• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • tinni78
    Stormorsan skrev 2010-09-30 23:07:01 följande:
    Är väl bara att göra dubbla ärmar. En lång och en kort.

    Eller skall "undertröjan" titta fram på fler ställen?
    Tack för svaret! Men jag tror inte att jag har tillräckligt med tyg till armana för att göra så, jag får nog helt enkelt ta och skarva ärmen.
  • Mimmi 71
    tinni78 skrev 2010-10-02 08:18:03 följande:
    Tack för svaret! Men jag tror inte att jag har tillräckligt med tyg till armana för att göra så, jag får nog helt enkelt ta och skarva ärmen.
    Det går ju att bara sy på en remsa som "undertröja" vid "övertröjans" fåll.

    Håller på att rita mönster för en ny typ av klänning - hoppas att den blir som jag tänkt. Sömnaden får ske i eftermiddag för snart skall lilleman och jag åka till badhuset. Inser att jag måste aktivera honom lite för att få lite sytid Sambon är som vanligt ute och bygger garage.
  • mamma på vift
    Knastroll82 skrev 2010-10-01 18:47:19 följande:
    Ingen som kan hjälpa med mått på byxor i bebisstorlek 44?
    Innerbenlängd och midjemått skulle vara bra...
    Hjälp?
    Innerbenslängden på st. 40/45 är 8 cm ner till där mudden startar. Mudden är 5 cm lång uppvikt och kan vikas ner till 10 cm.
    Midjemåttet på st. 40/45 är 30 cm. De byxor jag mäter på har resår i midjan.
    Home Is Where The Heart Is
  • Mimmi 71
    melizza skrev 2010-10-02 09:57:23 följande:

    Är det någon här som sytt efter detta mönster: www.stoffochstil.se/Katalog/Monstre.aspx?grou...

    jag undrar med vilket tyg som passar bäst till det mönstret?? kan man sy den i velour eller passar bomullstyg bäst????


    Mönstret är väl tänkt till stumma tyger men går ju bra att sy i stretchiga tyger också. Gör man det så skall man tänka på att minska storleken något då kläder i stumma tyger kräver mer rörelsemån. Hur mycket man skall minska vet jag inte, men kanske skall du börja med att klippa utan sömsmån, sedan kan man ju prova sig fram.
  • melizza
    Mimmi 71 skrev 2010-10-02 10:48:33 följande:
    Mönstret är väl tänkt till stumma tyger men går ju bra att sy i stretchiga tyger också. Gör man det så skall man tänka på att minska storleken något då kläder i stumma tyger kräver mer rörelsemån. Hur mycket man skall minska vet jag inte, men kanske skall du börja med att klippa utan sömsmån, sedan kan man ju prova sig fram.
    jag kanske ska prova att sy den i ett stumt tyg först för att se hur den blir och vart man eventuellt måste dra in vid stretchigt tyg

    tack för hjälpen
    (¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)Daniela 1996 Emilia 2000 Stella 2006(¯`?.¸¸.¤*¤.¸..?´¯)
  • Lillofant
    Ogabinne skrev 2010-10-01 21:56:13 följande:

     


    Hallå tjejer! Kan ni hjälpa mig är ni snälla? Jag har sytt lite välkommen till världen kläder ikväll, och fick en chock när jag kollade på byxorna. Enligt Ottobre är de i storlek 62, men jag tycker de ser aaaaalldeles för korta ut i innerbenen!! ÄR bebisar så här små eller har jag gjort bort mig? Mätte innerbenslängden till ca 10,5 cm, räcker det?
    Jättefint set! Jag har inget tips om längd eller så, men jag gjorde misstaget en gång och vände mönsterdelarna upp och ner, då blev det väldigt korta ben. :/  Vet att Ottobre har ett byxmönster som är som de du har sytt, det mönstret har extra långa muddar tror jag. Nej, nu ska jag försöka ta mig i kragen och klippa i lite tyg!
  • Strumpan 78

    Någon som har tips på en (eller flera) bra böcker om man vill börja sy barnkläder? Jag räknar mig som totalt nybörjare, har typ bara sytt gardiner förr...
    Kikade lite på ica förlagest bok "sy", är den bra?
    Finns det någon bra bok (att få tag i) om just barnkläder?

    Är så sugen på att komma igång, men vet liksom inte hur.

  • Ogabinne

    Plura o Lillofant

    Eftersom jag ville ha strl 56 och inte 62 som var minsta storleken på det mönstret tog jag bort all sömsmån på strl 62.

    Jag var också osäker på vilket håll mönstret skulle vara åt och rädd att jag tagit ben som midja och midja som ben, men enligt mönstret och där man kan se de utklippta bitarna i sömnadsbeskrivningen ser de likadana ut - mönsterdelarna alltså...

    10,5 cm, det är ingen som har ett byxmönster i 56 som vill mäta för säkerhets skull?

    Angående manchestern så tror jag ni har rätt... synd att de inte valde bredrandigt.

  • Lallan
    mamma på vift skrev 2010-10-02 09:34:37 följande:
    Innerbenslängden på st. 40/45 är 8 cm ner till där mudden startar. Mudden är 5 cm lång uppvikt och kan vikas ner till 10 cm.
    Midjemåttet på st. 40/45 är 30 cm. De byxor jag mäter på har resår i midjan.
    Vet du ungefärligt mått från grenen och upp till midjan också?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd