycket eller stoja så "hotar" vi med att gå ut så hon får somna själv, oftast blir hon lugn då men en del gånger så har vi faktiskt gått till vårat sovrum (i anslutning) och då har hon somnat själv (fast det var längesen). Bara hon slappnar av så snarkar hon på mindre än 2 minuter efter att hon sist har pratat

    Iallafall så har lillebror fått ett namn nu, han ska heta Billy Alltid lika svårt med namn men vi hoppas att detta passar lillfisen nu!
    »-(¯`v´¯)-> Leya -07 & Billy -10 »-(¯`v´¯)->
  • Äldre 5 Aug 12:40
    2Fina skrev 2010-08-04 14:25:05 följande:
    Leya hade ju en rejäl kaluffs också fast hon var blond, den här killen är lite mörkare

    Jag och Leya bakar bröd idag, nu har vi jäspaus så vi kollar pippi långstrump. Regnat hela dagen så det är lite tråkigt idag så man måste ju hitta på något.
    Vilka sötnosar. Tycker att Billy är jättefint namn. Julia var mörkhårig när hon föddes men nu är hon blond och blåögd. Vi får många kommentarer på det då vi båda är mörkhåriga och har mörka ögon, men både min och hans mamma är ljushåriga och blåögda. Jag brukar skoja att det är tur att Julia är så lik sin pappa, annars hade väl ingen trott på mig att han är pappan.

    mumia - har tyvärr inga tips att ge, då min mamma tipsade att jag skulle lämna rummet när Julia var 1 år, vi brukade hänga över spjällsängen och klappa henne till sömns. Och första kvällen lekte hon i en timme tills hon somnade sen gick det fortare och fortare. Hon grät aldrig.
Svar på tråden MajMammor 2007 15