• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • uppochner
    Mimmi 71 skrev 2010-10-19 13:15:18 följande:
    Fast på hemsidan står det ju att man skall använda sig utav pantoneskalan och det finns ju endast en (?).
    Jag har haft föreläsning om pantone med en tjej som jobbar där och det är olika beroende på vad det är för material. Textil, tryck, papper etc.
  • Ogabinne

    O så jag som inte fått mitt ottobre fast det skickades torsdag förra veckan.

    Är det ngn som kan hjälpa mig lite? Jag sitter och ska beställa från Jofotex, har ugglor och nattåg jag ska ha enfärgat till, men är osäker vilken sort jag ska välja? Ugglorna är väl interlock, de har jag tagit enfärgad interlock till. Nu var det flera år sedan jag köpte ugglor sist så är de fortfarande i interlock?

    Nattågen är ju tunnare jersey, men jag hittar bara enfärgad singeljersey som väl är ännu tunnare? Ska jag köra på interlock till dom ändå?

  • Skumboll
    uppochner skrev 2010-10-19 19:11:29 följande:
    Jag har haft föreläsning om pantone med en tjej som jobbar där och det är olika beroende på vad det är för material. Textil, tryck, papper etc.
    Då var jag inte ute och cyklade i alla fall....
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    plura skrev 2010-10-19 16:54:17 följande:
    Finns det nån bra sida för att se på olika typsnitt, ska beställla namnlappar -äntligen.
    Har googlat men får upp så mycket konstigt då -typ Mina namnband fast några fler typsnittsalternativ.
    Som knastroll skriver finns det mycket typsnitt i Adobe-programmen, på nätet gillar jag bäst;
    www.dafont.com/
    ♥ Simon ♥
  • Ogabinne
    Ogabinne skrev 2010-10-19 19:18:53 följande:
    O så jag som inte fått mitt ottobre fast det skickades torsdag förra veckan.

    Är det ngn som kan hjälpa mig lite? Jag sitter och ska beställa från Jofotex, har ugglor och nattåg jag ska ha enfärgat till, men är osäker vilken sort jag ska välja? Ugglorna är väl interlock, de har jag tagit enfärgad interlock till. Nu var det flera år sedan jag köpte ugglor sist så är de fortfarande i interlock?

    Nattågen är ju tunnare jersey, men jag hittar bara enfärgad singeljersey som väl är ännu tunnare? Ska jag köra på interlock till dom ändå?
    Nån som vet?
  • Sandrakim

    Jag beställde ekologisk röd singel jersey till de blå/röda Nattågen. De var i och för sig ett år sedan, men färgmässigt och kvalitetsmässigt passade de bra ihop.

  • Skumboll
    Ogabinne skrev 2010-10-19 19:44:54 följande:
    Nån som vet?
    Jag skulle inte blandat jersey och interlock, men det är ju jag det. 
    Singeljersey behöver inte vara tunnare, det är väl bara en annan benämning av jersey eftersom det även finns dubbel....  
    ♥ Simon ♥
  • uppochner

    En singelvara är stickad på en masikin med endast en nålbädd. Interlock har två. Det gör att den blir något tjockare. Ribb har också två. Interlockens nålar sitter inte rakt mitt för varandra som ribbens. Det gör att ribben är "randig" men inte interlocken.
    Tjockleken beror också vilken delning maskinen har. Desto grövre/tunnare nålar desto grövre/tunnare blir tyget. Det beror också på vilken denier det är på garnet man använder. Ju högre deniertal desto kraftigare tyg.


  • Knastroll82
    Jessika82 skrev 2010-10-19 20:53:38 följande:
    Längtar till min symaskiner.... men orkar inte sy just nu... (har värkar.. snart kommer det en bebis... )
    Wow, grattis i förskott!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd