• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Du och Jag ver2
    Floria skrev 2010-11-28 22:07:19 följande:
    Hej på er! Jag läser mest här, och skriver inte så mycket, eftersom jag fortfarande är så färsk i att sy. Går en kurs i mönsterkonstruktion just nu, så jag hoppas att det blir mer framöver. Har dock ingen overlock utan kör på med min gamla pfaff, funkar bra än så länge, men jag börjar bli rejält sugen...
    Är det någon av er som gör egna mönster? Skulle vara kul med någon att rådfråga, för det är ju lite krångligt, även om det går att ställa frågor på kursen såklart.

    Sen undrar jag över hur ni gör som säljer era sydda/virkade/stickade saker på marknader osv - har ni registrerat namnet på era grejer någonstans? Borde man göra det? Jag vill ju gärna sy på namnlappar med något fint/roligt namn på de saker jag gör, men får man ta vad som helst? Än så länge har jag inte gjort det... Men jag har å andra sidan bara gjort grejer till mig själv, familjen och vänner, och det lär nog inte bli så att jag kommer vilja sälja något heller.
    Jag har läst mönsterkonstruktion - både manuellt å på data. Nu är det ju x antal år sedan...men tror jag kommer ihåg en hel del!! Dock var det ju mest vuxen kläder då, inte så mycket barn...
  • annbom
    gewjyn skrev 2010-11-28 21:26:47 följande:
    Kulnål? Menar du vanlig stretchnål?  Jag har inte hunnit titta åt maskinerna, enveckas bebis och 2,5 åring ger inte många tillfällen
    Va, hinner du inte med bara en bebis och en 2,5 åring
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Floria
    Du och Jag ver2 skrev 2010-11-28 22:38:41 följande:
    Jag har läst mönsterkonstruktion - både manuellt å på data. Nu är det ju x antal år sedan...men tror jag kommer ihåg en hel del!! Dock var det ju mest vuxen kläder då, inte så mycket barn...

    Å vad bra Första uppgiften tog mig väldigt lång tid med att räkna ut alla sprängveck osv. Andra uppgiften gick mycket fortare och lättare så det tar sig nog. Tycker du att du har användning för det? Det borde ju gå att använda kunskaperna på barnkläder också? Om måtten man tar är ok vill säga


     


    Jalapeno skrev 2010-11-28 22:16:24 följande:
    mitt namn är registrerat på prv, det var min födelsedagspresent från min man. Man kan inte ta vad som helst, då man kan riskerea stämning. Googla de namn du funderar på och se om de är lediga eller inte. Lycka till! Skitkul att ha ett eget "märke" tycker jag

    Det är precis vad jag funderat på... Var in på prvs sida idag och kollade, är det varumärkesskydd man ska ha då? Men om man inte har något varumärke egentligen, hur funkar det då? Förlåt alla frågor, kanske är det fel forum, men jag har grubblat på det ett tag, och det verkar vara fler som säljer sina grejer här än i tissel & trassel där jag oftast hänger. Sticka/virka kan man ju göra i soffan, så sy blir det ofta ett par tre kvällar i veckan bara. Synd att inte dygnet har fler timmar...


  • Jalapeno

    jag tror det är varumärkesskydd det är jag fick (borde ha bättre koll) . Det händer ju inget, mer än att man riskerar att namnet blir kapat, om man har lappar utan att skydda namnet man kallar sig

  • gewjyn
    annbom skrev 2010-11-28 22:55:56 följande:
    Va, hinner du inte med bara en bebis och en 2,5 åring
    Hm, var tvungen att snoka reda på hur många du hade Jag gissar att jag hinner lite mer när vi har kommit in i rutinerna lite, men jag läser ju en textillärarkurs på halvfart också, så jag måste ägna mig åt det som ska göras i den kursen i första hand och just nu är det tovning och bandvävning.

    Var det stretchnål du menade?
  • Skumboll
    madebyinferno001 skrev 2010-11-28 19:19:28 följande:
     Oj, kommer jag med den på önskelistan svimmar nog maken (fick ju min brother innovis - 1200 i början på året) men den låter ju som en dröm...
    Men vaddå, det är väl tomten som kommer med julklapparna?
    ♥ Simon ♥
  • camilla178
    myran83 skrev 2010-11-28 14:21:01 följande:
    Hej är det nån som har testat symaskinen Feiyue fy780 stripe?
    Är den bra eller?
    Jag skulle tippa att den är en fuskoverlock som det är på de flesta vanliga symaskiner. På blocket och i vissa symaskinsaffärer kan man hitta begagnade overlockmaskiner. 

    Eftersom min kassa var skral köpte jag den billigaste en Singer overlock. Och jag har inte testat någon dyrare pga jag inte hade råd med mer och ville inte veta hur mycket bättre dom är.

    Jag sydde mycket med min vanliga husqvarna och den fuskoverlocken och allt jag kan säga är att ska man sy mycket i stretchiga tyger så är det en dröm att sy med overlockmaskin. 

    Men nu när man syr med overlock, då drömmer man om maskin som syr snygga kantband.
  • annbom
    gewjyn skrev 2010-11-29 10:16:32 följande:
    Hm, var tvungen att snoka reda på hur många du hade Jag gissar att jag hinner lite mer när vi har kommit in i rutinerna lite, men jag läser ju en textillärarkurs på halvfart också, så jag måste ägna mig åt det som ska göras i den kursen i första hand och just nu är det tovning och bandvävning.

    Var det stretchnål du menade?
    Jag skojade bara. Klart att man inte hinner en massa med en så liten. Det är ju bra om man kommer ihåg att kamma håret och borsta tänderna. Visserligen har jag 6 barn, men 4 av dem är ju stora så de gills inte riktigt

    Det var stretchnål jag menade
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Du och Jag ver2
    Floria skrev 2010-11-28 22:58:16 följande:

    Å vad bra Första uppgiften tog mig väldigt lång tid med att räkna ut alla sprängveck osv. Andra uppgiften gick mycket fortare och lättare så det tar sig nog. Tycker du att du har användning för det? Det borde ju gå att använda kunskaperna på barnkläder också? Om måtten man tar är ok vill säga


     


    Jalapeno skrev 2010-11-28 22:16:24 följande:
    mitt namn är registrerat på prv, det var min födelsedagspresent från min man. Man kan inte ta vad som helst, då man kan riskerea stämning. Googla de namn du funderar på och se om de är lediga eller inte. Lycka till! Skitkul att ha ett eget "märke" tycker jag

    Det är precis vad jag funderat på... Var in på prvs sida idag och kollade, är det varumärkesskydd man ska ha då? Men om man inte har något varumärke egentligen, hur funkar det då? Förlåt alla frågor, kanske är det fel forum, men jag har grubblat på det ett tag, och det verkar vara fler som säljer sina grejer här än i tissel & trassel där jag oftast hänger. Sticka/virka kan man ju göra i soffan, så sy blir det ofta ett par tre kvällar i veckan bara. Synd att inte dygnet har fler timmar...


    Haha - se där - där fick jag ju genast fuundera - men sprängveck och insnitt är samma sak va!? Annars vette tusan vad det är

    Ja, har haft mycket nytta av det (läste ju inet bra det utan är utbildad sömmerska, sen gick jag en kurs i bara mönsterkonstruktion på data på Tillskärarakademin, har fått med en dag på Beckmans också, så då fick jag lära mig att gradera vilket är bra å kunna!!) Har sytt mycket kläder till mig själv - innan jag började producera barn vill säga! Nu blir det endast kläder åt dem istället!

    Jo, det är klart man kan använda sig av kunsaperna när man ska rita barnmönster - man måste bara komma ihåg att barn inte har samma proportioner som vuxna! Brukar dock använda mig utav basmönster som jag ändrar när jag syr till barnen.
  • sarahl

    jag skall sy en applikation av röd velour på en vit klänning. Nu hade jag bara otvättad av det röda. Men tror ni det funkar att ta en bit o koka den på spisen? o torka på element? har inte tid att vänta tills vanliga maskinen tvättat o sedan vänta på att det torkar?

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd