• RedTopaz

    Lider du av håravfall? TIPS

    Jag har otroligt tunna och få hårstrån och jag började få kvinnligt håravfall på hjässan (går i familjen), håret har alltid varit ett stort komplex för mig...

    Jag snubblade in i en tråd på familjeliv.se som handlade om "No poo", jag tänkte både ett och annat om folk som var "naturliga" men efter att ha läst på ordentligt både där och här kände jag att man inte kan döma utan att ha provat så jag provade... ägg, bikarbonat och typ 5-6 olika balsam, olika styling osv men det blev inte riktigt bra. Sedan började jag tappa massor med hår, mest pga att jag precis fött barn.
    Jag vägrade dock ge upp trots att ALLA balsam blir för tunga för mig plus att jag gärna får kli i hårbotten (allergi?) av "vanliga" balsam. Neutral funkade bäst men då blev det spröda toppar så jag blandade i lite Lush veganese balsam som är vårdande och med helt naturliga ingredienser (= kliar inte). Men då blev det ju lite för tungt igen... ja då provade jag att ha i lite bikarbonat för att få lite lyft och voila så hade jag den perfekta tvättkuren! Men... efter ett tag kliade det iaf... då fick jag tipset att skölja med något surt för att neutralisera bikarbonaten (huden/ hårbotten har ett surt ph- värde och bikarbonaten är mkt basisk som ni säkert vet). Jag provade att skölja med lite svalt citronvatten (avskyr stanken av ÄCV) efteråt och nu kliar det aldrig!

    Jag har slutat att bleka slingor då jag genom lockig kom i kontakt med växtfärger och provade färga mitt extremt ljusa men lite gråtonade hår med Cassia. Nu har jag en mycket fin ljusbeige ton istället och aldrig mer någon skarp utväxt. Håret har blivit mkt glansigt, friskt och utan friss.
    Tyvärr fick jag klippa av håret till page pga allt håravfall MEN nu till det fantastiska!! Efter att jag börjat med balsammetoden för 6 månader sedan är nu hela hjässan full med 6 cm långa hårstrån!! Tack vare er har jag fått ett helt nytt hår! Min frisör och läkare förstår ingenting, jag hade tänkt börja ta dyra laserbehandlingar mot håravfallet men det behövs inte nu!
    TACK!!!!

    Dessutom tvättar vi numera med Grumme Tvättsåpa, tvättnötter, neutral diskmedel och hemmagjorda tvålar och oljor hemma. Allt artificiellt "skit" har åkt ut. Vi är inte längre torra i huden och ingen har längre kliande utslag eller exem.


    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Svar på tråden Lider du av håravfall? TIPS
  • rustic

    Coolt!  Hoppas det håller i sig.  Är det genetiskt betingat, så kommer är det ju progressivt hur man än gör, men visst kan man få det att gå långsammare. 

    Tips bara...är det genetiskt, börja äta Saw Palmetto ört, det blockerar viss DHT i skalpen, ger även större bröst på en del, ganska kul bieffekt i fall man är kvinna, dvs.

    Även emu olja är bra mot DHT, smörj in skalpen med det. 

    Annars måste jag säga att ditt hår ser ju jättefint ut på dina foton.  Inget alls som skulle avslöja hårlossning.

  • RedTopaz
    rustic skrev 2010-04-02 16:51:25 följande:
    Coolt!  Hoppas det håller i sig.  Är det genetiskt betingat, så kommer är det ju progressivt hur man än gör, men visst kan man få det att gå långsammare.  Tips bara...är det genetiskt, börja äta Saw Palmetto ört, det blockerar viss DHT i skalpen, ger även större bröst på en del, ganska kul bieffekt i fall man är kvinna, dvs. Även emu olja är bra mot DHT, smörj in skalpen med det.  Annars måste jag säga att ditt hår ser ju jättefint ut på dina foton.  Inget alls som skulle avslöja hårlossning.
    På de flesta bilder har jag löshår (ej när jag har page dock)... ;) Har ett klart tunnare hår än normalen. Det har jag fortfarande men är rätt nära "normalen" nu.

    Tack för tipsen!!! Min mamma och ena moster har oerhört tunt hår, man ser hela hårbotten i princip genom håret. Övriga två mostrar har ok hår.
    Hoppas jag ser ut som mina andra två mostrar när jag blir äldre...
    Alisa skrev 2010-04-03 13:54:15 följande:
    Kör du bara bikarbonat + ÄCV eller även balsam??
    Jag blandar 0,5msk bikarbonat, 1,5msk balsam och 1msk vatten och häver i torrt hår. Sköljer sedan med vatten blandat med någon msk citronsaft från flaska. (tål bara inte lukten av ÄCV)
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
Svar på tråden Lider du av håravfall? TIPS