• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • tinni78

    Om man har ett bra kortärmat mönster är det bara att förlänga ärmen för att få ett långärmat som blir bra? Jag har bra mönster på både kortärmad body och rangaltröja och skulle vilja kunna använda dem även som långärmade.


  • lilla sol

    Tinni78: Javisst! Toppen,med grundmonster som går att variera. jmf bredd och längd på ärm med något plagg som passar, eller mät och rita.

  • Fiffa5

    Jag håller på och syr ett par velourbyxor i strl 128 men har ingen att mäta midjeresåren på.

    I en Ottobre-tidning står det att man ska ta 55 cm. Kan det stämma för resårkanal? (2cm resår från Bibbis).


  • Sandrakim

    AMDA: Jättesöt kisse. AMDA-lappen skulle räcka alldeles utmärkt åt min E, men det är klart någon mer lapp kanske inte är fel, eller nej föresten, en lapp räcker!

  • AMDA
    Sandrakim skrev 2010-08-28 18:48:37 följande:

    AMDA: Jättesöt kisse. AMDA-lappen skulle räcka alldeles utmärkt åt min E, men det är klart någon mer lapp kanske inte är fel, eller nej föresten, en lapp räcker!


    tack jag tror också det vet inte riktigt var jag ska sätta dom annars utan att det ser konstigt ut
    virre80 skrev 2010-08-28 06:39:04 följande:
    amda: supersöt kisse Glad
     
      Var syfestivalen i stockholm i nov? Gäller att lägga undan lite pengar redan nu Skrattande 
    Tack
    Lallan skrev 2010-08-27 23:01:46 följande:
    Man made var det!

    AMDA: Supersöt
    Tack har ett gäng olika som ska testas hihi
  • Fiffa5
    Fiffa5 skrev 2010-08-28 13:43:55 följande:
    Jag håller på och syr ett par velourbyxor i strl 128 men har ingen att mäta midjeresåren på.

    I en Ottobre-tidning står det att man ska ta 55 cm. Kan det stämma för resårkanal? (2cm resår från Bibbis).
    Ingen som vet? Vill gärna kunna slutföra byxorna...
  • Sandrakim
    Fiffa5 skrev 2010-08-29 10:26:37 följande:
    Ingen som vet? Vill gärna kunna slutföra byxorna...
    Kolla midjemåttet från någon postorderkatalog. Mät upp 55cm och sedan drar du ut det till katalogmåttet och sen får du gå på känsla lite. Jag har ingen att mäta på, men så skulle jag ha gjort.

    Nu kolla jag åt dig! SkrattandeBåde Ellos och H&M ger måttet 58cm för midjan i stl 128. Så 55cm som man sedan lägger omlott en bit för att sy ihop tycker jag låter rimligt!
  • virre80

    jag har läst någonstans att man kan ta midjemått X 0.75 för att få fram mudd/resårmått, har inte provat det själv.

  • Fiffa5
    Sandrakim skrev 2010-08-29 10:52:44 följande:
    Kolla midjemåttet från någon postorderkatalog. Mät upp 55cm och sedan drar du ut det till katalogmåttet och sen får du gå på känsla lite. Jag har ingen att mäta på, men så skulle jag ha gjort.

    Nu kolla jag åt dig! SkrattandeBåde Ellos och H&M ger måttet 58cm för midjan i stl 128. Så 55cm som man sedan lägger omlott en bit för att sy ihop tycker jag låter rimligt!
    Tack, vad smart att kolla där! Det tänkte jag inte på!  Då kanske 55 cm är lite mycket som du sa. 53 max borde bli bra...
    virre80 skrev 2010-08-29 11:03:50 följande:
    jag har läst någonstans att man kan ta midjemått X 0.75 för att få fram mudd/resårmått, har inte provat det själv.
     Det låter lite lite? Om man har en midja på 58 cm skulle resåren bli 43,5.  Jag får provmäta lite.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd