• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Kaja

    Jag har en sygarderob i mitt syrum och där leker barnen koja när jag syr. Det kan hålla dem sysselsatta lääääänge. Dottern städade overlocken igår med en lång målarpensel och hon hittade då ställen att pensla på som JAG aldrig har försökt att komma åt.

    Klippa i spillbitar. Eller papperspyssla går också bra. Ibland så kan jag få dem att leta nålar på golvet och lägga i en nålask (nu är de 4 & 6, så då kan man släppa dem lite mer).


    Sew much fabric - sew little time!
  • sarahl

    hur fäster man sömmarna med coverpron. i boken står att man ska dra trådarna till avigan o knyta. Men inte lyckas jag med det inte!

  • Ogabinne
    Pumpalicious skrev 2010-11-12 09:43:21 följande:

    På fredagar hämtar jag barnen tidigt från förskolan. Maken är borta hela helgen och jag har endel som behöver sys. Är man en dålig mamma om man syr fast barnen är vakna? Jag brukar sy när dom sover, men funderar på att ställa ut maskinen i köket så jag kan sy och ändå vara nära dom... Hur brukar ni göra?


    Jag syr när barnen är vakna i stort sett varje dag. Brukar sy när de leker eller kollar på TV, jag har maskinen vid tv'n, och sen syr jag när de lagt sig.
  • Ogabinne
    Annamamma 83 skrev 2010-11-12 10:26:08 följande:
    Jag satte min 8 mån i sin matstol brevid mig igår. Men de gick inget vidare, jag hann sy två axelsömmar innan han tröttnade, men jag försökteSkrattande
    Men när pappa kom hem och tog lillgrabben så hade jag sen tre åringen med mig när jag sydde.
    Han är väldigt pysslig. Så han hjälpte mig att försiktigt ta bort nålar. Dvs bort från mönstret och ner i burken. Sen när jag sydde fick jag ge han varje nål som han fick stoppa ner i burken.
    Han satt ivrigt o vänta på nästa nål.

    Kanske låter jätte oansvarigt, som att jag låter barnen leka med nålar. Men så är de givetvis inte. Jag satt ju precis brevid och visa hur man försiktigt håller i nålen för att inte sticka sig.
    Han kände sig jätte delaktig och behövde inte då "förstöra" för att få uppmärksamhet eller för att han inte fick vara med!
    Min 3 åring älskar att ta min nåldyna, plocka bort alla nålarna och sedan sätta i dom igen i färgordning. Så länge de inte springer runt och härjar med nålarna kan ju inte mycket skada ske.
  • Stratus

    Min treåring gillar också att sortera nålar i färgordning. Han gillar också att trycka på alla knappar och ratta på alla rattar. Då föredrar jag att han leker med nålar.

  • Stratus
    sarahl skrev 2010-11-12 12:12:35 följande:
    hur fäster man sömmarna med coverpron. i boken står att man ska dra trådarna till avigan o knyta. Men inte lyckas jag med det inte!
    Jag tar en nål och syr igenom till andra sidan.
  • Pumpalicious

    Problematiken kan tänkas ligga i att jag har en 3åring och en 2åring. Dom ska ha samma av precis allting. Jag får nog skaffa mig en identisk nåldyna till helt enkelt

  • Pumpalicious

    Och appråpå oansvarig så tar jag nog priset.
    Medans min brodyrmaskin broderade passade jag på att tassa ut i köket för att hämta ett glas vatten. Självklart blev sonen väldigt nyfiken och stoppade fingret i maskinen och fick nålen på sig. Som tur var gick nålen av och inga ordentliga skador - men det tenderar ju att bröda ganska mycket från fingertoppen. Aldrig har jag haft sån ågren som då!

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd