• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • plura
    tinni78 skrev 2010-12-30 21:38:40 följande:
    Jag har detta mönster:
    www.stoffochstil.se/Katalog/Monstre.aspx?grou...

    Jag beställde en storlek mindre än måttabellen eftersom den visade två storlekar större än vad jag burkar ha. Sedan fick jag ta in den ca 4 cm i midjan på var sida men den var lagom i armarna. Men längden tyckte jag att den var lite kort på. Tunikan som jag hade på mig på julafton (finns bild i bloggen) är sydd efter det mönstret med påsydd volang längst ner. Men den är ju sydd i velour och möstret är för stumttyg, jag har sytt en i bomullstyg också.
    Tack det blir till att mäta rätt noga med andra ord.
    Synd att de har en strl per mönster -alltid skönt med en liten "livlina" utifall att strl stämmer dåligt.
    Jag är dessutom för snål för att köpa fler än en strl -hellre fler olika mönster
  • plura

    God fortsättning på er alla Solig

    Nytt år kräver lite förändring så jag har dragit fram lite ur skåpen för att matcha. Lapptäcke och nya kuddöverdrag står högt på listan nu och så måste det bli nya gardiner till vardagsrummet också  

  • Kaja

    Gott nytt år! Mitt nyårslöfte blir att sy mer till mig själv...


    Sew much fabric - sew little time!
  • Knastroll82

    MTs retroringar i turkost, är den mörka ringen brun, svart eller marinblå? Syns dåligt på min skärm...


  • Fiffa5

    Sitter och drömmer om en Coverpro som jag hoppas köpa det här året! Kommer beställa från sewingmachines direct då det verkar vara billigast där.

    Men vilken modell ska man välja? Det finns en modell de kallar 1000CP, en 1000 DX samt en 1000CPX. Någon som kan hjälpa mig med vad som skiljer dem åt??

    Och om man vill köpa till en så där kantbandsmojäng? Vad heter de??? Finns de i olika bredder?? 


  • Skumboll
    Fiffa5 skrev 2011-01-01 16:13:59 följande:
    Sitter och drömmer om en Coverpro som jag hoppas köpa det här året! Kommer beställa från sewingmachines direct då det verkar vara billigast där.

    Men vilken modell ska man välja? Det finns en modell de kallar 1000CP, en 1000 DX samt en 1000CPX. Någon som kan hjälpa mig med vad som skiljer dem åt??

    Och om man vill köpa till en så där kantbandsmojäng? Vad heter de??? Finns de i olika bredder?? 
    Jag tror tyvärr att SMD inte får leverera janome till sverige längre.
    CPX är i alla fall den nyaste modellen, det är svarta vred istället för lila och så finns det ett snabbreglage för trådspänningen på gripartråden. 
    ♥ Simon ♥
  • Fiffa5
    Skumboll skrev 2011-01-01 16:20:18 följande:
    Fiffa5 skrev 2011-01-01 16:13:59 följande:
    Sitter och drömmer om en Coverpro som jag hoppas köpa det här året! Kommer beställa från sewingmachines direct då det verkar vara billigast där.

    Men vilken modell ska man välja? Det finns en modell de kallar 1000CP, en 1000 DX samt en 1000CPX. Någon som kan hjälpa mig med vad som skiljer dem åt??

    Och om man vill köpa till en så där kantbandsmojäng? Vad heter de??? Finns de i olika bredder?? 
    Jag tror tyvärr att SMD inte får leverera janome till sverige längre.
    CPX är i alla fall den nyaste modellen, det är svarta vred istället för lila och så finns det ett snabbreglage för trådspänningen på gripartråden. 
    ack, det gör egentligen inget om de inte får leverera hit för min bror bor i skottland så jag tänkte beställa den dit ändå.

    Undrar om det är värt att lägga till lite extra för att få den modellen.

    Tror förrresten att jag hittade kantbandsmojängen. Tape binder, finns för 8mm eller 12 mm. Vilket använder man mest??  Kan man hitta en sån billigare någon annan stans eller ska man köpa det när man ändå köper maskinen?? 
  • Koocachoo
    Fiffa5 skrev 2011-01-01 16:13:59 följande:
    Sitter och drömmer om en Coverpro som jag hoppas köpa det här året! Kommer beställa från sewingmachines direct då det verkar vara billigast där.

    Men vilken modell ska man välja? Det finns en modell de kallar 1000CP, en 1000 DX samt en 1000CPX. Någon som kan hjälpa mig med vad som skiljer dem åt??

    Och om man vill köpa till en så där kantbandsmojäng? Vad heter de??? Finns de i olika bredder?? 
    Med DX får man med en extra pressarfot och en sak till som jag inte kommer ihåg vad den heter....om man jämnför med CP
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Skumboll
    Fiffa5 skrev 2011-01-01 16:26:56 följande:
    ack, det gör egentligen inget om de inte får leverera hit för min bror bor i skottland så jag tänkte beställa den dit ändå.

    Undrar om det är värt att lägga till lite extra för att få den modellen.

    Tror förrresten att jag hittade kantbandsmojängen. Tape binder, finns för 8mm eller 12 mm. Vilket använder man mest??  Kan man hitta en sån billigare någon annan stans eller ska man köpa det när man ändå köper maskinen?? 
    Då är det ju inte mycket att orda om!

    Till barnkläder använder jag uteslutande 12mm, men när jag syr till mig själv så hade jag uppskattat en smalare kantbandsmojäng.
    Tror inte du hittar dem billigare än hos SMD, om du vill ha en original vill säga. 
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd