• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • mamma på vift
    Jessika82 skrev 2010-08-08 12:39:48 följande:
    snygga suffleter och dynor som du har sytt mamma på vift, får se om man vågar vista upp det man syr... jätte fina saker du sytt
    Tack så mycket och det är klart att du ska våga visa upp det du syr
    Att städa när man har småbarn är som att skotta snö när det fortfarande snöar.
  • Fiffa5
    mamma på vift skrev 2010-08-08 15:14:05 följande:
    Vad är det för vagn du ska sy till? Jag skulle nog fodra suffletten med ett bomullstyg, det blir lite roligare för barnet som åker i vagnen om det finns något roligt att titta på. Vanligt bomullstyg fungerar jätte bra och är lätt att sy i speciellt eftersom du ska ha manchester på utsidan, då behövs inte kraftigare tyg på insidan.

    Det är inte svårt att sy vadderade sittdynor, men det beror lite på vad man har för maskin och vad man väljer att vaddera med. Att sy i 2 cm tjock skumgummi kan vara lite knepigt men det går om man bara har tålamod. Jag köper mitt på furulunds och Ahlens. På Ahlens finns även 0,5 cm tjock skumgummi som man kan använda och då ta två lager. Man kan även använda vadd (2 lager) och vändsy dynorna om man inte vill bandkanta.

    När jag bandkantar mina dynor som är sydda i 2 cm skumgummi så brukar jag overlocka runt hela dynan först, det underlättar bandkantningen.
    Tack för ditt svar! Vet faktiskt inte vad det är för vagn än, har bara fått en förfrågan om jag kan sy en suflett åt ngn. Kanske borde kolla upp det!  Tänkte ta den gamla sufletten och sprätta upp och ha som mall... Hoppas det funkar!
  • uppochner

    Hej!
    Jag hänger gärna med i den här tråden om det finns plats?
    Jag har gått tre år på Textilhögskolan och läst produktutveckling och en hel del mönsterkonstruktion. Dock inte sömnad men det har jag som hobby. Syr en del barnkläder och då främst klänningar och byxor. Jag har en blogg som heter www.knuffodragen.blogg.se
     


  • uppochner
    virre80 skrev 2010-08-08 11:56:31 följande:
    Är det någon som vet storlekar angående mössor? Jag hade tänkt mig stl 1-3 år osv men huvudmåtten? Har inte hittat någon bra måttstock :) än iallafall...
    Thumbnail
    metric pattern for children´s wear and babywear är en jättebra bok med måttlistor från nyfödd till 170 cm tror jag det är. Man kan göra grundmönster för alla typer av plagg och utveckla dem till modeller.Den är dock på engelska men jag tycker att den är lätt att förstå.
  • Jalapeno
    uppochner skrev 2010-08-08 22:08:50 följande:
    metric pattern for children´s wear and babywear är en jättebra bok med måttlistor från nyfödd till 170 cm tror jag det är. Man kan göra grundmönster för alla typer av plagg och utveckla dem till modeller.Den är dock på engelska men jag tycker att den är lätt att förstå.
    det där låter osm ett jättebra tips! 
  • uppochner

    Ja, boken är perfekt. Det gäller att man har lite koll på mönsterkonstruktion eller är villig att lära sig för de finns inga färdiga mönster. Men boken och en graderingslinjal och lite tålamod kommer man långt med : )
    I samma serie finns även en bok för dam och herr.
    På Textilhögskolan kan man köpa en ordbok för engelska textiltermer som också är bra för en del termer är svåra att googla fram. Det är bara att ringa dit och fråga efter Christina Svensson som har skrivit boken. Hon kan säkert skicka ut exemplar eller säga var den går att beställa. Skolans hemsida heter www.hb.se/ths 


  • Ullerull
    uppochner skrev 2010-08-08 22:08:50 följande:
    Thumbnail
    metric pattern for children´s wear and babywear är en jättebra bok med måttlistor från nyfödd till 170 cm tror jag det är. Man kan göra grundmönster för alla typer av plagg och utveckla dem till modeller.Den är dock på engelska men jag tycker att den är lätt att förstå.
    Det lät som en jätteintressant bok, jag gillar att göra mönster men det är inte så lätt. Kanske skulle bli lättare med en bok, men sytermer på engelska är inte heller riktigt min grej.
  • uppochner

    Det är ju just det som kan bli lite krångligt. Det är bra att veta vad stuss, ärmslut, halsvidd, fåll osv är. Ofta kan man räkna ut det ändå. Annars så kan ni ju alltid skriva till mig eftersom jag har ordboken ; )


Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd