• Soffanpoffan

    Tvillingar Göteborg sept 2010??

    Hej på er!!!


    Jag gjorde VUL idag och det visade sig att det är 2 små hjärtan som slår inne i magen. Jag känner mig så lycklig men samtidigt chockad och lite rädd. Är det några fler därute i Göteborgsområdet som väntar tvillingar runt september 2010? Kan vi inte följas åt, dela rädslor och glädje och stötta varandra?


    Kram!

  • Svar på tråden Tvillingar Göteborg sept 2010??
  • evve02
    Soffanpoffan skrev 2010-02-27 19:36:56 följande:
    Spökveckorna? Vad är det? Mitt illamående blev bättre i veckan för att sedan återkomma med full kraft igår. Blä. Och brösten har blivit såå stora. Jag tror nästan att jag har en tvilling i varje. Har inte köpt nya BHar heller så min man skrattar åt mig när jag byter om då det hänger över kanten. Men det är ett angenämt problem då jag normalt har A-B kupa och alltid drömt om större bröst. Nu har jag säkert C!! Jag tror faktiskt att man kan ana en rundning på magen nu också. Inte mkt men den är inte lika platt som den brukar vara. Kul Har ni börjat märka någon förändring på er mage? kram!
    Jag är också väldigt väldigt trött och mår illa hela dagarna i princip men kräks inte. Ibland hade jag nästan velat kräkas för att må bättre! Uhh känns som jag går runt och är bakis hela tiden, är kritvit i ansiktet så folk undrar hur det är med mig, uhh. Men är samtidigt glad att man inte kräks för då hade man nog varit ännu tröttare!! tror jag blir tröttare om jag ätit något sött, påverkas mer av blodsocker kurvan! 
    Jag har en liten mage, tror det är för att jag äter oftare men självklart också för att det växer saker nere i magen!! brösten som växer innebär här också att jag enbart kan använda mina större BH:ar men de mindre får jag skippa! hehe 
    har ni läst mycket om vad som är skillanden med att föda två? kejsarsnitt etc? 
    hoppas ni mår bra idag! 
    Kram 
  • SagaOmNatten

    Min mage är jättestor :O Vet inte om det beror på att jag är överviktig eller ätit för mycket. Jag har även redan mycket vatten i kroppen och har fått börja med stödstrumpor.
    Humöret har börjat dala och igår låg jag och grinade. Känner mig så ensam när jag bara går hemma och ingen ringer.

  • Soffanpoffan

    Hej på er!!


    Jag har också börjat få lite mage. Jag märkte det i helgen då jag shoppade, i provrum kan man ju se sin kropp ordentligt. Och alla kläder liksom fastnar lite på magen.. Om man inte känner mig så kan man inte se att jag är gravid men mina nära vänner och min man ser det. Sen har jag ätit mycket mer än vanligt och inte tränat vilket jag normalt gör 5 dagar i veckan så det är klart att jag också kanske lagt på mig lite hull också… Men det är bara roligt tycker jag.


    Var hos barnmorskan på den ”riktiga” inskrivningen i måndags. Det visade sig att jag har järnbrist, kanske kan förklara den enorma tröttheten och yrseln. Har fått järntabletter så jag hoppas att det bättrar sig. Har inte ätit kött på 13 år, i vanliga fall klarar man väl sig utan men nu när man är gravid med två är det svårt att få i sig tillräckligt.. Försöker äta broccoli och spenat men man lessnar snabbt!! Jobbigt men ditt illamående Evve! Jag förstår precis, vissa dagar vill jag bara lägga mig ner och dö och bara tänker att jag inte orkar mer och att jag vill ”ha mitt liv” tillbaka. Men det kommer att vara värt det. Jag har en läkartid på onsdag, kommer kanske att få något starkare preparat mot illamående utskrivet då.


    Jag har inte läst så mkt om förlossningen, bara att ungefär 50% måste göra snitt. Jag hoppas att jag kan föda vaginalt men man får väl se. Känner mig osäker på vilken smärtlindring man skall ta. Vill inte ha epidural men om man skal föda två kanske man måste ta det för att orka. Vad tror ni?


    Sagaomnatten: Jag tror att det är helt normalt att humöret går upp och ner. Jag gråter nästan varje dag. Åt allt! Och det är klart att det blir ensamt då du är hemma ensam. Det blir bättre!!


    Kram på er!!

  • SagaOmNatten

    Fast jag är inte ensam hemma :P Min sambo är arbetslös. Men jag saknar att ha vänner att snacka skit med i telefon, det var alldeles för länge sedan. Dels är det mitt eget fel eftersom jag stänger in mig under vinterhalvåret för jag mår dåligt då.

    Jag fick ju Lerigan Comp utskrivet för illamåendet. Hjälper inte alls. Det enda som hjälper är att småäta och inte bli hungrig.

    På fredag ska jag till BM igen, blir 3 gången nu. Hon är inte så himla bra för hon lyssnar inte. Hon har sin uppfattning och så är det. Jag har säkert gått upp nu och det kommer hon säkert prata om.

    Imon ska vi åka till en av mina svägerskor för att hämta hem en spjälsäng och lite annat smått och gott. Bäst att passa på innan de slänger allt.

    Kram på er :)

  • Soffanpoffan

    Hej igen!

    Men om du inte är nöjd med din barnmorska så har du ju rätt att byta! Det är väl bättre att du byter nu tidigt istället för att gå igenom hela graviditeten med henne och vara missnöjd. Och om du själv känner att du varit osocial nu under vintern är det ju inte för sent att återuppta kontakten med dina vänner. Jag tror att de flesta blir mer osocila på vintern, de blir nog bara glada av att höra din röst igen.
    Bjud hem folk på bruch eller fika eller något och catch up efter vintern.

    Hoppas att du fåt en bättre dag idag!

    Stor kram till dig!!!

  • SagaOmNatten

    Jo jag vet att jag kan byta men det blir inte av. Få se hur hon är imorgon.
    Jag ska försöka och bli bättre på att ringa till folk. Fast samtidigt är det tröttsamt att alltid vara den som ringer. Känns inte som folk verkligen vill umgås med en då.

    Fick med oss en spjälsäng och en massa kläder i stora storlekar idag. Katten ville naturligtvis hoppa i sängen hela tiden. Vi har skrikit och tagit upp henne därifrån. Nu orkade jag inte mer så jag drog i den i det lilla rummet och stängde dörren.
    Känner iaf att jag börjar orka göra lite mer nu. Så nu kanske det vänder?

    Hur mår ni andra?

    Kram :)

  • evve02

    Vilket datum har ni BF? Vilken vecka är ni i?? 


    Jag känner att man redan vuxit en del, men samtidigt var jag van att träna en hel del och det har jag inte orkat med nu. Mår ni lika illa fortfarande? Jag hade 25års fest tillsammans med en kompis i helgen, sov knappt på två dygn så är helt slut fortfarande, åkte på en förkylning som jag tror beror på trötthet. Känner nu att det är viktigt att ta det lugnt. 
    Känner ni nått i magen? jag kan få lite "ilingar", vet inte hur jag ska förklara men hoppas det är normalt. Jag är extremt trött, yr och mår illa hela dagarna men kräks inte. Hur mår ni? 
    Vi berättade för en del vänner och familj i helgen, känns så skönt att fler vet om varför man är tröttare än vanligt! å de blev sååå glada!! 
    Jag pluggar till vardags och hade tänkt att sommarjobba i sommar, hur längre tror ni att ni kommer kunna komma gå innan sjukskrivning? känns så svårt att söka jobb utan att säga som det är, men vill vänta lite till. 
    hoppas ni mår bra!
    Kram Evelina 
  • SagaOmNatten

    Whooho någon som skriver!

    Jag är redan sjukskriven. Har ett väldigt speciellt jobb och det funkade helt enkelt inte när jag mådde så illa. De kan inte riktigt bestämma sig för vilken vecka jag är i på MVC. Jag säger v. 12.
    Imorgon ska jag till läkaren igen och jag hoppas jag kan bli fortsatt sjukskriven. Hade sammandragningar i lördags :(
    Jag fick min mage för flera veckor sedan. Den var ganska platt i början och sen badom stod den ut. Misstänker att min livmoder är riktad utåt.
    Jag har kännt något i magen/livmodern sen jag blev gravid. Nu är den väldigt öm och gör ont på olika ställen hela tiden. Börjar bli lite orolig att det är något fel..

    evve: Att du orkade med kalas! Jag orkar inget vissa dagar och vissa dagar är bättre. Illamåendet börjar släppa men dyker upp ibland. Jag hölkar mest och kan ibland få upp lite i munnen när jag hostar.

    Alla i min närhet vet om det. Jag kunde inte hålla mig.

    Kram :)

  • evve02

    Hej igen =)


    ja jag har varit lite frånvarande härifrån då jag varit helt slut efter helgen, men det funkar ju under tiden, man får liksom glömma att man är trött. Helt sjukt, var uppe på lördagen 7.30 och började med maten inför kvällens 47st gäster var hemma 5.45 på söndag morgon.. fick feber igår och jag är ganska säker på att det beror på min sömnbrist!! 
    jag pluggar så kan därför ta det väldigt lugnt de dagarna som jag mår sämre vilket gör att det fungerar bra än så länge! Däremot jobbar jag extra som massör och SPA-terapeut och det ska jag inte gör mer nu under våren tänkte jag. Passa på och vila istället! vi håller på att bygga hus och har inflytt i början av juni så allt ska ju packas tills dess oxå =) men det är ju bara roligt!!! 
    jag är i v 10 och tycker att magen börjar puta men ändå inte så farligt, jag tror de som inte vet tror att jag gått upp lite i vikt bara. Använder mest tunikor så då syns det inte så mkt =) 
    mina och sambon familjer och närmsta vänner vet men långt ifrån alla =) vi ska på VUL nästa måndag, ska bli sååå spännande!! =) 
    ha det gott
    evelina 
  • SagaOmNatten

    Hej evve!
    Vad roligt med hus!
    Hur har det fastställts att det är två om du inte har gjort VUL? Här gör man det som rutin efter inskrivningssamtalen (ja vi har 2 st inskrivningssamtal).

    Se till att ta det lugnt nu! Inte roligt att bli sjuk som gravid.

    Ha det bra :)

Svar på tråden Tvillingar Göteborg sept 2010??