• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Ogabinne
    GOBLIgobli skrev 2010-11-17 21:22:40 följande:
    Lavvli!!! Jag har den blå med vita stjärnor och den är underbar.
    Fick även hem hennes vilda djur idag och de snurrar i tumlaren just nu. Kanonfina!
    Det låter bra!
  • emmize

    Här har ni en till som fått flammiga tyger från sos... Vad använder ni tygerna till nu när dom blivit flammiga??

  • sarahl

    Jag behöver beställa lite velour tyger. Men vet inte vart jag skall beställa denna gång.

    jag upplever att stoff o stils blir lite hård o tuffsad om man inte tumlar o tumlare har jag inte!

    Hilcos & Jny tycker jag är hutlös dyr! Jofotex har jag aldrig testat
    mjuka tygers har jag aldrig provat.

  • Mimmi 71
    sarahl skrev 2010-11-18 07:34:06 följande:
    Jag behöver beställa lite velour tyger. Men vet inte vart jag skall beställa denna gång.

    jag upplever att stoff o stils blir lite hård o tuffsad om man inte tumlar o tumlare har jag inte!

    Hilcos & Jny tycker jag är hutlös dyr! Jofotex har jag aldrig testat
    mjuka tygers har jag aldrig provat.
    För mig är A&H "the one and only" om man vill ha enfärgad, fast den kostar några kronor den också. Tror jag gav 160 :- senaste gången.

    Sedan tror jag att de flesta velourer blir lite hårda om man inte tumlar. Rätta mig om jag har fel, jag har inte så mycket erfarenhet då jag alltid tumlar min velour.
  • emptythorn
    sarahl skrev 2010-11-18 07:34:06 följande:
    Jag behöver beställa lite velour tyger. Men vet inte vart jag skall beställa denna gång.

    jag upplever att stoff o stils blir lite hård o tuffsad om man inte tumlar o tumlare har jag inte!

    Hilcos & Jny tycker jag är hutlös dyr! Jofotex har jag aldrig testat
    mjuka tygers har jag aldrig provat.
    Alla våra köpesbyxor av velour blir så där stel och hård och trist, Vi har ju ingen tumlare. Men ett par byxor i velour från SoS är så mjuka och fina fortfarande, svarta och de har hållt färgen. Men å andra sidan så är det ett tag sen jag beställde det därifrån.
  • plura

    Jag tumlar för det mesta velour. De gånger jag inte göt det så är den alltid (oavsett sort) hård och sträv. Inte så kul att ta på, men den blir efter kort tids användande mjuk igen, fast kanske inte så slät.
    Så ibland kan jag få det dåliga miljösamvetet, för den måste ju inte tumlas för att vara ok.

  • Sandrakim

    Jag tror att vattnet kan ha betydelse när man tvättar velour (och annat också förstås). Jag upplever inte velouren som särskilt hård utan torktumling, men med så blir den till och med mjukare än när den är ny och otvättad!

  • Ogabinne
    sarahl skrev 2010-11-18 07:34:06 följande:
    Jag behöver beställa lite velour tyger. Men vet inte vart jag skall beställa denna gång.

    jag upplever att stoff o stils blir lite hård o tuffsad om man inte tumlar o tumlare har jag inte!

    Hilcos & Jny tycker jag är hutlös dyr! Jofotex har jag aldrig testat
    mjuka tygers har jag aldrig provat.
    Det är samma här. Både all velour jag själv sytt av, och all velour i köpekläder blir hårda och stela när de inte tumlas. Velour SKA tumlas tycker jag, finns nog inget mysigare än nytumlad velour!
  • Ellie84

    Någon som har mönster på myddbyxor som de vill dela med mig =) snälla =)
    Har nu sytt några mössor och blivit nöjd och känner att byxan ör nästa projekt jag vill hugga in på..
    Ska bli spännande


    Miranda 031228 Axel 100614
  • Skumboll
    Ullerull skrev 2010-11-17 21:25:07 följande:
    Skumboll och flora: Jag undrar hur de tänker på stoff och stil, är det meningen att tygerna ska bli flammiga när man tvättar dem? Det verkar ju vara många som fått flammig tyger efter tvätt då om vi är 3 st här. Jag vet inte om mitt var flammigt innan tvätt. Det är ju annars väldigt smidigt för sos att skriva i köplilkoren att tygerna inte får reklameras efter tvätt om tygerna blir flammig först efter tvätt. Tur jag tvättade innan så man inte lägger ner massor tid på ett plagg och se blir det helt flammigt efter tvätt. Och ännu värre om det är ett plagg man ger bort eller säljer. Låter jag bitter? oh yes!

    madeby.. : jag kan göra en tut, men det får bli först nästa vecka i sådana fall. Har massor att göra inför fredagens tjejkväll.
    Nu verkar vi vara ännu fler som fått flammiga tyger. Jag vet ärligt talat inte hur de tänker, men det blir nog inget mer köpt där för min del. Är riktigt besviken på kvalitén på muddväven, blir rätt noppig och ful efter några tvättar, lägger hellre några kronor extra.
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd