• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Knastroll82
    Tjej 83 skrev 2010-10-31 14:10:40 följande:
    hej hej
    länge sen ja va här inne..
    inte sytt på länge.
    men nu undrar ja en sak. vad händer om man lägger jersey tyget åt fel håll så det strechigaste håller blir från hals till midja på en tröja?
    blir det väldigt fel eller skulle de kunna gå?
    Jag har en klänning som det är så på, så visst går det.
    Det man får tänka på är att göra plagget lite rymligare på bredden då eftersom det inte stretchar åt det hållet längre.
  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2010-10-31 14:14:23 följande:
    mimmi, tack! läckert det låter med vallmo
    Får väl se när de blir klara. Som vanligt så hann jag inte så mycket sömnad som jag önskade i helgen. Men det blev iallafall 5 klänningar och 10 tröjor (när kvällen är slut ) klara, förutom storstädning i lördags och vinterstädning av terassen idag. ....och så markservicen då Johan och min pappa snickrat garage igen (pust det verkar aldrig bli klart).
  • GOBLIgobli
    Ogabinne skrev 2010-10-31 11:52:33 följande:
    Vad tyst det är här inne! Har ni alla blivit bortrövade av spöken och vampyrer?

    Igår kväll lyckades jag få klart ett par tossor till kusinbarnet, en beställd klänning och 2 av 4 beställda byxor. Nu har jag bara en mössa och 2 byxor kvar att sy ikväll sen är all "måste-sömnad" avklarad och jag kan fortsätta på min tosshög. Skönt!
    Nästan. Har sytt ytterligare en liemannendräkt (en gjordes förra året) och sen försökt fixa dräkt till "bäban surtant" här hemma...
    Först ett lakanspöke som inte dög, sen tog jag svart plysch och gjorde en klänning med spetshuva och v-klippt nederkant. Skulle vara som en häxa eller annan valfri läskfigur men eftersom häxor ska ha en struthatt och efter att vi försökte kränga in en partyhatt i spetshuvan utan framgång så var the surbääbmode ett faktum! Gaah!! Och efter det har hon inte gjort annat än gnällt!

    (För er som inte vet är bääban vår yngsta på 5 år. Fortfarande bäbis alltså. )
    MenÅÅÅ...
  • Mimmi 71
    GOBLIgobli skrev 2010-10-31 16:13:33 följande:
    Nästan. Har sytt ytterligare en liemannendräkt (en gjordes förra året) och sen försökt fixa dräkt till "bäban surtant" här hemma...
    Först ett lakanspöke som inte dög, sen tog jag svart plysch och gjorde en klänning med spetshuva och v-klippt nederkant. Skulle vara som en häxa eller annan valfri läskfigur men eftersom häxor ska ha en struthatt och efter att vi försökte kränga in en partyhatt i spetshuvan utan framgång så var the surbääbmode ett faktum! Gaah!! Och efter det har hon inte gjort annat än gnällt!

    (För er som inte vet är bääban vår yngsta på 5 år. Fortfarande bäbis alltså. )
    Det låter inget vidare
  • GOBLIgobli

    Hehe, nej det var verkligen toppläge. Nu ser det dock ut som klänningen duger ändå för annars kommer grabbarna gå utan henne.


    MenÅÅÅ...
  • Mimmi 71
    GOBLIgobli skrev 2010-10-31 16:36:12 följande:
    Hehe, nej det var verkligen toppläge. Nu ser det dock ut som klänningen duger ändå för annars kommer grabbarna gå utan henne.
    Ibland är det bra med ultimatum

    Idag har jag pusslat med tyg. Sydde i helgen en härlig klänning i linnemodell i brun molnvelour med gula (inte alls planerat, det var det som fanns hemma som blev bäst) kantband. När klänningarna blev klara så insåg jag att det skulle vara bedårande med gul Iris visa som tröja till. Hmmmm, jag hade för ovanlighetens skull endast köpt en mindre mängd av ett tyg (1,5 meter tror jag) och detta skulle mao räcka till 5 tröjor (stlk 62/68 - 110/116). Jag fick ut dessa tröjor men ärmen på stlk 86/92 kommer att få en stickning mitt på . Nu skall dessa sys ikväll (med start direkt efter jag flytt datorn ). Sedan har jag dessa härliga svarta klänningar med röd vallmor kvar sedan är jag nöjd med marknadskollektionen. Tror ni jag hinner sy dessa klänningar innan torsdag (då jag far mot Göteborg)?  Jag tror det får bli några extra filtar som får följa med istället.
  • Du och Jag ver2

    Åh vad ni hinner sy! Hade ju planer för massa i helgen - idag hann jag med två par byxor när jag äntligen fick/kunde sätta mig vid maskinerna!

    Dottern kom hem och såg dem - så nu lär jag sy sånna till henne med...!


  • Du och Jag ver2

    Jag fortsätter väl att spamma tråden

    Jag behöver lite hjälp...har sytt en mössa med broderat namn - naturligtvis har jag lyckats få avigan utåt

    Hur skulle ni göra?! Syns det mycket att (SoS muddtyg) att det är avigan ut?! Jag känner ju alltid på tyget och tittar noga under lampan för att se vad som är vad - så frågan är om "en som inte syr" skulle se det!? Vad tror ni?! Hon som ska ha dem har såklart beställt två mössor också - så ena är ju rätt...(å båda svarta)....

    Det är ingen jag känner - för då hade det ju varit lättare!


Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd