• Kavat

    Mjölkallergitråden - bebisar

    Mjölkallergitråden - bebisar


    Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

    Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

    Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

    Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

    Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

    Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

    Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • CaCC

    Nu hittade jag hit med {#lang_emotions_smile}

    Är det någon som har erfarenhet av Pepticate? Vår dotter (8,5 månad) har fått det på prov och jag funderar på om hon verkligen tål den och tänkte om det är någon här inne som har provat den.


    SE HIT! kolla in min blogg! mammatill.blogg.se
  • Winglur
    Miralicia skrev 2010-02-16 18:16:50 följande:
    blockchoklad finns det knappast, men det finns vit choklad gjord på rismjölk. Vet att www.goodstore.se (har både webbutik och fysisk butik på Söder i Stockholm)har nån vit rismjölkschoklad, men kolla mat-/godishyllorna i nån välsorterad hälsokost affär du har i närheten är ett annat tips
    Åh tack tack tack!
    Så hälsokost brukar ha? :O
    Ska absolut kolla.
    En annan fråga, mandelmjölk, någon som reagerat på det?
  • Tibell

    Jag är så lycklig =) Sen vi började med mjölkfritt har dottern bajsat VARJE dag =) till och med 2 gånger de senaste dagarna! Vi svävar på rosa moln och tjoar av lycka varje gång det finns bajs i blöjan! Låter kanske helnkäppt men med tanke på hur förstoppad hon faktiskt var är detta helt underbart! Nu hoppas jag vi aldrig mer kommer behöva se henne ha ont när hon försöker bajsa ut världens hårdaste korv! Ni får ursäkta äckelpratet =)

    tack snälla ni som stöttar men framför allt trott på mig !!!

  • Miralicia
    CaCC skrev 2010-02-16 20:24:42 följande:
    Nu hittade jag hit med Är det någon som har erfarenhet av Pepticate? Vår dotter (8,5 månad) har fått det på prov och jag funderar på om hon verkligen tål den och tänkte om det är någon här inne som har provat den.
    Pepticate är väldigt ny på den svenska marknaden, den godkändes för försäljning och att få ingå i förmånssystemet (dvs så att man kan få den utskriven på livsmedelsanvisning) från den 31/12 2009, dvs för drygt 1½ månad sen. Jag har hört några här på FL som fått pepticate utskriven som ersättning när de alldeles nyligen har/ska gå över till mjölkfritt under senaste månaden, men det finns knappast några med någon längre erfarenhet av den.

    Pepticate är baserad på hydrolyserad vassle. De flesta mjölkfria ersättningarna är egentligen baserade på mjölk, men som har specialbehandlats så att proteinerna har sönderdelats till så små delar så att kroppen inte ska kunna reagera på dem. En del extremt känsliga individer kan reagera ändå och kan behöva en ersättning som är helt mjölkfri och baserad på helt fria aminosyror. De allra flesta klarar ändå de hydrolyserade ersättningarna som är förstahandsvalet pga prisskillnaden till de helt mjölkfria.

    Vad är det som gör att du funderar på om hon verkligen tål den eller inte?
  • LovisaTilda

    Hej allihop!

    Är lite fundersam...var och handlade härom dagen och skulle köpa mjölkfritt flytande margarin. Carlshamns ska ju vara mjölkfritt och enligt vad jag kan utläsa på baksidan så är det bara baserat på vegetabiliska råvaror...
    blev dock chockad när jag kom till Coop och skulle köpa flytande igen. Då hade de ett annat flytande margarin  (också från Carlshamn men med blå etikett, den andra hade orange etikett) borta vid allergisektionen som det stod MJÖLKFRITT på...så nu börjar jag undra om det jag tidigare har köpt har innehållit mjölk?!

    hmm...som sagt, blir fundersam...

    ngn som vet?!

  • Blå Flygare
    LovisaTilda skrev 2010-02-17 18:51:21 följande:
    Hej allihop! Är lite fundersam...var och handlade härom dagen och skulle köpa mjölkfritt flytande margarin. Carlshamns ska ju vara mjölkfritt och enligt vad jag kan utläsa på baksidan så är det bara baserat på vegetabiliska råvaror... blev dock chockad när jag kom till Coop och skulle köpa flytande igen. Då hade de ett annat flytande margarin  (också från Carlshamn men med blå etikett, den andra hade orange etikett) borta vid allergisektionen som det stod MJÖLKFRITT på...så nu börjar jag undra om det jag tidigare har köpt har innehållit mjölk?! hmm...som sagt, blir fundersam... ngn som vet?!
    Försöker kolla innehållet om det är mjölkfritt, men carlshams sida med produkter funkar inte. Men det är inte ovanligt att det finns margariner utan mjölk i som inte är märkta mjölkfrit. För att det ska mäkas mjölkfritt måste det tillverkas i en fabrik utan mjölk och vara särnärmärkt till livsmedelsverket. Vågar man köpa andra produkter utan mjölk som tillverkas i fabriker som hanterar mjölk går det också bra med såna margariner, men har man ett barn som reagerar kraftigt på spår av mjölk och kanske på nutra o dyl så är mjölkfritt helt klart att föredra!
  • LovisaTilda
    Pokergirl skrev 2010-02-17 19:29:03 följande:
    Den oranga är GottGott, och är om jag förstått det rätt också vegetabilisk: www.carlshamnmejeri.se/#/gottgott-flytande
    Va bra =) Tack för hjälpen!

    Tilda är känslig men inte hyperkänslig så jag tror inte att hon skulle reagera på "spår av" men hon reagerar om det t.ex finns skummjölk i produkter och likn.

    Tusen tack!!!
  • Lussekatten87

    Jag köpte Becels flytande margarin,den var mjölkfri såvitt jag kunde se!
    Stod och lusläste och synade förpackningen ett bra tag.
    Åt den i Söndags och dottern mår hur bra som helst!Inga utslag eller kräkningar.
    Antar att de bara inte märkt upp på flaskan att den är mjölkfri.


    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar