• Fridapida

Smink, smink, smink och lite annat kul

Hej på er alla sminkintresserade och även alla ni som "bara" vill ha tips på en bra mascara. Här kan vi diskutera produkter, ge tips om våra favoriter, ge varandra nya idéer och inspiration när det känns som det tryter. Vi får även gå ner oss i totalt nörderi och filosofera över varför vi gillar gloss bättre än stift eller vad vi nu tänker på!

VÄLKOMNA ALLA! Gamla som nya! Nu nördar vi loss igen.

Jag har insett att borstar är min absolut favoritsminkdrog. Jag älskar borstar. Jag tänkte börja tråden med att lista tre av mina favoriter som jag i stort sett alltid använder.

Ah... en mjuk stor puderborste är ett måste för en bra mekj. Jag älskar min från The Body Shop. De mjukaste syntet stråna man kan tänka sig...
    http://www.thebodyshop.se/web/makeup/redskap/Face___Body_Brush-540.aspx

Även rougen bör appliceras med en mjuk och skön borste. Jag gillar min från favoritmärket Japonesque.
    http://www.japonesque.com/catalogue.cfm?fla=productsSplash

Sista inköpet är en s.k. skunkborste som liksom ska fixa finishen. Man applicerar en produkt med de fina långa vita stråna och jobbar sedan in den med de kortare lite fastare svarta stråna. Ja... jag utforskar fortfarande och det är alltid kul när man försöker lära sig något nytt!
    http://www.maccosmetics.com/product/spp.tmpl?CATEGORY_ID=CAT146&PRODUCT_ID=772

• Svar på tråden Smink, smink, smink och lite annat kul
  • LMK

Bra Fridapida att du fixat en ny tråd! Åh jag blev först här!

Snart lite Påskledigt, härligt!
    Har varit väldigt fantasilös med sminkningarna på sistone, mest blivit MUS skuggor av enkla skäl som Muffin & Deadly. Måste börja använda alla roliga pigment igen!

Glad Påsk alla!!

• Fridapida
    LMK skrev 2010-04-01 10:27:29 följande:
    Bra Fridapida att du fixat en ny tråd! Åh jag blev först här! Snart lite Påskledigt, härligt!Har varit väldigt fantasilös med sminkningarna på sistone, mest blivit MUS skuggor av enkla skäl som Muffin & Deadly. Måste börja använda alla roliga pigment igen!Glad Påsk alla!!
    Jag känner samma sak... Kör samma jämt. Just nu har jag fastnat för Night Porter från Nars, en mörkt grön med lite svart i. Jag längtar tills jag kommer till London igen och får köpa fler skuggor från Nars.
  • vaxdockan

Favoriter i lyxkategorin just nu:

Mascara - Dior Diorshow
    Kajal - Dior
    Ögonskuggor - Estee Lauder, Lancôme
    Nagellack - Chanel
    Rouge - Lancome
    Läppglans - Elizabeth Arden High Shine Lip Gloss i färgen shimmering pink
    Rengörning - Dermalogica Special cleansing gel, fuktkräm Dermalogica Active moist
    Ögonkräm - Clarins Eye contour gel
    Deo - Biotherm Deo Pure
    Bodylotion - Lait Corporal
    Eye make up remover - Dior Cleansing Milk For Face and Eyes

Favoriter i budgetkategorin just nu:

Nagellack - Mavala
    Nagelstärkare - Depend
    Mascara - Max Factor 2000 Calorie
    Kajal - Max Factors kholpennor
    Duschkräm/gel - Dove´s med gurka, den gröna flaskan
    BUS - Dove
    Handkräm - Vaseline Hand & Nail
    Eye make up remover - Loreal Gentle eye make up remover

• vaxdockan

Fridapida:
    Du som är så insatt i borstar/penslar. Är Kicks borstar bra? Har hört att de gråa professional ska vara helt ok?

En annan fråga. Hur mycket kostar Face´s och Make up stores ögonskuggspenslar?
    Hur är bra är dom?

• uglymama

Smiter in här och frågar er lite mer insatta.

Jag har inte använt smink på flera år och nu när jag börjat igen så har jag märkt av viss klåda. Ena stället det kliar på är på käkbenet där det blivit som en liten plupp med hål i precis intill ett födelsemärke/leverfläck.

Sen har jag fått problem vid ögonvrån på ena ögat och vid det andra ögat har jag fått sveda och huden i ett av vecken på ögonlocket känns som att det "öppnat" sig.

Använder idag Oriflames foundation och mineralpuder då jag alltid kunnat använda detas produkter utan problem tidigare.

Nån som har en aning om jag reagerar på nån av dom eller kan det vara ögonskuggan och det på käken av helt annan orsak?

• Fridapida
    vaxdockan skrev 2010-04-03 02:06:34 följande:
    Fridapida:Du som är så insatt i borstar/penslar. Är Kicks borstar bra? Har hört att de gråa professional ska vara helt ok?En annan fråga. Hur mycket kostar Face´s och Make up stores ögonskuggspenslar?Hur är bra är dom?
    Jag har inte provat dem själv men jag har hört att deras prof.borstar ska vara bra. Men som sagt... det är bara ryktesvägen jag hört det.

Jag tycker inte att Make up store har så bra borstar överlag. Face har bättre. Jag tror att ögonskuggeborstarna kostar runt 200 kr. FACE och Make up store ligger relativt lika i pris.
  • Fridapida
    uglymama skrev 2010-04-03 09:11:45 följande:
    Smiter in här och frågar er lite mer insatta.Jag har inte använt smink på flera år och nu när jag börjat igen så har jag märkt av viss klåda. Ena stället det kliar på är på käkbenet där det blivit som en liten plupp med hål i precis intill ett födelsemärke/leverfläck.Sen har jag fått problem vid ögonvrån på ena ögat och vid det andra ögat har jag fått sveda och huden i ett av vecken på ögonlocket känns som att det "öppnat" sig.Använder idag Oriflames foundation och mineralpuder då jag alltid kunnat använda detas produkter utan problem tidigare.Nån som har en aning om jag reagerar på nån av dom eller kan det vara ögonskuggan och det på käken av helt annan orsak?
    Alltså jag tycker att du ska kolla upp det hos en hudläkare om du är orolig. Det låter som att du har reagerat på ngn produkt. Det är omöjligt att svara på så här...

Ögonvrån kan vara att dina ögon rinner och tårarna svider ju på huden om den är torr och irriterad. Det kan ju leda till en irriterad självspricka... Men jag vet ju inte säkert. Kolla istället upp det så att det inte blir värre. Du kanske behöver ha annan typ av produkter.
  • Avonan

Borstar är verkligen viktigt! Är Nars ögonskuggor bra, Fridapida? Har faktiskt inget minne av att jag testat dom (ivlket iofs är lite konstigt).

• Fridapida
    Avonan skrev 2010-04-06 19:42:04 följande:
    Borstar är verkligen viktigt! Är Nars ögonskuggor bra, Fridapida? Har faktiskt inget minne av att jag testat dom (ivlket iofs är lite konstigt).
    Jag har bara två varav en är en cremeögonskugga... Men den jag har är kanon! Massa pigment. Jag kommer att köpa fler när jag åker till London i Juni. Då ska jag nog köpa ngn ljus historia.
  • AstraTrillian

Fridapida, åååh London igen *avis*. Min svärmor var i GB nyligen och tog hem den hät till mig : www.boots.com/en/Benefit-Creaseless-Cream-Shadow-Liner_47507/

På mitt önskemål såklart :). Den kan jag varmt rekommendera, min nya favvo.

Annars skaffade jag Too Faced Lash injection för ett par veckor sedan och gillar den skarpt. Ger tjusiga fransar och den gigantiska borsten funkar bra när man lärt sig. Den enda minuset är att den smular en liten gnutta fram mot kvällen.

Svar på tråden Smink, smink, smink och lite annat kul