• yrväder

    Sytråden spinner vidare - lila tråd

    Sytråden spinner vidare - Lila tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

    Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-08 10:06
    Vår systertråd om maskinbroderi

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49701427.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-26 18:15
    Billiga egendesignade namnlappar på etsy
    www.etsy.com/shop/worldsalelabel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 18:18
    Ny tygbutik: lilofant.jetshopmini.se

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd
  • Ullerull

    virre: snygg, jättesnygg.

    Min granne frågade i tisdags om jag kunde sy en sån där modell till hennes stora tjej men med mudd i midjan och pärlor på axelbandet. Hon hade en sån som var förliten. Hon skulle komma hit och välja tyg själv någon dag, det var viktigt.

  • Novembermamma10

    Igår startade vi vår Let´s Pyssla Syjunta!
    Tre för varandra främmande syglada träffades.
    Vi sydde, sprättade, delade mönster och erfarenheter.
    Vi ses nästa lördag kl.12.00.
    Vi kan vara några till så ring eller skriv ett inlägg om du vill vara med!



    Tokmamma
  • grynet80
    Novembermamma10 skrev 2011-04-03 13:51:04 följande:
    Igår startade vi vår Let´s Pyssla Syjunta!
    Tre för varandra främmande syglada träffades.
    Vi sydde, sprättade, delade mönster och erfarenheter.
    Vi ses nästa lördag kl.12.00.
    Vi kan vara några till så ring eller skriv ett inlägg om du vill vara med!


    Var någonstans håller ni till?
  • gravid85

    Extremt lite erfarenhet av att sy men nu tänkte jag sy ett solskydd att hänga på barnvagnen, alltså över öppningen på sufletten så bebisen inte ska få solen i ögonen. Helst ska det ju inte vara så tjockt tyg så det blir instängt. Jag har tänkt mönstrat tyg på insidan och enfärgat utåt med kantband. Nu till mina två problem:

    1. Vilket tyg passar bäst för detta? Jag förstår mig inte riktigt på vad det är för skillnad på interlock, jersey osv.... Blir det ett problem om det är två olika sorters tyger (alltså fram och baksidan)

    2. Jag vill ha öljetter att kunna trä i öglor att fästa på vagnen. Jag har tidigare använt små som ju inte var så komplicerade att förstå sig på men de här behöver ju vara lite större. Och hur gör jag då?

    Ni förstår kanske inte ens min fråga men tar gärna emot alla tips jag kan få inför detta projekt.

  • Knastroll82

    Både interlcok och jersey är trikåtyger.
    ¤Jersey är ett tunnt stickat tyg men klar skillnad mellan aviga och räta, tänk som en stickad tröja, fast mycket mycket mindre maskor. Jersey krullar sig generellt mycket och kan vara besvärligt att sy i om man inte har ovelock. Stretchigt och tappar inte formen.
    ¤Interlock är stickat så att det ser likadant ut på aviga och räta (om det inte är tryckt givetvis). Lite kraftigare än jerseyn och krullar sing inte i kanterna. Mindre stretchigt än jersey, krymper ofta på längden och inte bredden.

    Till solskydd skulle jag rekomendera ett vävt tyg, som är stumt. Sen blir det väl väldigt tätt om du har dubbla lager tyg? En tunn bomullsväv i ett lager skulle jag tro passar bäst ur "luftighetssynpunkt".


  • Lind1981
    Novembermamma10 skrev 2011-04-03 13:51:04 följande:
    Igår startade vi vår Let´s Pyssla Syjunta!
    Tre för varandra främmande syglada träffades.
    Vi sydde, sprättade, delade mönster och erfarenheter.
    Vi ses nästa lördag kl.12.00.
    Vi kan vara några till så ring eller skriv ett inlägg om du vill vara med!
    Lät ju jättekul.... som flera andra har frågat... vart håller ni till är jättesugen på detta!
  • Lind1981

    Jag har fått sytt lite och är faktiskt impad att jag fixade en omlottbody... lägger med bilderna här oxå fast de flesta verkar övergivit denna sida för fb... kan erkänna att jag är där lite oxå men vill ändå hålla mig kvar på denna sida.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd