• Anonym

    Dricka energidryck under graviditet?

    Hej jag undrar om det är farligt att dricka en 25cl burk energidryck om dagen när man är gravid, jag menar, vad kan hända?
    Jag är i tredje månaden och har druckit en om dagen oftast, ibland t.om två, och tidigare idag sa en bekant till mig att det är farligt för bebisen om man dricker energidryck?
    Stämmer det?
    Har aldrig hört det innan och är orolig nu att jag skadat min bebis på något sätt.. :(

  • Svar på tråden Dricka energidryck under graviditet?
  • Wednesday85
    Anonym skrev 2010-02-23 16:44:40 följande:
    Jo, jag har sett att det stått att gravida ej bör dricka det, men har inte tänkt att det varit någon större fara och folk i min omgivning har hela tiden försäkrat mig om att det inte gör något så länge som jag inte överkonsumerar det.
    Men om det står på burken att gravida inte ska dricka det så fattar jag inte varför du fortsätter? Det står väl av en anledning!
  • amalie79

    Jag är ju inte gravid, men har jätterespekt för sådana där eftersom mitt ex fick en riktigt läskig attack av hjärtklappning efter att ha druckit någon av de där, tror det var den billiga på Willys. Vi var långt uppe i fjällen och blev riktigt rädda båda två.

    Tror inte nånting som får en människa att må så kan vara bra, gravid eller inte!
    Men sedan är det väl som med kaffe eller coca cola- man kan bli beroende och få huvudvärk i brjan om man är van att dricka dem varje dag och slutar tvärt.

  • Anonym

    Konstigt att du sett att gravida ej bör dricka det, och sen bara skitit i det? Man sätter väl inte sånna "varningar" för skoj skull? Det är ditt barn det handlar om, bara att lägga ner skiten, eller?

  • Maria A Koberg

    Nej, jag frågade min bm om det var okej och hon sa strängt nej. Till o med nu när mitt barn är "färdigt" (är på bf +7) så säger hon nej till energidrycker, opastiröserat, insjöfisk och andra saker som man inte bör stoppa i sig under graviditeten.

    Hon hänvisade ocks till taurinet som finns i, plus alla de tillsatser som inte är bra.

  • Anonym
    Jezamine skrev 2010-02-23 16:59:18 följande:
    Så hur skall du göra?
    Jag ska absolut sluta med det, är ganska beroende och ofta oerhört trött under vintertid så det har blivit att jag fortsatt med det, men inte tänker jag fortsätta med det nu när jag fått bättre inblick i att det inte är bra alls!
  • Anonym (neeeeej)
    Anonym skrev 2010-02-23 21:43:01 följande:
    Jag ska absolut sluta med det, är ganska beroende och ofta oerhört trött under vintertid så det har blivit att jag fortsatt med det, men inte tänker jag fortsätta med det nu när jag fått bättre inblick i att det inte är bra alls!
    Va bra!! Är du trött kanske du ska kolla ditt blodvärde, är det lågt kan du behöva järntillskott.
  • Maria A Koberg
    Anonym skrev 2010-02-23 21:43:01 följande:
    Jag ska absolut sluta med det, är ganska beroende och ofta oerhört trött under vintertid så det har blivit att jag fortsatt med det, men inte tänker jag fortsätta med det nu när jag fått bättre inblick i att det inte är bra alls!
    Jag upplever att de flesta är ganska trötta i den här delen av graviditeten som du är i. Den ökade blodvolymen och hormonerna är det som gör det, sa min bm till mig.
    För mig gick det över efter v20-22 nånting.

    Drick en kopp kaffe eller ät en banan eller nåt annat energigivande då du känner dig trött. Självklart ska du förstås inte utesluta dåligt järnvärde...
  • billies

    Jag har aldrig druckit så värst mycket energidricka innan jag blev gravid men blev såklart sugen som fasan när jag såg de stå så fint i kyldisken på Ica! Haha. Mest för att man var så förbaskat trött och ville piggna till lite.. Men jag höll mig undan, tills dess att jag hitta en energidricka som verkar as bra! Kickup heter den, innehåller inget taurin eller koffein och är tillverkad här i Sverige :) Är dessutom jätte goda! 

    Vet att denna tråden är ganska gammal men jag kom in på den när jag själv sökte lite om energidricka och hur skadligt det egentligen är (eller inte är).. Så om någon annan är ute och söker lite så rekommenderar jag Kickup! :D 

  • mojsig
    billies skrev 2012-06-05 13:50:14 följande:
    Jag har aldrig druckit så värst mycket energidricka innan jag blev gravid men blev såklart sugen som fasan när jag såg de stå så fint i kyldisken på Ica! Haha. Mest för att man var så förbaskat trött och ville piggna till lite.. Men jag höll mig undan, tills dess att jag hitta en energidricka som verkar as bra! Kickup heter den, innehåller inget taurin eller koffein och är tillverkad här i Sverige :) Är dessutom jätte goda! 

    Vet att denna tråden är ganska gammal men jag kom in på den när jag själv sökte lite om energidricka och hur skadligt det egentligen är (eller inte är).. Så om någon annan är ute och söker lite så rekommenderar jag Kickup! :D 
    Fast nu innehåller ju den ginseng vilket inte är bra att få i sig när man är gravid... Så kickup är inget att rekomendera för gravida.
  • Eva23S

    Herregud, kan ni preggohäxor lägga av med era neggofasoner.

    Det står på energidrycksburkar att det inte rekommenderas till barn, gravida eller ammande kvinnor.
    Denna rekommendation är en hänvisning till innehållet av koffein och är somsagt en rekommendation, inte ett förbud.
    I en burk på 250ml energidryck så motsvarar det en kopp kaffe.
    Livsmedelsverket rekommenderar att gravida ej bör dricka mer än 3 koppar kaffe per dag, eller te.
    Så om man inte dricker kaffe så kan man lätt dricka en energidryck utan att det skadar fostret.
    När det gäller de andra ämnen som finns i energidryck så är det endast taurin som skiljer sig åt från tex läsk. Taurin är inte farligt för fostret, man har det naturligt i modersmjölken/kroppen även om man inte dricker energidrycker.

    Så att dricka tre koppar kaffe per dag är ofantligt mycket farligare för fostret än att ibland dricka en energidryck.    

       

  • Themis
    Eva23S skrev 2013-11-04 14:24:12 följande:
    Herregud, kan ni preggohäxor lägga av med era neggofasoner.

    Det står på energidrycksburkar att det inte rekommenderas till barn, gravida eller ammande kvinnor.
    Denna rekommendation är en hänvisning till innehållet av koffein och är somsagt en rekommendation, inte ett förbud.
    I en burk på 250ml energidryck så motsvarar det en kopp kaffe.
    Livsmedelsverket rekommenderar att gravida ej bör dricka mer än 3 koppar kaffe per dag, eller te.
    Så om man inte dricker kaffe så kan man lätt dricka en energidryck utan att det skadar fostret.
    När det gäller de andra ämnen som finns i energidryck så är det endast taurin som skiljer sig åt från tex läsk. Taurin är inte farligt för fostret, man har det naturligt i modersmjölken/kroppen även om man inte dricker energidrycker.

    Så att dricka tre koppar kaffe per dag är ofantligt mycket farligare för fostret än att ibland dricka en energidryck.    

       
    Men energidrycker innehåller över hundra gånger så mycket taurin som finns natruligt i t ex modersmjölk, så det du skriver där  låter lite som att det är okej att häva en hela Explorer för att det bildas små mängder etanol i en del av kroppens egna processer.

    I sak skulle Livsmedelsverket dock ge dig rätt, de har inte heller funnit att det är skadligt med en energidryck då och då.

    Kondomer förebygger minibuss-innehav. /Okänd
Svar på tråden Dricka energidryck under graviditet?