• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • SuperMajjsan

    Wass: Hur har det gått för dig??? Har tänkt massor... Kram på dig!

    Vanna: Neeeej, vad ledsen jag blir för din skull... att livet skall vara så orättvist ibland... någon som inte fått en mola kunde väl fått ditt nya skräp.... åller alla tummar för att det går åt rätt håll snabbt och att du snart kan få försöka igen och att det tar sig snabbt denna gång.. Massor av kramar till dig med...

    Jag sitter och vänar påmitt VUL nu, har fått en tid till den 22a.... hoppas nu att det blir en glad julklapp och att det inte blir dåligt besked igen.......

    Kram på er alla!

  • vanna

    tack alla goa människor!!!

    Majjsan - det kommer att bli en bra julklapp! Jag ska tänka på digHjärta
    Alla Ni andra också .. hoppas att det inte blir fler motgångar nu!

    Kramar Vanna

  • Anonym (skräpmola)

    Åhh nej Vanna, ibland pissar livet lite extra på vissa människor, det är så sjukt orättvist. Förstår att det känns jättetungt just nu men en diagnos kan ju vara bra ur perspektivet att detta går ju att få ordning på och sedan bör du kunna bli gravid utan problem. Jag skickar en stor cyberkram tll dig och håller tummarna för snabb behandling.

    Supermajjsan, du kommer garanterat att få en fin julklapp den 22 dec, kan inte tänka mig nåt annat!

    Kasa, hur går det för dig?

  • SuperMajjsan

    Hej flickor!

    Måste ju uppdatera lite här nu... var iväg på ett tidigare VUL än planerat eftersom oron skenade till oanade höjder och min kommande bm var gullig att fixa ett på MVC.
    Så.... en liiiten böna 6-7 mm lång (?) och med ett stadigt pickande litet hjärta!
    Jag har gått lite kortare än vad jag hade räknat, 6+4 ist 7+2 men det hade jag nästan på känn...

    Jättegullig läkare som tyckte att jag på inskrivningen skulle få bokat en tid till henne när jag är i v 12 och göra ett nytt UL för att lugna mig!
    Nu inväntar jag 22a för det redan bokade UL:et på KS och hoppas då att bönan har växt som den ska

  • Ludvigsmamma
    SuperMajjsan skrev 2010-12-15 10:47:34 följande:
    Hej flickor!

    Måste ju uppdatera lite här nu... var iväg på ett tidigare VUL än planerat eftersom oron skenade till oanade höjder och min kommande bm var gullig att fixa ett på MVC.
    Så.... en liiiten böna 6-7 mm lång (?) och med ett stadigt pickande litet hjärta!
    Jag har gått lite kortare än vad jag hade räknat, 6+4 ist 7+2 men det hade jag nästan på känn...

    Jättegullig läkare som tyckte att jag på inskrivningen skulle få bokat en tid till henne när jag är i v 12 och göra ett nytt UL för att lugna mig!
    Nu inväntar jag 22a för det redan bokade UL:et på KS och hoppas då att bönan har växt som den ska
    Ååååå vad härligt!!!!!!

    Kraaam!
  • kasa01
    Anonym (skräpmola) skrev 2010-12-12 20:48:00 följande:

    Kasa, hur går det för dig?
    jorå tack, här går det frammåt... Har fått glad gubbe på ÄL testet, allt är senare än normalt, men det har nog med IVF bahandlingen att göra. Jag har fått tid för att få tillbaka ett fruset embryo på tisdag nästa vecka. Det är en sk blastocyst, dvs ett ägg som är odlat i 5 dygn. Dessa ägg har väldigt många celler jämfört med ett 2 dagars odlat som bara har 4 st. De brukar klara processen m upptining, men en viss procent av cellerna kan stryka med. Vi får se vad vi får för resultat på tisdag helt enkelt. Goda, medel, eller så kanske det inte klarar sig alls.

    Vanna, hur går det?

    SuperMajsan, vad underbart!!!

    Wass, var det en knuta? hur går det?

    Kramar,
  • vanna

    har fått tid för undersökning av sköldkörteln nästa vecka, måndag. Skönt att få komma innan jul. Då kan de se om det är en stor sköldkörtel och om det är inflammation i den. Efter den undersökningen och de antikroppsprover som jag lämnat får jag veta hur man kan behandla.

    Jag ska hålla er uppdaterade

    Lycka till med äggen Kasa..
    goa lyckokramar till er alla!

  • Lavinia

    SKIT (och alla andra fula ord jag kan komma på)!!!

    Inte skrivit på länge. Ville vänta ett värde till och occuperat mig med job under tiden. 1 vecka efter cellgiftdosen hade det gått från 159 (på behandlingsdagen) till 107. Läkaren var nöjd, jag var nöjd men som vanligt skeptisk. Och med rätta såklart. Tisdagens värde två veckor senare hade det gått upp till 126. Orkar inte ens bli ledsen längre även om klumpen i magen är stor. Ont i höger sida av magen också sen i lördags, varje gång jag sätter ner högerbenet. Cysta misstänkte läkaren... Ja, varför inte det också!?

    Nytt värde på måndag. Om det är samma eller ökat blir det remiss till JK (onkologiklinik i Gbg för alla er som verkar vara från stockholm eller andra delar av landet) och sannolikt 4 doser cellgifter till varannan dag och folsyra däremellan. I mellandagarna eventuellt. Vill helst skjuta upp det till efter 10 jan när jag skulle börja jobba igen. Blev av med halva semestern i somras pga den här skiten. Vill bara vara ledig. Fast kanske lika bra att få det gjort.

    Risk för mola: 1 på 1000
    Risk för att partiell mola behöver behandling: 0.5%-5%
    Jag tillhör alltså den lilla gräddan av befolkningen på 0.0005-0.005% som fått detta på sin livslott (viss ironi...). Vad är chansen att vinna miljoner på lotto undrar man ju (även om inte det ger mig något barn...)?

    Önskar en dag att jag orkade skriva något stöttande här som alla andra gör. Orkar inte, förlåt! När jag blivit av med detta lovar jag lite av det också.

    När läkaren ringer nästa vecka är det jag som efterfrågar en kurator/psykolog som någon föreslog... Till dess är det väl "hård" musik som jag aldrig konsumerar annars tillsammans med body combatpass i träningssalen som gäller... Andra tips?

    Ett tips för er som kanske, som jag, dras med en väldig massa karensdagar pga detta (eller kanske för dig Vanna med sköldkörteln?): Sök på högriskskydd hos försäkringskassans hemsida och ansök. Kräver att din arbetsgivare fyller i alla dagar du varit sjukskriven pga sjukdomen och ett (tydligen komplicerat) läkarintyg från läkaren att man riskerar att få mer än 10 karensdagar under ett år. Om FK beviljar får man tillbaka karensdagar retroaktivt som har med detta att göra dessutom och blir befriad från karensdagen framöver. Ska skicka in min blankett imorgon.

    Kram L

  • kasa01

    Lavinia, fy FAAAAAAAAAAAAAAAAN...

    Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva... Önskar jag kunde säga något som fick allt att försvinna.... Jag känner med dig och jag tänker på dig! Ingen är värd det här, ingen av oss och självklart inte du heller. Liten liten tröst kan ävndå vara att denna cancer form är så nära 100% botbar som man kan komma. Hoppas du ändå kan få njuta av julen.

    Ang semester o sånt, kan man inte sjukskriva sig om man blir sjuk på semestern? Jag är egenföretagare och har ingen ersättning (försäkringskassa passade på att nolla mig när jag mådde som sämst!) så jag är inte säker på hur det fungerar, men har för mig att nån i min närhet pratat om det.

    Känner igen mig i din uträkning, tror att jag är ett ännu större unikum dock... Jag o min sambo kan inte få barn, så molan var liksom ett omöjligt fall. Håller ju som de flesta vet på m IVF nu, hans simmare saknar akrosomer o kan inte ta sig in i ägget själva. Vad är då oddsen för att TVÅ ska ta sig in, och att ägget just då skulle sakna kärna!?!?!? Typ 0. Har dock klarat mig (hittills) utan cellgifter så jag antar att jag ska vara rätt glad ändå.

    Tack Vanna o SuperMajjsan, ja jag hoppas verkligen på mitt lilla ägg. Skulle det funka nu skulle det vara nästa på året sen jag blev "gravid" med molan. Känns som att den har fått ta tillräckligt av mitt liv nu!

    Stor kram till alla

Svar på tråden Mola/Druvbörd