• Äldre 11 Feb 08:52
    152182 visningar
    2830 svar
    2830
    152182

    MajMammor 2007 15

    Hoppsan vi glömde visst att hålla koll på tiden.

    Här samlas vi mammor som fick våra godingar 2007 som visar sin egen vilja och vi fyller på skaran av barn med syskon.

    Men det är majmammor 2007 vi är {#lang_emotions_smile}


    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Svar på tråden MajMammor 2007 15
  • Tess82
    Äldre 9 Oct 10:43

    Vet att det finns flera här som är duktiga på allergier och eksem så jag vill passa på att fråga lite innan jag ringer VC eller BVC eller var man nu ska vända sig. Linnea har alltid blivit väldigt torr på  höst/vintrarna och vi smörjer in henne efter varje dusch. I år har det blivit värre än vanligt och hon har nästan som eksem fläckvis på kroppen. Började redan tidigare i höst med eksem i knäveck och armveck men det hade jag också som liten så det har vi smörjt med receptfri kortisonsalva så har det försvunnit på nån dag. Nu har hon även haft eksem liknande på baksidan av låren upp mot rumpan. Även det gick bort efter ett par vändor med hydrokortison men vad tror ni, bör jag kolla upp mer vad det kan bero på eller kan det bara vara för att hon blir så torr?


    Linnea -07
  • Äldre 9 Oct 15:08
    mumia skrev 2010-10-09 09:10:41 följande:
    Jiihooo Jolina har sovit utan blöja för första gången och det gick jättebra!!
    Härligt

    Nu har vi varit på marknad och hua vad mycket folk det var. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • FruHeo
    Äldre 10 Oct 18:42
    Tess82 skrev 2010-10-09 10:43:25 följande:
    Vet att det finns flera här som är duktiga på allergier och eksem så jag vill passa på att fråga lite innan jag ringer VC eller BVC eller var man nu ska vända sig. Linnea har alltid blivit väldigt torr på  höst/vintrarna och vi smörjer in henne efter varje dusch. I år har det blivit värre än vanligt och hon har nästan som eksem fläckvis på kroppen. Började redan tidigare i höst med eksem i knäveck och armveck men det hade jag också som liten så det har vi smörjt med receptfri kortisonsalva så har det försvunnit på nån dag. Nu har hon även haft eksem liknande på baksidan av låren upp mot rumpan. Även det gick bort efter ett par vändor med hydrokortison men vad tror ni, bör jag kolla upp mer vad det kan bero på eller kan det bara vara för att hon blir så torr?
    Ökar de om hon äter och/eller kommer i kontakt nått speciellt?  Är hon allergisk mot något? Annar låter det mer som atopiska eksem (böjveckseksem). Kyla och torr luft brukar generellt försämra eksem. Hydrokortison brukar hjälpa bra. Men det är viktigt att börja intensivt och smörja en gång/dag och sedan glesa ut det för att få bästa effekt. Kanske kan vara idé att smörja in hela henne med vanlig hudkräm varje dag för att hon inte ska bli så torr.
    Eftersom de har blivit värre tycker jag att du nog ska be någon läkare titta på det.
    lycklig fyrbarnsmamma!
  • Äldre 10 Oct 18:51
    Heoo: Hur har ni det ?

    I dag har vi varit på MAX och ätit men jag måste säga att jag föredrar McDonalds eller Burger King mycket enklare att beställa där till J. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • FruHeo
    Äldre 10 Oct 19:13
    3bus: Tufft just nu. Både S o M har varit och är riktigt risiga. Sådär så att jag  sitter med  telefonen i handen och funderarpå att ringa upp till barn. Men jag avvaktar, som vanligt, lite till. Dessutom har Ville visat lite tendenser till astma vilket INTE är vad jag vill. Men jag vet inte om det mest har med förkylning att göra eller om jag vägrat att se tecknena som faktiskt funnits  längs vägen. MEn han är fortfarande världens gladaste lilla  kille.  Dock är det lugna livet slut, ungen har övergått från att speedkrypa tillatt  springa! Så nu är  det träningspass från det att han vaknar tills dess att han slocknar  påkvällen.

    Annars, ja  jag har börjat jobba igen. Maken har S  o M varannan vecka och V ett par helger ibland sådär. Allt det går över förväntan. 1 november måste vi ha bestämt oss. Jag vet vad jag vill men jag vet också att maken har varit rätt tudelad (lite  sent kanske). Men som sagt, på en månad kan mycket  hända.
    lycklig fyrbarnsmamma!
  • Äldre 10 Oct 19:30
    FruHeo skrev 2010-10-10 19:13:13 följande:
    3bus: Tufft just nu. Både S o M har varit och är riktigt risiga. Sådär så att jag  sitter med  telefonen i handen och funderarpå att ringa upp till barn. Men jag avvaktar, som vanligt, lite till. Dessutom har Ville visat lite tendenser till astma vilket INTE är vad jag vill. Men jag vet inte om det mest har med förkylning att göra eller om jag vägrat att se tecknena som faktiskt funnits  längs vägen. MEn han är fortfarande världens gladaste lilla  kille.  Dock är det lugna livet slut, ungen har övergått från att speedkrypa tillatt  springa! Så nu är  det träningspass från det att han vaknar tills dess att han slocknar  påkvällen.

    Annars, ja  jag har börjat jobba igen. Maken har S  o M varannan vecka och V ett par helger ibland sådär. Allt det går över förväntan. 1 november måste vi ha bestämt oss. Jag vet vad jag vill men jag vet också att maken har varit rätt tudelad (lite  sent kanske). Men som sagt, på en månad kan mycket  hända.
    Trist att de varit så dåliga, men skönt att det funkar bra med varannan vecka.
     Har inte W läst manualen att det är vid 1 år de ska börja gå?

    Försökte maila dig tidigare i veckan men det kom tillbaka. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Äldre 10 Oct 21:23
    Tess82 skrev 2010-10-09 10:43:25 följande:
    Vet att det finns flera här som är duktiga på allergier och eksem så jag vill passa på att fråga lite innan jag ringer VC eller BVC eller var man nu ska vända sig. Linnea har alltid blivit väldigt torr på  höst/vintrarna och vi smörjer in henne efter varje dusch. I år har det blivit värre än vanligt och hon har nästan som eksem fläckvis på kroppen. Började redan tidigare i höst med eksem i knäveck och armveck men det hade jag också som liten så det har vi smörjt med receptfri kortisonsalva så har det försvunnit på nån dag. Nu har hon även haft eksem liknande på baksidan av låren upp mot rumpan. Även det gick bort efter ett par vändor med hydrokortison men vad tror ni, bör jag kolla upp mer vad det kan bero på eller kan det bara vara för att hon blir så torr?
    FruHeo skrev 2010-10-10 18:42:24 följande:
    Ökar de om hon äter och/eller kommer i kontakt nått speciellt?  Är hon allergisk mot något? Annar låter det mer som atopiska eksem (böjveckseksem). Kyla och torr luft brukar generellt försämra eksem. Hydrokortison brukar hjälpa bra. Men det är viktigt att börja intensivt och smörja en gång/dag och sedan glesa ut det för att få bästa effekt. Kanske kan vara idé att smörja in hela henne med vanlig hudkräm varje dag för att hon inte ska bli så torr.
    Eftersom de har blivit värre tycker jag att du nog ska be någon läkare titta på det.
    Och min erfarenhet är att alla eksem beror på något. Sen om det är mat eller kvalster, damm osv som är svårt att få bort helt är en sak, men begreppet att de har eksem pga atopisk hud som alla med eksem har, köper jag inte.

    Men sen är det nog få som är så nitiska som jag och har tid och ork att hitta och ta bort allt allt ur kosten som gör det värre. Här blir ju eksemen t.ex värre av citrus och konserveringsmedel. Ingen allergi i den bemärkelsen, utan mer överkänslighetsreaktioner. Nu blir ju i och för sig mina barn gnälliga och reagerar på fler sätt när de får eksem. Hade det bara varit eksemen och de inte haft ont av dem så kanske jag tänkt annorlunda.

    Men sen är det precis som Heo skriver med torr luft osv.

    Men jag tycker också att du ska kontakta läkare och kolla upp det. Men undrar också om det varierar, alltså går ner av sig själv emellanåt och blossar upp osv. Och vad menar du med fläckvis? Prickar/fläckar här och var på kroppen?

    Baksidan lår? Menar du ungefär där man sitter på toan? För det finns sk. toaletteksem alltså där man reagerar på rengöringsmedlet som de använder till toan. Vet ett barn som alltid var ok hemma, men dålig på dagis och det berodde på rengöringsmedlen.

    Angående torrhet i hud, så sägs det att omega3 ska hjälpa. EyeQ sägs vara den bäst sammansatta.  Men det tar ju inte bort eksem.
  • zasata
    Äldre 10 Oct 21:28

    vad duktig att vara utan blöja.. hejja hejja :)

    jag tycker det låter som torreksem.

    Vad jobbigt att ni varit sjuka så mycket :( Hoppas det vänder snart. Hur gammal är lilla nu?


  • Äldre 10 Oct 21:34
    FruHeo skrev 2010-10-10 19:13:13 följande:
    3bus: Tufft just nu. Både S o M har varit och är riktigt risiga. Sådär så att jag  sitter med  telefonen i handen och funderarpå att ringa upp till barn. Men jag avvaktar, som vanligt, lite till. Dessutom har Ville visat lite tendenser till astma vilket INTE är vad jag vill. Men jag vet inte om det mest har med förkylning att göra eller om jag vägrat att se tecknena som faktiskt funnits  längs vägen. MEn han är fortfarande världens gladaste lilla  kille.  Dock är det lugna livet slut, ungen har övergått från att speedkrypa tillatt  springa! Så nu är  det träningspass från det att han vaknar tills dess att han slocknar  påkvällen.

    Annars, ja  jag har börjat jobba igen. Maken har S  o M varannan vecka och V ett par helger ibland sådär. Allt det går över förväntan. 1 november måste vi ha bestämt oss. Jag vet vad jag vill men jag vet också att maken har varit rätt tudelad (lite  sent kanske). Men som sagt, på en månad kan mycket  hända.
    Hoppas ni löser det till det bästa för dig! Hjärta Krya på barnen!
  • RosaNa­pp
    Äldre 10 Oct 21:55

    K Kavat: intressant det där med Omega3. Köpte ett smör med Omega3 i, bytte när jag flyttade ovh V är bättre nu äm på mycket länge. Jag känner dock lite dåligt samvete just nu som inte riktigt orkar ta tag i det ordentligt. Jag har faktiskt slutat ge honom Tavegyl. Tycker inte den gjorde annan verkan än att han inte vaknade när han var kissnödig... Har slutat med kortisonsalvorna också. Har upplevt det som att det bara spätt på probleme förut också, mer irriterat pga salvan mao. Får han väldigt fula fläckar smörjer jag då.

    Tess: tycker också det bör kollas upp.

    Heoo: det är ju 6 månader man har på sig efter 6-månadersgränsen sas.
    Har ni funderat på parterapi?

Svar på tråden MajMammor 2007 15