• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • yrväder

    Knastroll
    Jag köpte från ebay till slut och det funkade jättebra. Dessutom får man välja bland alla knappfärger oxå.

  • 6barnsmamman
    Fiffa5 skrev 2011-01-30 17:04:34 följande:
    Och sladden till fotpedalen är helt intryckt så att det inte glappar i sjävla kontakten??
    Nej, provat allt... Sambon fick ta med den idag o lämna in den, dom trodde det kunde vara en rem som gått sönder. Men dom hade mycket o göra, så jag får nog vänta på den.... Fast lite dåligt är det, på min gamla maskin som jag hade i ca 20 år har aldrig nått sånt hänt!! Får väl roa mig med att klippa till div projekt under tidenGlad
    Tack för svar!!!
  • Lallan
    lokisse skrev 2011-01-30 10:46:19 följande:
    dom blir inte för tjocka?
    den är ju fruktat fin i allafall!
    Nej, dom blev jättebra. Många interlocker blir betydigt tjockare.
  • m o e

    Nu är jag ledsen. Min Huskylock s21 syr av nålarna hela tiden. De böjs (framåt) mot övre griparen och slås sedan av mot plåten under pressarfoten, som dessutom blivit repig av alla nålar som slagit i den. Flera nålar har sprätt upp i ansiktet och jag törs knappt provsy den längre. Kanske skulle skaffa mig ett svetsvisir. Jag har använt rätt nålar, byter ofta (den senaste tiden har jag ju inte haft något val), oljar och rengör. Kollar också trädningen och trär om när det behövs. Jag har nyligen bytt rörliga kniven så att det inte ska finnas något som bråkar med tyget. Ibland går nålen inte ner i tyget utan maskinen stannar och "brummar" tills jag handmatar fram lite. Kan det bero på att nålen blivit lite sned redan då?

    Först ringde jag den lokala Husqvarnabutiken i stan, men hon ville först inte alls hjälpa mig när jag sa att jag köpt den på nätet... :( Hon var väldigt tvär och tyckte att det var "såna som jag" som gjorde det svårt för att butikerna att överleva. Nej, det var ju garatni på den och jag skulle minsann skicka den direkt. När jag pratat en stund med henne mjuknade hon lite och sa att jag kunde komma in med den så hon kunde titta på den, utifall det var något jag gjort fel eller så. Jag mailade och ringde till sist till kundtjänst på Symaskinswebshopen, där jag köpt maskinen och fick jättetrevligt bemötande där. Hon frågade lite och sa att naturligtvis skulle de se till att den fungerar igen. Hon skickar en fraktsedel redan idag, så jag hoppas att det inte dröjer för länge innan den fungerar igen.

    Är det någon annan som upplevt liknande problem? På min maskin känns det som att nålarna går väldigt tight mot griparen och det räcker med lite, lite motstånd i tyget för att de ska slås av. Mest den vänstra nålen, men igår gick båda av samtidigt också.

    Har ni någon erfarenhet av hur lång tid det tar att få den tillbaka? Jag vill sy ju!! Men samtidigt kan jag inte sy på den som den är nu.


    Nu har vi två mirakelkillar!
  • Ogabinne

    m o e, jag tycker det låter som att fästet för nålarna blivit skevt, eftersom nålarna pekar fel. Kanske den har fått sig en smäll? Eller kanske du försökt sy i ngt för tjockt någon gång som gjort att den böjt sig bara någon millimeter?

  • Ogabinne
    Knastroll82 skrev 2011-01-31 11:46:03 följande:
    Eller hur? Och så får man välja upp till 10 olika färger.  
    Ja verkligen! O för samma totalpris som den andra sidan tog för tång och frakt bara.
  • m o e
    Ogabinne skrev 2011-01-31 11:45:13 följande:
    m o e, jag tycker det låter som att fästet för nålarna blivit skevt, eftersom nålarna pekar fel. Kanske den har fått sig en smäll? Eller kanske du försökt sy i ngt för tjockt någon gång som gjort att den böjt sig bara någon millimeter?
    Ja, det är något sånt jag tror också. Jag hoppas att de kan se felet och rätta till det snabbt som sjutton. För mig är det inte synligt, vad som är snett, men med tanke på hur nålarna beter sig så måste det vara något sånt fel.

    Vad gör man under tiden? Bara för att jag inte kan sy nu så har jag hur många idéer och sylust som helst... Gaaah! Dessutom åker mina föräldrar till bekanta på Filippinerna nästa fredag och de ville gärna ha med sig något sytt till den nyfödda dottern i familjen. Blä, så trist det känns nu.
    Nu har vi två mirakelkillar!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd